احیای فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان دکتری از سوی وزارت علوم

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: طی دو سال اخیر آموزش مجازی، تعداد فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور دانشجویان صفر نشد و در سال جاری حدود ۲۲۰ دانشجو برای فرصت‌های مطالعاتی اعزام شدند.

دکتر داداش پور افزود: در نیمسال دوم یعنی همین تا چند روز آینده ابلاغ می کنیم که ۱۸۰ سهمیه برای فرصت‌های تحقیقاتی کوتاه مدت در نظر گرفته ایم که در مجموع و امسال حدود ۴۰۰ نفر برای فرصت مطالعاتی اعزام خواهند شد و اگر این آمار را به نسبت آمار دانشجویان هدف مقایسه کنیم حدود ۴ درصد دانشجویان متقاضی واجد شرایط اعزام شده‌اند که اصلا عدد قابل توجهی نیست.

در خصوص برنامه سازمان امور دانشجویان برای احیای فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت دانشجویان دکتری نیز گفت: ما با سازمان برنامه و بودجه در این خصوص رایزنی کرده ایم.

به گفته وی، یکی از اولویت های وزیر علوم، تقویت فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت است. سالیانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر متقاضی به تعداد دانشجویان دکتری کشور اضافه می‌شود و ما محاسبه کردیم اگر ۵۵۰۰ نفر از این دانشجویان را برای اعزام به فرصت‌های مطالعاتی پوشش دهیم، به حدود ۸۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم؛ اگرچه اعلام کردم که در صورتی این برنامه قابل تحقق است که سازمان برنامه و بودجه با ما همراهی کند. تاکید می‌کنم چنانچه بودجه مورد نظر تامین شود ما آمادگی اعزام دانشجویان به فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت را داریم.

رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: امیدوارم سال آینده بتوانیم با تامین بودجه لازم، حداقل به ۱۰ درصد از کل دانشجویان دکتری اضافه شده به نظام آموزش عالی کشور پاسخ گو باشیم.

به گفته وی، اگر قرار باشد وزارت علوم و دانشگاه‌های ما در سطح بین‌المللی عمل کنند، یکی از الزامات آن حضور دانشجویان در مجامع علمی جهانی است. از این جهت، باید تبادل دانشجویان و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی را جدی بگیریم. این در حالیست که متاسفانه بودجه در نظر گرفته برای این امر بسیار محدود است. حداقل امسال ما انتظار داشتیم اتفاق خوبی در این زمینه بیفتد که هنوز نیفتاده است.

معاون وزیر علوم همچنین تاکید کرد: در حال حاضر بخشی از منابع مالی برای فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت عملا توسط خود دانشجویان تامین می‌شود، زیرا ما نمی‌توانیم همه منابع را تامین کنیم. حدود ۶۵ درصد منابع از سوی وزارت علوم اختصاص می‌یابد و با توجه به نوسانات ارزی ممکن است بیش از ۳۵ درصد از ارز را خود دانشجویان تامین کنند.

دکتر داداش پور خاطرنشان کرد: سالیانه حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ دانشجوی دکتری به دانشجویان کشور اضافه می‌شود که با احتساب ۱۱ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد سالیانه ۲۳ تا ۲۴ هزار نفر به جمع دانشجویان دکتری کشور اضافه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *