آخرین وضعیت پرداخت حقوق ثابت به دانشجویان دکتری

معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه پرداخت مبلغ پژوهانه جزو برنامه های دولت است، گفت: در حوزه پژوهانه قرار بود که دانشجویان حقوق ثابتی را از وزارت علوم دریافت کنند، اما به دلیل اینکه منابع مالی لازم برای تامین اعتبار آن فراهم نشد، این اقدام هم متوقف شد؛ اگرچه هنوز جزو اولویت‌ها و برنامه‌های وزیر علوم است.

دکتر هاشم داداش پور  ضمن بیان این مطلب در خصوص آخرین وضعیت پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اظهار کرد: این امر به بحث پژوهانه دانشجویان دکتری مرتبط می‌شود، اما در حال حاضر صندوق رفاه دانشجویان تنها خدماتی که به این دانشجویان ارائه می‌دهد، در حوزه وام‌های دانشجویی است. در حوزه پژوهانه در دوره مشخص قرار بود که این دانشجویان حقوق ثابتی را از وزارت علوم دریافت کنند، اما به دلیل اینکه منابع مالی لازم برای تامین اعتبار آنها فراهم نشد، این اقدام  هم متوقف شد؛ اگرچه هنوز جزو اولویت‌ها و برنامه‌های وزیر علوم است.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: واقعیت این است که چرخه پژوهش در کشور ما چرخه معیوبی است. چرا که صنعت با دانشگاه هماهنگی ندارد. در تمام دنیا اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها از طریق گرنت های پژوهشی که از طریق صنعت به آنها تخصیص می‌یابد، تامین می‌شوند؛ اما در کشور ما این اتفاق نمی‌افتد و نمی توان از دولت هم انتظار داشت.

رییس سازمان امور دانشجویان افزود: منابع مالی دولت محدود است و نمی‌شود انتظار داشت، دولت همه منابع مالی ۱۱ هزار و ۵۰۰ دانشجوی دکتری مرتبط با وزارت علوم را تامین کند.

داداش پور گفت: درصورتی که اگر پیوند خوبی بین دانشگاه، جامعه، صنعت و البته دولت شکل بگیرد، پول قابل توجهی به دانشگاه‌ها تزریق می‌شود. در این صورت علاوه بر اینکه اساتید و دانشجویان دکتری در این چرخه می‌توانند نیاز جامعه و صنعت را رفع کنند، بخشی از منابع مالی حاصل از این پروژه ها نیز به دانشجویان دکتری می رسد؛ در این صورت هم نیازهای مالی دانشگاهیان مرتفع می‌شود و هم مسائل و مشکلات صنعت و جامعه رفع می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *