همه آنچه باید درباره نوشتن SOP یا انگیزه‌نامه انگلیسی برای اپلای بدانید

نوشتن SOP یا انگیزه‌نامه انگلیسی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج، امری مهم و ضروری به شمار می‌رود چرا که ارائه انگیزه‌نامه، میزان علاقه شما به دانشگاه مورد نظر و ادامۀ تحصیل در آن را مشخص می‌کند. بنابراین نحوه نوشتن انگیزه نامه هم مهم است.

اگر تابحال به دنبال تحصیل در خارج بوده باشید، حتما داشتن  SOP یا انگیزه‌نامه را در شرایط اپلای برخی دانشگاه‌ها دیده‌اید. در واقع شما باید در انگیزه نامه خود توضیح دهید که هدف و انگیزه شما برای اینکه می‌خواهید در دانشگاه مورد نظر تحصیلات خود را ادامه دهید، چیست.  نحوۀ نوشتن انگیزه نامه اهیمت بسیار زیادی دارد و فرایند اپلای فرد توسط دانشگاه موثر است. از این رو شما باید در نوشتن انگیزه‌نامه  دقت داشته باشید.
ارائه SOP از این جهت برای دانشگاه‌ها اهمیت دارد که می‌خواهند با توجه به آن متوجه میزان علاقه شما به دانشگاه مورد نظر و ادامۀ تحصیل در آن شوند. برای نوشتن انگیزه نامه باید مهارت نوشتاری شما در زبان انگلیسی خیلی قوی باشد اما این مهارت به تنهایی کافی نیست و باید برای نوشتن انگیزه‌نامه از یک استراتژی خاص استفاده کنید. در ادامۀ این مقاله همراه ما باشید تا نکاتی را برای نوشتن انگیزه‌نامه یادآور شویم. همچنین شما می‌توانید بدون هیچ دغدغه‌ای این کار بسیار مهم را به ما بسپارید تا یک  انگیزه‌نامه منحصر به فرد داشته باشید.
SOP یا انگیزه‌نامه مخفف شدۀ عبارت statement of purpose است. اکثر دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو در رشته‌هایی مانند مهندسی و مدیریت نیاز به انیگزه‌نامه‌ای از سمت شما دارند. علاوه بر دانشگاه‌ها سفارت برخی کشورها نیز برای دادن ویزای کاری و تحصیلی به شما انگیزه نامۀ شما را مطالعه می‌کنند.
همانطور که در قسمت قبلی نیز گفته شد هدف از نوشتن انیگزه نامه این است که دانشگاه مورد نظر هدف و انگیزه شما برای تحصیل در آن را دانشگاه را بداند.
نوشتن یک SOP یا انگیزه‌نامه که قوی باشد و بهتر از دیگر انگیزه نامه‌ها نوشته شده باشد، اهمیت دارد.  در واقع انگیزه نامه شما باید به گونه‌ای باشد که کمیتۀ بررسی را دقیقاً به همان چیزی که می‌خواهد برساند. تمام دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو معیارهایی دارند که شما باید در انگیزه نامۀ خود به سوال‌هایی که آن‌ها را به معیارهایشان برساند، جواب بدهید و در واقع آن‌ها را برای پذیرش خود قانع کنید.
دانشگاه‌ها از شما توقع دارند که به این سوالات پاسخ دهید. در واقع هیچ سوالی از شما پرسیده نمی‌شود اما مشخص شده است که معیارهای آن‌ها برای پذیرش دانشجو، این موارد ذکر شده است. باید به این موضوع دقت کنید که شما هیچ مصاحبۀ شخصی با دانشگاه نخواهید داشت و باید تمام حرف‌های خود را در انگیزه نامۀ خود بزنید. علاوه بر اینکه نوشتن انیگزه نامۀ خوب و قوی احتمال پذیرش شما را افزایش می‌دهد، همچنین ممکن است باعث شود که به شما بورس یا کمک هزینۀ تحصیلی تعلق گیرد.
طبیعی است که هر فردی برای نوشتن SOP یا انگیزه‌نامه هر آنچه که در ذهن دارد روی کاغذ پیاده کند و حتی گاهی از اینترنت کمک بگیرد. اما با راهکارهایی که در این قسمت بیان می‌کنیم شما به راحتی می‌توانید یک SOP یا انگیزه‌نامه قوی و کامل بنویسید.
شما دوست دارید یک داستان خوب را بخوانید یا یک روزنامه خشک و خالی را؟ قطعاً شما خواندن یک داستان را انتخاب می‌کنید؛ چراکه جذابیت بیشتری دارد. درست که مطالب خبری تیترهای جالبی دارند اما همیشه یک داستان یا رمان شما را بیشتر جذب می‌کند چراکه باعث برانگیخته شدن احساس شما می‌شود و اشتیاق بیشتری را در شما ایجاد می‌کند.
شما باید حتما یک دلیل قوی برای ادامۀ تحصیل در رشتۀ مورد نظر خود داشته باشید و زمانی که یک دلیل داشته باشید، می‌توانید برای آن یک داستان خوب، جذاب و احساسی پیدا کنید. نوشتن یک داستان خلاقانه باعث می‌شود که شما نسبت به دیگر داوطلبان جلوتر باشید.
برخی دانشجویان برای ادامۀ تحصیل به چند دانشگاه مختلف درخواست می‌دهند و برای تمام آن‌ها تنها یک SOP یا انگیزه‌نامه تنظیم می‌کنند. این کار یک اشتباه بزرگ است. شاید از نظر شما دانشگاه‌ها تفاوتی با هم نداشته باشند اما در واقع با هم تفاوت دارند و معیارهای آن‌ها و نحوۀ سنجش معیارها نیز متفاوت است. هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها، نقاط قوت و ضعف و شعارهایی دارند که شما باید انگیزه نامۀ خود را با این موارد مطابقت دهید. برای این کار اولین قدمی که باید بردارید این است که شناخت کامل از دانشگاه و فرهنگ آن داشته باشید تا بتوانید اهداف و ویژگی‌های خود را به گونه‌ای بیان کنید که کمیته بررسی با خواندن آن‌ها به این نتیجه برسد که می‌توانید به طور کامل خود را با دانشگاه و شرایط آن تطابق دهید.
شما باید تمام چیزهایی که می‌خواهید در SOP یا انگیزه‌نامه خود بنویسید را به گونه‌ای خاص بیان کنید. به طوری که از نظر کمیته بررسی تاثیر گذار باشد.  به عنوان مثال این که شما به دلیل علاقه‌ای که به این رشته دارید آن را انتخاب کرده‌اید، نمی‌تواند یک دلیل خاص باشد. در واقع شما باید بگویید که چگونه با ادامه تحصیل در این رشته کامل می‌شوید، چه اهدافی برای آن دارید. در حقیقت شما باید پاسخ سؤال‌ها را طوری بدهید که فراخور و مناسب باشد.
تمام دانشگاه‌های معتبر برای پذیرش دانشجوها نیاز به ارائه انگیزه‌ نامه‌ای از سمت داوطلب دارند تا متوجه انگیزه و هدف داوطلب برای تحصیل در آن دانشگاه بشوند. در اصل اعتبار دانشگاه به دانشجوهای آن است و دانشگاه‌ها نمی‌توانند بدون بررسی برخی جوانب، دانشجوها را پذیرش کنند. برای همین در شرایط پذیرش این دانشگاه‌ها موردی است به نام SOP یا انگیزه‌نامه یا انگیزه نامه که در این مقاله آن را تعریف کرده و گفتیم که هدف از نوشتن آن چیست. همچنین نکات مهم در مورد نوشتن آن و سوالاتی که باید در محتوای آن پاسخ داده شود را ذکر کردیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. شما می‌توانید نوشتن SOP یا انگیزه‌نامه خود را به ما بسپارید. کارشناسان این کار را به بهترین نحو انجام می‌دهند و در نهایت یک انگیزه نامه قوی برای شما تنظیم می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *