نوشته های تازه

درباره Phdyar

امکان تکمیل فرم صلاحیت عمومی دکتری ۱۴۰۱

امکان تکمیل فرم صلاحیت عمومی آزمون دکتری ۱۴۰۱ همچنان وجود دارد.

این فرم جهت سنجش صلاحیت عمومی داوطلبان کنکور دکترا فارغ از صلاحیت علمی آن‌ها از سوی سازمان سنجش ارائه می‌شود. همه داوطلبانی که دعوت به مصاحبه دکتری می‌شوند، در صورتی که تمایل به شرکت در مصاحبه‌های دکتری سراسری و پذیرش نهایی داشته باشند، لازم است با مراجعه به سایت سازمان سنجش، نسبت به تکمیل فرم اقدام کنند.

مهلت تکمیل فرم صلاحیت عمومی آزمون دکتری ۱۴۰۱ از تاریخ ۱۴۰۱/۲/۲۹ لغایت ۱۴۰۱/۳/۱۳ اعلام شده بود. با اتمام این مهلت، برخی داوطلبان از تکمیل فرم صلاحیت عمومی جا ماندند.

بر اساس اعلام سازمان سنجش، داوطلبانی که قصد شرکت در مصاحبه را دارند الزاماً بایستی فرم صلاحیت عمومی را تکمیل نمایند. هر داوطلب فقط یکبار بایستی فرم صلاحیت را تکمیل نماید و نیازی به تکمیل بیش از یک بار نیست.

لازم است داوطلبان پس از تکمیل فرم صلاحیت عمومی، حتما چند نسخه پرینت تکمیل شده فرم نزد خود داشته باشند تا در صورت درخواست دانشگاه‌ها ارائه نمایند.

داوطلبانی که اقدام به ویرایش اطلاعات فرم صلاحیت عمومی نموده اند، چنانچه سیستم تغییرات آنها را تایید نموده باشد، تغییرات در سیستم لحاظ شده است

با توجه به فعال بودن خرید سریال صلاحیت عمومی در قسمت “خرید کارت اعتباری” در سایت سازمان سنجش آموزش کشور، متقاضیان می توانند اقدام به تکمیل فرم صلاحیت عمومی خود نمایند. داوطلبان می توانند جهت دریافت کد رهگیری به سایت زیر مراجعه نمایید:

http://register1.sanjesh.org/phd1401Salahiat/Login/ViewLogin.aspx

همه آنچه باید درباره نوشتن SOP یا انگیزه‌نامه انگلیسی برای اپلای بدانید

نوشتن SOP یا انگیزه‌نامه انگلیسی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج، امری مهم و ضروری به شمار می‌رود چرا که ارائه انگیزه‌نامه، میزان علاقه شما به دانشگاه مورد نظر و ادامۀ تحصیل در آن را مشخص می‌کند. بنابراین نحوه نوشتن انگیزه نامه هم مهم است.

اگر تابحال به دنبال تحصیل در خارج بوده باشید، حتما داشتن  SOP یا انگیزه‌نامه را در شرایط اپلای برخی دانشگاه‌ها دیده‌اید. در واقع شما باید در انگیزه نامه خود توضیح دهید که هدف و انگیزه شما برای اینکه می‌خواهید در دانشگاه مورد نظر تحصیلات خود را ادامه دهید، چیست.  نحوۀ نوشتن انگیزه نامه اهیمت بسیار زیادی دارد و فرایند اپلای فرد توسط دانشگاه موثر است. از این رو شما باید در نوشتن انگیزه‌نامه  دقت داشته باشید.
ارائه SOP از این جهت برای دانشگاه‌ها اهمیت دارد که می‌خواهند با توجه به آن متوجه میزان علاقه شما به دانشگاه مورد نظر و ادامۀ تحصیل در آن شوند. برای نوشتن انگیزه نامه باید مهارت نوشتاری شما در زبان انگلیسی خیلی قوی باشد اما این مهارت به تنهایی کافی نیست و باید برای نوشتن انگیزه‌نامه از یک استراتژی خاص استفاده کنید. در ادامۀ این مقاله همراه ما باشید تا نکاتی را برای نوشتن انگیزه‌نامه یادآور شویم. همچنین شما می‌توانید بدون هیچ دغدغه‌ای این کار بسیار مهم را به ما بسپارید تا یک  انگیزه‌نامه منحصر به فرد داشته باشید.
SOP یا انگیزه‌نامه مخفف شدۀ عبارت statement of purpose است. اکثر دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو در رشته‌هایی مانند مهندسی و مدیریت نیاز به انیگزه‌نامه‌ای از سمت شما دارند. علاوه بر دانشگاه‌ها سفارت برخی کشورها نیز برای دادن ویزای کاری و تحصیلی به شما انگیزه نامۀ شما را مطالعه می‌کنند.
همانطور که در قسمت قبلی نیز گفته شد هدف از نوشتن انیگزه نامه این است که دانشگاه مورد نظر هدف و انگیزه شما برای تحصیل در آن را دانشگاه را بداند.
نوشتن یک SOP یا انگیزه‌نامه که قوی باشد و بهتر از دیگر انگیزه نامه‌ها نوشته شده باشد، اهمیت دارد.  در واقع انگیزه نامه شما باید به گونه‌ای باشد که کمیتۀ بررسی را دقیقاً به همان چیزی که می‌خواهد برساند. تمام دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو معیارهایی دارند که شما باید در انگیزه نامۀ خود به سوال‌هایی که آن‌ها را به معیارهایشان برساند، جواب بدهید و در واقع آن‌ها را برای پذیرش خود قانع کنید.
دانشگاه‌ها از شما توقع دارند که به این سوالات پاسخ دهید. در واقع هیچ سوالی از شما پرسیده نمی‌شود اما مشخص شده است که معیارهای آن‌ها برای پذیرش دانشجو، این موارد ذکر شده است. باید به این موضوع دقت کنید که شما هیچ مصاحبۀ شخصی با دانشگاه نخواهید داشت و باید تمام حرف‌های خود را در انگیزه نامۀ خود بزنید. علاوه بر اینکه نوشتن انیگزه نامۀ خوب و قوی احتمال پذیرش شما را افزایش می‌دهد، همچنین ممکن است باعث شود که به شما بورس یا کمک هزینۀ تحصیلی تعلق گیرد.
طبیعی است که هر فردی برای نوشتن SOP یا انگیزه‌نامه هر آنچه که در ذهن دارد روی کاغذ پیاده کند و حتی گاهی از اینترنت کمک بگیرد. اما با راهکارهایی که در این قسمت بیان می‌کنیم شما به راحتی می‌توانید یک SOP یا انگیزه‌نامه قوی و کامل بنویسید.
شما دوست دارید یک داستان خوب را بخوانید یا یک روزنامه خشک و خالی را؟ قطعاً شما خواندن یک داستان را انتخاب می‌کنید؛ چراکه جذابیت بیشتری دارد. درست که مطالب خبری تیترهای جالبی دارند اما همیشه یک داستان یا رمان شما را بیشتر جذب می‌کند چراکه باعث برانگیخته شدن احساس شما می‌شود و اشتیاق بیشتری را در شما ایجاد می‌کند.
شما باید حتما یک دلیل قوی برای ادامۀ تحصیل در رشتۀ مورد نظر خود داشته باشید و زمانی که یک دلیل داشته باشید، می‌توانید برای آن یک داستان خوب، جذاب و احساسی پیدا کنید. نوشتن یک داستان خلاقانه باعث می‌شود که شما نسبت به دیگر داوطلبان جلوتر باشید.
برخی دانشجویان برای ادامۀ تحصیل به چند دانشگاه مختلف درخواست می‌دهند و برای تمام آن‌ها تنها یک SOP یا انگیزه‌نامه تنظیم می‌کنند. این کار یک اشتباه بزرگ است. شاید از نظر شما دانشگاه‌ها تفاوتی با هم نداشته باشند اما در واقع با هم تفاوت دارند و معیارهای آن‌ها و نحوۀ سنجش معیارها نیز متفاوت است. هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها، نقاط قوت و ضعف و شعارهایی دارند که شما باید انگیزه نامۀ خود را با این موارد مطابقت دهید. برای این کار اولین قدمی که باید بردارید این است که شناخت کامل از دانشگاه و فرهنگ آن داشته باشید تا بتوانید اهداف و ویژگی‌های خود را به گونه‌ای بیان کنید که کمیته بررسی با خواندن آن‌ها به این نتیجه برسد که می‌توانید به طور کامل خود را با دانشگاه و شرایط آن تطابق دهید.
شما باید تمام چیزهایی که می‌خواهید در SOP یا انگیزه‌نامه خود بنویسید را به گونه‌ای خاص بیان کنید. به طوری که از نظر کمیته بررسی تاثیر گذار باشد.  به عنوان مثال این که شما به دلیل علاقه‌ای که به این رشته دارید آن را انتخاب کرده‌اید، نمی‌تواند یک دلیل خاص باشد. در واقع شما باید بگویید که چگونه با ادامه تحصیل در این رشته کامل می‌شوید، چه اهدافی برای آن دارید. در حقیقت شما باید پاسخ سؤال‌ها را طوری بدهید که فراخور و مناسب باشد.
تمام دانشگاه‌های معتبر برای پذیرش دانشجوها نیاز به ارائه انگیزه‌ نامه‌ای از سمت داوطلب دارند تا متوجه انگیزه و هدف داوطلب برای تحصیل در آن دانشگاه بشوند. در اصل اعتبار دانشگاه به دانشجوهای آن است و دانشگاه‌ها نمی‌توانند بدون بررسی برخی جوانب، دانشجوها را پذیرش کنند. برای همین در شرایط پذیرش این دانشگاه‌ها موردی است به نام SOP یا انگیزه‌نامه یا انگیزه نامه که در این مقاله آن را تعریف کرده و گفتیم که هدف از نوشتن آن چیست. همچنین نکات مهم در مورد نوشتن آن و سوالاتی که باید در محتوای آن پاسخ داده شود را ذکر کردیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. شما می‌توانید نوشتن SOP یا انگیزه‌نامه خود را به ما بسپارید. کارشناسان این کار را به بهترین نحو انجام می‌دهند و در نهایت یک انگیزه نامه قوی برای شما تنظیم می‌کنند.

امکانپذیر نبودن تحصیل همزمان در دو رشته دکتری دانشگاه پیام نور

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور گفت: دانشجویان دکتری نمی‌توانند همزمان در دو رشته تحصیل کنند.

علیرضا دل افکار  با اشاره به شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه پیام نور گفت: دانشجویان دانشگاه پیام نور می‌توانند علاوه بر رشته تحصیلی خود همزمان در یک رشته تحصیلی در دانشگاه پیام نور نیز تحصیل کنند.

وی ادامه داد: این تحصیل همزمان در دانشگاه پیام نور باید بر اساس شرایط و ضوابط دانشگاه پیام نور صورت می‌گیرد و در صورتی که دانشجو بتواند خود را با این شرایط تطبیق دهد می‌تواند به تحصیل در رشته دوم بپردازد.

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور گفت: منتهی نکته‌ای که وجود دارد این است که دانشجویان در رشته دوم در همه مقاطع به صورت الکترونیکی مشغول به تحصیل خواهند بود.

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور یاد آور شد: ظرفیت در دانشگاه پیام نور برای تحصیل در دو رشته همزمان وجود دارد دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد بر اساس شرایط و ضوابط دانشگاه می‌توانند در دو رشته به صورت همزمان تحصیل کنند.

وی افزود: دانشجویان دکتری نمی‌توانند در دو رشته تحصیل کنند و این مختص دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد است.

آخرین وضعیت پرداخت حقوق ثابت به دانشجویان دکتری

معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه پرداخت مبلغ پژوهانه جزو برنامه های دولت است، گفت: در حوزه پژوهانه قرار بود که دانشجویان حقوق ثابتی را از وزارت علوم دریافت کنند، اما به دلیل اینکه منابع مالی لازم برای تامین اعتبار آن فراهم نشد، این اقدام هم متوقف شد؛ اگرچه هنوز جزو اولویت‌ها و برنامه‌های وزیر علوم است.

دکتر هاشم داداش پور  ضمن بیان این مطلب در خصوص آخرین وضعیت پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اظهار کرد: این امر به بحث پژوهانه دانشجویان دکتری مرتبط می‌شود، اما در حال حاضر صندوق رفاه دانشجویان تنها خدماتی که به این دانشجویان ارائه می‌دهد، در حوزه وام‌های دانشجویی است. در حوزه پژوهانه در دوره مشخص قرار بود که این دانشجویان حقوق ثابتی را از وزارت علوم دریافت کنند، اما به دلیل اینکه منابع مالی لازم برای تامین اعتبار آنها فراهم نشد، این اقدام  هم متوقف شد؛ اگرچه هنوز جزو اولویت‌ها و برنامه‌های وزیر علوم است.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: واقعیت این است که چرخه پژوهش در کشور ما چرخه معیوبی است. چرا که صنعت با دانشگاه هماهنگی ندارد. در تمام دنیا اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها از طریق گرنت های پژوهشی که از طریق صنعت به آنها تخصیص می‌یابد، تامین می‌شوند؛ اما در کشور ما این اتفاق نمی‌افتد و نمی توان از دولت هم انتظار داشت.

رییس سازمان امور دانشجویان افزود: منابع مالی دولت محدود است و نمی‌شود انتظار داشت، دولت همه منابع مالی ۱۱ هزار و ۵۰۰ دانشجوی دکتری مرتبط با وزارت علوم را تامین کند.

داداش پور گفت: درصورتی که اگر پیوند خوبی بین دانشگاه، جامعه، صنعت و البته دولت شکل بگیرد، پول قابل توجهی به دانشگاه‌ها تزریق می‌شود. در این صورت علاوه بر اینکه اساتید و دانشجویان دکتری در این چرخه می‌توانند نیاز جامعه و صنعت را رفع کنند، بخشی از منابع مالی حاصل از این پروژه ها نیز به دانشجویان دکتری می رسد؛ در این صورت هم نیازهای مالی دانشگاهیان مرتفع می‌شود و هم مسائل و مشکلات صنعت و جامعه رفع می‌شود.

پذیرش دکتری بدون کنکور ۱۴۰۱ دانشگاه بیرجند

شرایط و زمان ثبت نام در فراخوان پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه بیرجند در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ اعلام شد.

دانشگاه بیرجند با استفاده از آیین نامه دکتری بدون آزمون استعدادهای درخشان در سال 1401 در رشته‌های زیر دانشجو می‌پذیرد:

  • زمین ساخت
  • شیمی – شیمی معدنی
  • شیمی – شیمی فیزیک
  • شیمی – شیمی آلی
  • شیمی – شیمی تجزیه
  • فیزیک – فیزیک هسته ای
  • فیزیک – فیزیک پلاسما
    آمار
  • آنالیز
  • هندسه
  • بهینه‌سازی
  • مهندسی الکترونیک
  • مهندسی مخابرات – مخابرات سیستم
  • مهند قدرت
  • مهندسی کنترل
  • مهندسی مکانیک – ساخت و تولید
  • مهندسی مکانیک – طراحی کاربردی
  • مهندسی مکانیک – تبدیل انرژی
  • علوم دامی – تغذیه دام
  • علوم دامی – تغذیه طیور
  • علوم و مهندسی آب – منابع آب
  • اگرو تکنولوژی – فیزیولوژی گیاهان زراعی
  • اگرو تکنولوژی – اکولوژی گیاهان زراعی
  • زبان و ادبیات فارسی – ادبیات غنایی
  • فیزیولوژی ورزشی
  • برنامه ریزی درسی
  • علوم و مهندسی محیط‌زیست

شرایط پذیرش دکتری بدون کنکور دانشگاه بیرجند

شرایط پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه بیرجند به شرح زیر است:

1- بیش از دو سال از تاریخ دانش آموختگی متقاضی نگذشته باشد.

2- کسب حداقل 60 امتیاز از فعالیت های آموزشی، پژوهشی و مصاحبه

3- کسب 50 درصد امتیاز از جدول مصاحبه برای پذیرش متقاضیان ضروری است.

4- داشتن حداقل یک مقاله علمی پژوهشی مرتبط با پایان نامه با سایر فعالیت های پژوهشی دانشجو که در مجلات معتبر ملی یا بین المللی پذیرش نهایی با چاپ شده باشد.

5- داشتن میانگین کل حداقل 16 در دوره کارشناسی و میانگین کل حداقل 17 (بدون احتساب نمره پایان نامه) در دوره کارشناسی ارشد با توجه به ضرایب همترازی معدل

– دانشجویانی که در دوره کارشناسی از دانشگاه‌های زیر فارغ التحصیل شده اند، می توانند با داشتن میانگین کل حداقل 14/55 و نیز دانشجویانی که در دوره کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های زیر فارغ التحصیل شده اند، می توانند با داشتن میانگین کل (بدون احتساب نمره پایان نامه) حداقل 15/46 در پذیرش بدون آزمون دوره دکتری متقاضی باشند:

  1. دانشگاه تبریز
  2. دانشگاه تربیت مدرس
  3. دانشگاه تهران
  4. دانشگاه شهید بهشتی
  5. دانشگاه شیراز
  6. دانشگاه صنعتی اصفهان
  7. دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  8. دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
  9. دانشگاه صنعتی شریف
  10. دانشگاه علامه طباطبایی
  11. دانشگاه علم و صنعت ایران
  12. دانشگاه فردوسی مشهد
  13. دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  14. دانشگاه بیرجند

دانشجویانی که در دوره کارشناسی از دانشگاه‌های زیر فارغ التحصیل شده اند، می توانند با داشتن میانگین کل حداقل 15/24 و دانشجویانی که در دوره کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های زیر فارغ التحصیل شده اند، می توانند با داشتن میانگین کل (بدون احتساب نمره پایان نامه) حداقل 16/20 در پذیرش بدون آزمون دوره دکتری متقاضی باشند.

  1. دانشگاه اصفهان
  2. دانشگاه بوعلی سینا همدان
  3. دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
  4. دانشگاه سمنان
  5. دانشگاه شاهرود
  6. دانشگاه شهید باهنر کرمان
  7. دانشگاه شهید چمران اهواز
  8. دانشگاه گیلان
  9. دانشگاه مازندران
  10. دانشگاه یزد
  11. دانشگاه امام صادق
  12. دانشگاه صنعت نفت

نکات مهم:

پذیرش افراد مشمول این آیین نامه، در همان رشته تحصیلی یا رشته های تحصیلی مرتبط با رشته تحصیلی دوره کارشناسی ارشد متقاضی، به تشخیص گروه آموزشی و تایید شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه امکان پذیر است.

تغییر رشته یا محل تحصیل افراد پذیرفته شده بر اساس این آیین نامه مجاز نیست.

متقاضیان باید در روز مصاحبه واجد کلیه شرایط لازم برای پذیرش بدون آزمون باشند.

نحوه ثبت نام داوطلبان دکتری استعداد درخشان

دانشجویان و دانش آموختگان (فارغ التحصیلان 1398/09/01 به بعد) واجد شرایط تا مورخ 1400/10/20 باید به آدرس اینترنتی talent.birjand.ac.ir مراجعه کرده و فرآیند ثبت نام را برطبق مندرجات سایت انجام دهند.

امکانات و بسته های تشویقی برای پذیرفته شدگان پذیرش بدون آزمون

– به هریک از پذیرفته شدگان بدون آزمون در مقطع دکتری یک عدد کارت هدیه 2/000/000 ریالی برای حداقل یک نیمسال و حداکثر تا دو نیمسال تحصیلی اهداء خواهد شد.
– میزان ترافیک اینترنت برای پذیرفته شدگان بدون آزمون دو برابر خواهد بود.

– پذیرفته شدگان بدون آزمون از تخفیف هزینه ها برای استفاده از امکانات رفاهی، فرهنگی و ورزشی دانشگاه برخوردار خواهند شد.

– در صورت پذیرش مقاله، هزینه ثبت نام در یک کنفرانس داخلی به پذیرفته شدگان بدون آزمون پرداخت خواهد شد.

مدارک لازم جهت ثبت نام دکتری بدون آزمون 1401 دانشگاه بیرجند

1- اسکن یک قطعه عکس

2- اسکن تصویر کارت ملی

3- اسکن تصویر صفحه اول شناسنامه

4- اسکن ریز نمرات دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد (اختیاری)

5- گواهی تایید معدل، رتبه، نمره پایان نامه، تاریخ فراغت از تحصیل و طول مدت تحصیل کارشناسی ارشد (مخصوص دانشجویان غیر از دانشگاه بیرجند)، لازم به ذکر است که متقاضیان محترم فایل این گواهی را در قسمت فایل های دانلودی در بالا دانلود کرده، تکمیل نموده و بعد از مهر و امضای مدیر آموزش دانشگاه محل تحصیل اسکن آنرا در مراحل ثبت نام بارگذاری نمایند. ضمناً در صورت دعوت به مصاحبه اصل این فرم به دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه بیرجند تحویل داده شود.

6- گواهی تایید معدل، رتبه، تاریخ فراغت از تحصیل و طول مدت تحصیل کارشناسی (فرم 2) (مخصوص دانشجویان غیر از دانشگاه بیرجند)، لازم به ذکر است که متقاضیان محترم فایل این گواهی را در قسمت فایل های دانلودی در بالا دانلود کرده ، تکمیل نموده و بعد از مهر و امضای مدیر آموزش دانشگاه محل تحصیل اسکن آنرا در مراحل ثبت نام بارگذاری نمایند. ضمناً در صورت دعوت به مصاحبه متقاضی اصل این فرم به دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه بیرجند تحویل داده شود.

7- اسکن مدرک زبان (در صورت وجود)

8- اسکن صفحه اول مقالات

9- اسکن جلد کتب تالیفی و ترجمه ای (در صورت وجود)

10- اسکن ثبت اختراع (در صورت وجود)

برگزاری آزمون MSRT در دی ماه 1400

دومین آزمون MSRT سال 1400 در روز جمعه 10 دی ماه برگزار خواهد شد.

آزمون MSRT که به علت شیوع کرونا در سال 1400 تنها یک بار برگزار شد، بالاخره در روز جمعه 10 دی ماه برگزار خواهد شد. نوبت صبح این آزمون در ساعت 9 صبح آغاز می‌شود که مختص داوطلبان آقا بوده و نوبت عصر آزمون در ساعت 14 آغاز می‌شود و مختص داوطلبان خانم است.

زمان ثبت‌نام

ثبت نام آزمون MSRT دی ماه 1400 از ساعت 12 روز یکشنبه 28 آذر 1400 آغاز می‌شود و تا ساعت 18 روز چهارشنبه 30 آذر ادامه خواهد داشت.

نتایج این آزمون نیز بیستم دی‌ماه منتشر خواهد شد.

حوزه‌های برگزاری آزمون

آزمون MSRT دی‌ماه ۱۴۰۰ در شهرهای زیر برگزار خواهد شد:

تهران-دانشگاه علم و صنعت ایران , اهواز-دانشگاه شهید چمران , مشهد-دانشگاه امام رضا ع , مشهد-دانشگاه فردوسی , بابلسر-دانشگاه مازندران, زاهدان-دانشگاه سیستان و بلوچستان, فارس-دانشگاه علوم پزشکی شیراز, همدان-دانشگاه بوعلی سینا, قم-دانشگاه باقر العلوم, رشت-دانشگاه گیلان, کرمانشاه -دانشگاه رازی , کرمان-موسسه آموزش عالی کرمان-کرمان, اراک-دانشگاه صنعتی اراک, اردبیل-دانشگاه محقق اردبیلی, یزد-موسسه آموزش عالی امام جواد ع, کیش-دانشگاه صنعتی شریف-پردیس بین المللی کیش, بیرجند-دانشگاه بیرجند , خرم آباد-دانشگاه لرستان, سنندج-دانشگاه کردستان, قزوین-دانشگاه بین المللی امام خمینی ره , ایلام-دانشگاه ایلام, گرگان-دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی , کاشان-دانشگاه کاشان, سمنان-دانشگاه سمنان، اصفهان-دانشگاه اصفهان

احیای فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان دکتری از سوی وزارت علوم

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: طی دو سال اخیر آموزش مجازی، تعداد فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور دانشجویان صفر نشد و در سال جاری حدود ۲۲۰ دانشجو برای فرصت‌های مطالعاتی اعزام شدند.

دکتر داداش پور افزود: در نیمسال دوم یعنی همین تا چند روز آینده ابلاغ می کنیم که ۱۸۰ سهمیه برای فرصت‌های تحقیقاتی کوتاه مدت در نظر گرفته ایم که در مجموع و امسال حدود ۴۰۰ نفر برای فرصت مطالعاتی اعزام خواهند شد و اگر این آمار را به نسبت آمار دانشجویان هدف مقایسه کنیم حدود ۴ درصد دانشجویان متقاضی واجد شرایط اعزام شده‌اند که اصلا عدد قابل توجهی نیست.

در خصوص برنامه سازمان امور دانشجویان برای احیای فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت دانشجویان دکتری نیز گفت: ما با سازمان برنامه و بودجه در این خصوص رایزنی کرده ایم.

به گفته وی، یکی از اولویت های وزیر علوم، تقویت فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت است. سالیانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر متقاضی به تعداد دانشجویان دکتری کشور اضافه می‌شود و ما محاسبه کردیم اگر ۵۵۰۰ نفر از این دانشجویان را برای اعزام به فرصت‌های مطالعاتی پوشش دهیم، به حدود ۸۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم؛ اگرچه اعلام کردم که در صورتی این برنامه قابل تحقق است که سازمان برنامه و بودجه با ما همراهی کند. تاکید می‌کنم چنانچه بودجه مورد نظر تامین شود ما آمادگی اعزام دانشجویان به فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت را داریم.

رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: امیدوارم سال آینده بتوانیم با تامین بودجه لازم، حداقل به ۱۰ درصد از کل دانشجویان دکتری اضافه شده به نظام آموزش عالی کشور پاسخ گو باشیم.

به گفته وی، اگر قرار باشد وزارت علوم و دانشگاه‌های ما در سطح بین‌المللی عمل کنند، یکی از الزامات آن حضور دانشجویان در مجامع علمی جهانی است. از این جهت، باید تبادل دانشجویان و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی را جدی بگیریم. این در حالیست که متاسفانه بودجه در نظر گرفته برای این امر بسیار محدود است. حداقل امسال ما انتظار داشتیم اتفاق خوبی در این زمینه بیفتد که هنوز نیفتاده است.

معاون وزیر علوم همچنین تاکید کرد: در حال حاضر بخشی از منابع مالی برای فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت عملا توسط خود دانشجویان تامین می‌شود، زیرا ما نمی‌توانیم همه منابع را تامین کنیم. حدود ۶۵ درصد منابع از سوی وزارت علوم اختصاص می‌یابد و با توجه به نوسانات ارزی ممکن است بیش از ۳۵ درصد از ارز را خود دانشجویان تامین کنند.

دکتر داداش پور خاطرنشان کرد: سالیانه حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ دانشجوی دکتری به دانشجویان کشور اضافه می‌شود که با احتساب ۱۱ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد سالیانه ۲۳ تا ۲۴ هزار نفر به جمع دانشجویان دکتری کشور اضافه می‌شود.

طراحی شیوه نامه خاص برای حذف سربازی مشمولان دکتری

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نشست اخیر خود با ستاد نیروهای مسلح گفت: دانش‌ آموختگان دکتری می‌توانند با ارائه طرحی در راستای حل مشکلات جامعه گام بردارند که این طرح می‌تواند جایگزین سربازی مشمولان دکتری شود.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد حذف سربازی برای مشمولان دکتری گفت: رایزنی با ستاد نیروهای مسلح برای استفاده بهینه‌تر از فارغ التحصیلان دکتری داشتیم؛ دانش‌آموختگان دکتری به جای اعزام به خدمت سربازی می‌توانند طرح پسا دکتری را بگذرانند؛ دانش‌ آموختگان دکتری می‌توانند با ارائه طرحی در راستای حل مشکلات جامعه گام بردارند که این طرح می‌تواند جایگزین سربازی مشمولان دکتری شود.

وزیر علوم یادآور شد: ما سالی حدودا  ۵ تا ۶ هزار دانش‌آموخته دکتری داریم که باید به سربازی اعزام شوند؛ در این راستا طی جلسه‌ای که با  ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم پیشنهاد داده شد که این افراد دوره پسا دکتری را بگذرانند و زیر نظر اساتید دانشگاه طرح‌هایی را بر اساس نیازهای جامعه ارائه دهند و دیگر به سربازی نروند همچنین حقوق این افراد هم یک سوم تا یک دوم پژوهشگران پسادکترای معمولی خواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد: توافقات ابتدایی این طرح  صورت گرفته است. مقرر شده است تا شیوه نامه‌های خاصی را طراحی کنیم؛ طرح شیوه‌نامه در آینده نوشته خواهد شد تا زمانی که این شیوه‌نامه‌ها تکمیل نشود، این جلسات ادامه خواهد داشت همچنین اعتبارات لازم را برای امریه‌های دکتری در نظر گرفته شد؛ امیدواریم این طرح به مرحله عملیاتی شدن برسد.

اعلام جزئیات آموزش حضوری در ۱۱ دانشگاه بزرگ کشور

جدیدترین برنامه ریزی دانشگاه ها برای آموزش حضوری دانشجویان در تمامی مقاطع، اسکان دانشجویان در خوابگاه ها، نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم و … تشریح شد.

با فروکش کردن تب کرونا در کشور، قرار بر این شد از ۱۵ آبان ماه آموزش حضوری دانشگاه‌ها و مدارس آغاز شود اما متولیان سلامت و همچنین مسئولان وزارت علوم «احتیاط در بازگشایی»، «رعایت پروتکل ها» و «واکسیناسیون دانشجویان و اساتید» را ۳ اصل مهم بازگشایی‌ها مطرح کردند.

دانشگاه‌ها در حال حاضر تدریجی و به صورت پلکانی پذیرای دانشجویان هستند و اولویت را حضور دانشجویان دکتری و ارشد قرار داده اند و همچنان اسکان در خوابگاه‌ها با نصف ظرفیت دانشجویان انجام می‌شود. نکته مهم در این میان ممنوعیت حضور دانشجویان واکسن نزده در کلاس‌های درس است که وزارت علوم بر آن تاکید ویژه ای دارد؛ در همین راستا دانشگاه‌ها اقدام به راه اندازی سامانه‌های ویژه ای کردند و در اولین مرحله اساتید و دانشجویان در یک خوداظهاری وضعیت واکسیناسیون را اعلام می‌کنند.

در این گزارش به آخرین برنامه ریزی های دانشگاه‌ها برای آموزش حضوری، اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها، نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم و … اشاره شده که به شرح زیر است

دانشگاه علامه طباطبایی

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در دانشگاه علامه طباطبایی آموزش حضوری دانشجویان مقطع دکتری ورودی سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و همچنین دانشجویان مقطع کارشناسی رشته علوم ورزشی ورودی‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، از هفته اول آذرماه (۶ آذر) آغاز شده است.

مشکلی برای اسکان دانشجویان غیربومی نداریم

علی آدمی سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی گفته است یکی از مهمترین چالش‌های آموزش حضوری، ارائه تسهیلات رفاهی و خوابگاهی به دانشجویان غیربومی است که بر اساس گزارش معاونت دانشجویی تعداد دانشجویان غیربومی گروه‌های هدف ۳۷۳ نفر است و ظرفیت خوابگاه‌ها در شرایط کرونا و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هزار و ۷۲۲ اعلام شده است؛ بنابراین مشکلی از حیث اسکان دانشجویان غیربومی در فاز اول آموزش حضوری وجود ندارد.

نتایج خوداظهاری اساتید درباره واکسیناسیون/۶۸ درصد اساتید دو دز را تزریق کرده‌اند

وی در ادامه واکسیناسیون کامل هر دو دز گروه هدف اعم از کارمندان و دانشجویان را یکی از الزامات آموزش حضوری عنوان کرد و گفت: بر اساس پرسشنامه خوداظهاری اساتید و بنا بر گزارش مرکز یادگیری الکترونیک، ۹۵۸ نفر معادل ۹۳ درصد اساتید واکسن دریافت کرده‌اند و ۷۱ نفر معادل ۷ درصد اساتید واکسن نزده‌اند. همچنین ۶۸ درصد اساتید دو دز واکسن و ۲۵ درصد اساتید یک دز را دریافت کرده‌اند. در مجموع هزار و ۲۹ نفر به این پرسشنامه پاسخ داده‌اند.

۱۲ درصد دانشجویان واکسن نزده‌اند

آدمی به آمار واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه علامه بر اساس خوداظهاری آنها اشاره کرد و گفت: ۸ هزار و ۶۸۸ دانشجو به پرسشنامه واکسن پاسخ داده‌اند که ۸۸ درصد دانشجویان یعنی ۷ هزار و ۶۳۲ نفر واکسن زده‌اند و ۱۲ درصد واکسن نزده‌اند. همچنین از این تعداد ۵۶ درصد یعنی ۴ هزار و ۸۸۱ نفر که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و ۳۶ درصد معادل ۲ هزار و ۵۷۱ نفر یک دز واکسن تزریق کرده‌اند.

دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در مرحله تدوین و تصویب پروپوزال، پایان نامه و رساله هستند به صورت دوره‌ای با توجه به ظرفیت باقی مانده خوابگاه‌ها اسکان داده می‌شوند و امکان حضور در فضاهای آموزشی برای آنها فراهم است.

جلسات دفاع از رساله‌های دکتری حضوری است

این مقام مسئول دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه جلسات دفاع از رساله‌های دکتری به صورت حضوری خواهد بود، گفت: جلسات دفاع از پایان نامه‌های ارشد نیز به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

آزمون جامع دکتری مجازی برگزار نمی‌شود / آزمون‌های پایانی هم حضوری است

آدمی با بیان اینکه آزمون‌های پایانی دانشجویان گروه‌های هدف به صورت حضوری برگزار خواهد شد، تصریح کرد: آزمون جامع در نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ مقطع دکتری به صورت حضوری برگزار می‌شود. کلاس‌ها و امتحانات سایر دانشجویانی که مشمول نیستند، مثل نیمسال گذشته به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دانشگاه الزهرا

در دانشگاه الزهرا نیز آموزش حضوری از اوایل آبان ماه آغار شده و دانشجویان به دلیل محدودیت‌های کرونایی با یک اولویت بندی در دانشگاه حضور پیدا می‌کنند. تمرکز اصلی برای حضوری شدن در این دانشگاه دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی هستند؛ همچنین آن دسته از کلاس مقطع کارشناسی که دانشجویان برای حضور در آن الزام دارند (مانند کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی) نیز به صورت حضوری برگزار می‌شود.

شاه آبادی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا در گفتگویی که با مهر داشت، می‌گوید: ما همه فضا را برای حضوری شدن آموزش مهیا کرده ایم منتها اگر امکان برگزاری کلاسی به صورت حضوری وجود نداشته باشد، اساتید طی هماهنگی با دانشجویان می‌توانند کلاس را به صورت مجازی برگزار کنند.

راه اندازی سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات واکسیناسیون

وی درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون دانشجویان توضیح داد و گفت: در این رابطه سامانه‌ای را در دانشگاه راه اندازی کرده ایم تا دانشجویان و اساتید وضعیت تزریق واکسن خود را در آنجا ثبت کنند؛ ما هم از طریق این سامانه و هم از کانال‌های مختلف این درخواست را داریم که همکاران و دانشجویان درباره واکسیناسیون اطلاع رسانی کنند چرا که بدون داشتن کارت واکسیناسیون امکان حضور در دانشگاه وجود ندارد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا با بیان این مطلب که بالای ۳۰ درصد دانشجویان اطلاعات واکسیناسیون خود را در سامانه بارگذاری کرده اند، گفت: همچنین تا هفته گذشته بالای ۶۰ درصد اساتید نیز درباره واکسیناسیون خود اطلاع رسانی کرده اند.

اسکان ۵۰ درصدی در خوابگاه‌ها

این مقام مسول دانشگاه الزهرا گفت: اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها در حال حاضر ۵۰ درصد است و در شرایط فعلی چاره‌ای به جز این نداشتیم و این خود یک مشکل بزرگی برای ما محسوب می‌شود. برای اسکان دانشجویان تحصیلات تکمیلی اصلاً بنا نداریم اولویت بندی کنیم اما برای کارشناسی‌ها در حال برنامه ریزی هستیم چرا که به دلیل رعایت پروتکل‌ها نمی‌توانیم پذیرای ۱۰۰ درصد دانشجویان در خوابگاه‌ها باشیم.

کلاس‌های کارشناسی‌ها در نیمسال بعد ترکیبی است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا ادامه داد: برنامه ما برای کارشناسی‌ها در نیمسال بعد این است که کلاس‌ها را ترکیبی (مجازی و حضوری) برگزار کنیم؛ یعنی امکاناتی در کلاس ایجاد کنیم که دانشجویانی که می‌خواهند در کلاس حضور یابند و آن‌هایی که معذوریت دارند و یا از سوی ما مشکل خوابگاهی وجود دارد (دانشجویان غیربومی) به صورت آنلاین در کلاس حاضر شوند.

امتحانات مقاطع تحصیلات تکمیلی حضوری است

شاه آبادی با اعلام این خبر که جلسات دفاع از پایان نامه و رساله دکتری از ۲۰ روز گذشته در دانشگاه الزهرا به صورت حضوری برگزار می‌شود، گفت: جلسات گروه‌ها و دانشکده‌ها، شورای آموزشی دانشگاه، جلسات هیأت رئیسه و … به صورت حضوری برگزار می‌شود و حتی هیچ امضای غیر اصل که کپی باشد قابل پذیرش نیست.

وی همچنین این خبر را اعلام کرد که آزمون‌های پایانی ترم جاری در مقاطع تحصیلات تکمیلی قطعاً حضوری است

دانشگاه شهید بهشتی

در دانشگاه شهید بهشتی اما جلسات دفاع از رساله‌های دکتری و پایان نامه‌های کارشناسی ارشد از اول آذرماه به صورت حضوری برگزار می‌شود. دانشگاه اعلام کرده در موارد خاص، داوران خارج از دانشگاه شهید بهشتی با تشخیص و مجوز معاون آموزشی دانشکده / دانشگاه مربوط می‌توانند به صورت غیرحضوری در جلسه شرکت کنند و در این صورت، جلسه دفاع به صورت ترکیبی برگزار می‌شود.

دروس آزمایشگاهی و عملی حضوری برگزار می‌شود

همچنین دروس آزمایشگاهی، عملی و کارگاهی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و کارشناسی سال آخر به صورت حضوری برگزار می‌شود و برای دانشجویان مقطع کارشناسی که سال آخر نیستند، با توجه به زیرساخت‌ها، امکانات خوابگاهی و آموزشی و … با تشخیص ستاد کرونا تصمیم‌گیری خواهد شد.

حضور دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که در مرحله انجام رساله یا پایان‌نامه بوده و نیازمند استفاده از آزمایشگاه، کارگاه، مزرعه و غیره هستند، در محیط دانشگاه الزامی است. حضور کامل اعضای هیأت علمی در محل خدمت خود، بر اساس ابلاغیه‌های قبلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضروری است و کلیه جلسات ارکان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در دانشگاه به صورت حضوری برگزار می‌شود.

دانشگاه امیرکبیر

براساس اعلام دانشگاه امیرکبیر غربالگری سراسری دانشجویان خوابگاهی توسط مرکز بهداشت و درمان در طول فاز جدید اسکان (فاز نهم) صورت خواهد پذیرفت و پذیرش مهمان در خوابگاه‌ها و نیز مهمانسراها تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد بود.

زمان فاز نهم، از ۱۸ آبان لغایت ۳۰ آذر است تمامی دانشجویان ورودی ۹۷ ارشد، دانشجویان ورودی ۹۵ و به قبل کارشناسی و دانشجویان ورودی ۹۳ دکتری و به قبل امکان استفاده از خوابگاه را به علت اتمام سنوات مجاز خوابگاهی در این فاز (نهم) نخواهند داشت.

۳- در موارد خاص نظیر دفاع از پایان نامه، انجام تست آزمایشگاهی، آزمون جامع و … با تأیید استاد راهنما و در صورت وجود ظرفیت حداکثر به مدت ده روز در فاز نهم خوابگاه امکان سکونت وجود دارد.

دانشگاه صنعتی شریف

رسول جلیلی سرپرست دانشگاه صنعتی شریف ابراز امیدواری کرده است که از ابتدای نیمسال بعد کلاس‌ها کاملاً به صورت آموزش حضوری برگزار شود به این شرط که پیک جدیدی از کرونا شیوع پیدا نکند و امکاناتی که برای همگرایی با استانداردهای ستاد ملی مبارزه با کرونا، در دانشگاه وجود دارد را بتوانیم فراهم کنیم.

وی افزود: با توجه به این استانداردها، ظرفیت خوابگاه‌ها نصف می‌شود و هزینه تغذیه در خوابگاه‌ها، هم به واسطه کرونا که باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و هم گرانی مواد اولیه، بسیار افزایش پیدا کرده و گران شده است.

آموزش ترکیبی برای کلاس‌های پرجمعیت

جلیلی با اشاره به ارائه آموزش ترکیبی در دانشگاه صنعتی شریف گفت: ارائه آموزش ترکیبی مستلزم این است که ما در سطح دانشگاه بیش از ۱۰۰ کلاس مجهز داشته باشیم. لذا تا حدی که مقدور باشد، تلاش خواهیم کرد آموزش ترکیبی را به ویژه برای کلاس‌های پرجمعیت ارائه دهیم؛ در عین حال احتمالاً کلاس‌های خلوت را بتوانیم به صورت کاملاً حضوری برگزار کنیم.

سرپرست دانشگاه صنعتی شریف می‌گوید: جلسات دفاع از پایان نامه و رساله‌ها، جلسات شوراها، جلسات دانشکده‌ها به صورت حضوری برگزار خواهد شد؛ البته ما ابتدا باید اساتید را به دانشگاه بازگردانیم. چرا که زمانی که اساتید به دانشگاه بازگردند، دفاع‌ها حضوری می‌شود، جلسات دانشکده‌ها و شوراها به صورت حضوری برگزار می‌شود پس از آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دانشگاه بازمی‌گردند تا در نهایت بتوانیم، از ترم بعد دانشجویان کارشناسی را نیز برای ازسرگیری آموزش حضوری به دانشگاه بازگردانیم.

دانشگاه خوارزمی

تمام کلاس‌های درسی دانشجویان دکتری در دانشگاه خوارزمی از اول آذر ۱۴۰۰ به‌صورت حضوری آغاز شده است. براساس اطلاعیه این دانشگاه، کلاس‌های دروس عملی دانشجویان کارشناسی مطابق برنامه هر دانشکده به‌صورت حضوری و فشرده برگزار می‌شود.

کلاس‌های دانشجویان ارشد با کمتر از ۱۰ نفر برگزار می‌شود

کلاس‌های دانشجویان کارشناسی‌ارشد ورودی ۹۹ با جمعیت کمتر از ۱۰ نفر به‌صورت حضوری تشکیل می‌شود و حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در حال انجام پایان‌نامه / رساله (نیازمند آزمایشگاه، کتابخانه) هستند الزامی است.

همچنین تمامی جلسات شورای گروه و شورای آموزشی و پژوهشی دانشکده‌ها و همین‌طور کلیه جلسات در حوزه‌های ستادی اعم از شورای آموزشی تحصیلات تکمیلی و …) به صورت حضوری برگزار می‌شود.

دانشگاه پیام نور

براساس اعلام دانشگاه پیام نور، ارزشیابی‌های دروس در پایان نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در مقاطع کارشناسی به صورت الکترونیکی و کارشناسی ارشد به صورت حضوری برگزار می‌شود.

امتحانات مقطع کارشناسی چگونه ارزیابی می‌شود؟

وی در خصوص ارزشیابی دروس در مقطع کارشناسی گفت: برگزاری آزمون پایان نیمسال در مقطع کارشناسی الزامی است و کلیه ارزرشیابی‌های دروس نظری نیم‌سال تحصیلی جاری به صورت غیر حضوری و صرفاً در بستر الکترونیکی اعلام شده توسط استان انجام می‌شود.

علیرضا دل افکار معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور تاکید کرده است که دانشگاه‌های پیام نور در سطح کشور موظف هستند برای برگزاری آزمون‌های پایان نیمسال در مقطع کارشناسی یک بستر الکترونیکی غیر حضوری یکپارچه، تعیین و پس از ارزیابی‌های لازم و حصول اطمینان از سرویس دهی بستر مذکور تا پایان مهلت ثبت نمرات، اطلاعیه‌های لازم را تا ۱۰ آذرماه به دانشجویان اعلام کنند.

ارزشیابی دروس نظری کارشناسی طبق جدول زمان بندی

وی افزود: چنانچه برخی از اساتید مایل به برگزاری آزمون پایان ترم در تاریخی قبل از تاریخ تعیین شده باشند، می‌توانند ضمن توافق با استان و کلیه دانشجویان درس، آزمون را در همان سامانه معرفی شده، برگزار کنند. ارزشیابی‌های پایان ترم مستمر دروس نظری نیم‌سال تحصیلی جاری (با سهم ۱۲ نمره از ۲۰ نمره) بر اساس آزمون انجام می‌شود و باید سوالات آزمون توسط اساتید در سامانه طراحی و بارگذاری شود.

ارزشیابی‌های دروس نظری مقطع ارشد حضوری برگزار می‌شود

دل افکار در خصوص ارزشیابی دروس در مقطع کارشناسی ارشد گفت: ارزشیابی‌های کلیه دروس نظری مقطع کارشناسی ارشد در بازه زمانی ابلاغ شده به صورت متمرکز و حضوری توسط مرکز سنجش و آزمون برگزار می‌شود.

ارزشیابی دروس جبرانی ارشد به صورت غیرحضوری

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی اظهار داشت: ارزشیابی کلیه دروس جبرانی مقطع کارشناسی ارشد همانند دروس مقطع کارشناسی به صورت غیرمتمرکز و روش انجام آن غیرحضوری است و در سامانه معرفی شده در استان و توسط استاد ذیربط انجام خواهد پذیرفت.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای: تزریق ۲ دز واکسن شرط اسکان در خوابگاه

دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز گفته است ظرفیت اسکان در خوابگاه‌ها ۴ نفر برای هر اتاق اعلام شده است و اگر دانشجویی بخواهد در خوابگاه اسکان داشته باشد حتماً باید دو دوز واکسن را زده باشد. همچنین دانشجویان حتماً باید در محیط عمومی دانشگاه از ماسک استفاده کنند.

ارائه غذا فقط به خوابگاهی‌ها

براساس اعلام دانشگاه فنی و حرفه‌ای غذای سلف سرویس‌ها ترجیحاً مختص دانشجویان خوابگاهی باشد و غذای دانشجویان در خوابگاه تحویل آنها داده شود تا تجمعی صورت نگیرد اما اگر قرار باشد غذا از طریق سلف سرویس‌ها توزیع شود، اعلام کرده‌ایم، دو متر فاصله بین دانشجویان در سلف سرویس‌ها باید رعایت شود.

مجهز شدن تمام کلاس‌ها، خوابگاه‌ها و سلف‌ها به تهویه

مهدی درباره اینکه چگونه از واکسینه شدن دانشجویان اطمینان کسب می‌کنید گفت: دانشجویان برای ورود به دانشگاه حتماً باید کارت واکسیناسیون خود را ارائه دهند در غیر این صورت حق حضور در دانشگاه را ندارند. دانشجویان بعد از ورود به دانشگاه نیز حتماً باید در امکان عمومی و کلاس‌های عملی با ماسک حضور داشته باشند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. همچنین اعلام کرده‌ایم، کلاس‌ها، خوابگاه‌ها و کارگاه‌ها هر مکانی که دانشجویان حضور داشته باشند باید به تهویه مجهز شود.

دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد نیز با توجه به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و تغییرات رنگ‌بندی کرونایی شهرها، دستورالعمل نحوه برگزاری کلاس‌های درسی نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ جهت اجرا از آبان ماه ۱۴۰۰ را ابلاغ کرد.

براساس این دستورالعمل تمامی کلاس‌های درسی در تمامی مقاطع تحصیلی که شهرهای آنها برابر اعلام ستاد ملی مقابله با بیماری ک رونا به رنگ‌های آبی و زرد اعلام می‌شوند، به صورت حضوری (با رعایت پروتکل‌های بهداشتی) تشکیل خواهد شد.

تشکیل کلاس‌های حضوری با حداکثر ۳۰ نفر

تشکیل کلاس‌های حضوری صرفاً در خصوص دروسی است که دارای ظرفیت حداکثر ۳۰ نفر است، بدیهی است برگزاری کلاس‌های درسی با ظرفیت بیش از ۳۰ نفر همچنان به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

به منظور رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی واحدهای دانشگاهی به گونه‌ای برنامه‌ریزی نمایند که حداقل ۶۰ درصد کلاس‌های درسی واحدهای دانشگاهی که برابر اعلام ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، به رنگ‌های آبی و زرد اعلام شده به صورت حضوری تشکیل گردد.

برگزاری ۱۶ جلسه کلاس الزامی است

همچنین تمامی دروس عملی، کارگاهی، آزمایشگاهی و قسمت عملی درس / دروس نظری عملی در تمامی شهرها (با رنگ‌های مختلف) به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد. براساس تاکید دانشگاه آزاد، واحدهای دانشگاهی در برگزاری کلاس‌های حضوری ضوابط مرتبط با پروتکل‌های بهداشتی (رعایت حداقل فاصله اجتماعی ۲/۱ متر، ضدعفونی کلاس‌های درسی و …) رعایت کنند. برگزاری تعداد ۱۶ جلسه کلاس (حضوری و مجازی) الزامی است.

دانشگاه‌های علوم پزشکی

وزارت بهداشت با ارسال نامه‌ای به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی بر حضوری شدن تمامی امتحانات پایان ترم دانشجویان علوم پزشکی تاکید کرد.

امتحانات پایان ترم دانشجویان علوم پزشکی حضوری شد

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ابلاغیه‌ای به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی اعلام کرد؛ به منظور برگزاری امتحانات پایان نیم سال صرفاً به صورت حضوری و لزوم بهره برداری لازم از امتحانات خوابگاهی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، جهت انجام این امر به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی اجازه داده می‌شود با تصویب شورای آموزش دانشگاه یا دانشکده در صورت لزوم برنامه ریزی لازم جهت افزایش بازه زمانی امتحانات پایان نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ را تا حداکثر افزایش دو هفته به انجام رسانند.

براساس تاکید وزارت بهداشت این افزایش بازه زمانی می‌تواند از قبل از تاریخ اعلام شده در تقویم نیم سال شروع شود. بنابراین رؤسای دانشگاه‌ها نتیجه اقدامات در این رابطه را به معاونت آموزشی وزارت بهداشت اعلام کنند.

برگزاری حضوری جلسات دفاع از پایان نامه و رساله دانشجویان دانشگاه آزاد از اول آذر ماه

«دستورالعمل برگزاری حضوری جلسات دفاع از پایان نامه و رساله» دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد.

«دستورالعمل برگزاری حضوری جلسات دفاع از پایان نامه و رساله» از سوی دکتر جواد علمائی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی و دکتر عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی به رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان ها ابلاغ شد.

در راستای تحقق اهداف و برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی سند تحول و تعالی دانشگاه، به منظور اثربخشی، ارزش افزایی و ارتقاء سطح کیفی دستاوردهای پژوهشی و با توجه به پیشرفت فرآیند واکسیناسیون در کشور و روند کاهش آمار ابتلاء به بیماری کرونا و همچنین امکان حضور مستمر دانشجویان و اعضای هیأت علمی در دانشگاه، آزمایشگاه و کارگاه، ضروری است از تاریخ اول آذر ۱۴۰۰ تمامی جلسات دفاع از پایان نامه و رساله دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی با حضور استاد راهنما، مشاور و داور، در واحد دانشگاهی محل تحصیل دانشجو برگزار شود.

در این دستورالعمل تأکید شده است: رعایت شیوه نامه های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا الزامی است.

نامه وزارت علوم به دانشگاه‌ها درخصوص سنوات تحصیلی دوران کرونا

معاون آموزشی وزارت علوم با توجه به استمرار وضعیت کرونایی در برخی مناطق کشور، در نامه‌ای از دانشگاه‌ها خواست حذف یک نیمسال تحصیلی بدون احتساب در سنوات در نظر گرفته شود.

 علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تاکید کرد با توجه به استمرار وضعیت قرمرز و نارنجی کرونایی در برخی مناطق کشور، موضوع حذف یک نیمسال تحصیلی بدون احتساب در سنوات و با بهره‌مندی دانشجویان روزانه از حداکثر سنوات مجاز تحصیل ذکر شده در آیین نامه‌های مرتبط در دستور کار قرار گیرد.

متن نامه به شرح زیر است: «با عنایت به استمرار وضعیت‌های نارنجی و قرمز در برخی مناطق کشور و مکاتبات برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مبنی بر اعطای مجوز اختیارات بیشتر برای تصمیم گیری در دانشگاه‌ها در امور تحصیلی دانشجویان به ویژه در خصوص انجام پایان نامه و رساله، در مواردی که اضطرارهای ناشی از شیوع بیماری کووید -۱۹، فرایند آموزشی و پژوهشی را با اختلال رو به رو کرده است.

هر دانشگاه / مؤسسه آموزش عالی می‌تواند به تشخیص خود و پس از بررسی همه جوانب مدیریتی و مقررات تحصیلی نظیر حداکثر سنوات معافیت تحصیلی برای دانشجویان ذکور تا زمانی که وضعیت بیماری کرونا نیازمند مدیریت هوشمند است. با توجه به بخشنامه‌های تسهیلگر ابلاغ شده قبلی، موضوع حذف یک نیمسال تحصیلی بدون احتساب در سنوات و یا بهره‌مندی دانشجویان روزانه از حداکثر سنوات مجاز تحصیل ذکر شده در آیین نامه‌های مرتبط) را با نظر مساعد در تصمیمات خود لحاظ کند.

لازم به ذکر است که در صورت حذف یک نیمسال تحصیلی بدون احتساب در سنوات و یا بهره‌مندی دانشجویان روزانه از حداکثر سنوات مجاز تحصیل، آن نیمسال قطعاً جزو سنوات آموزش رایگان (تعهد خدمت رایگان دانشجو) محسوب خواهد شد.»

انتشار اطلاعیه سازمان سنجش درخصوص ثبت نام آزمون دکتری 1401

اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور درباره ثبت‌نام آزمون ورودی دوره دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۱ منتشر شد.

به اطلاع متقاضیان آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) سال 1401 برای پذیرش در دوره های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پردیس خودگردان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی می‌رساند ثبت‌نام برای شرکت در این آزمون از روز دوشنبه مورخ 1400/09/01 آغاز و تا روز ‌دوشنبه مورخ 1400/09/08 ادامه خواهد یافت. لذا متقاضیان می‌توانند در مهلت مقرر برای شرکت در آزمون مذکور به درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان به نشانی: www.sanjesh.org مراجعه و برای ثبت‌نام اقدام نمایند.

دفترچه راهنما به همراه اطلاعیه تکمیلی ثبت‌نام در آزمون، همزمان با شروع ثبت‌نام از طریق درگاه اطلاع رسانی این سازمان قابل دسترس خواهد بود.

آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال 1401 در روز جمعه مورخ 1400/12/06 برگزار خواهد شد.

برگزاری آزمون زبان دانشگاه تهران در آبان 1400

ثبت نام جهت شرکت در آزمون زبان انگلیسی دانشگاه تهران در آبان‌ماه سال 1400 آغاز شد.

با موافقت مسئولین محترم دانشگاه تهران، مقرر گردید به شرط مهیا بودن شرایط با توجه به شیوع ویروس کرونا، آزمون زبان عمومی به صورت حضوری با رعایت کلیه اصول بهداشتی و بویژه فاصله گذاری اجتماعی در محل دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران با لحاظ نمودن موارد ذیل برگزار گردد:

زمان ثبت نام و برگزاری آزمون زبان دانشگاه تهران

– آزمون در روز جمعه مورخ 28 آبان ماه 1400 برگزار خواهد شد.

 ثبت نام آزمون ن در ساعت 12 شب روز شنبه 22 آبان ماه 1400 پایان خواهد یافت. نتیجه این آزمون روز شنبه 6 آذر ماه 1400 اعلام خواهد شد.

ثبت نام از طریق سایت زیر صورت می‌گیرد:

https://ltc.ut.ac.ir/

نحوه برگزاری آزمون UTEPT

– آزمون صرفاً با رعایت کلیه اصول بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی که به تأیید مرکز بهداشت و درمان دانشگاه تهران نیز رسیده است، برگزار خواهد شد. کلیه داوطلبین محترم هنگام ورود با دستگاه تب سنج کنترل خواهند شد و از ورود افراد با علائم سرماخوردگی اکیداً جلوگیری به عمل خواهد آمد. به همراه داشتن و استفاده از ماسک توسط داوطلبین الزامی است. عدم رعایت کلیه مقررات و ضوابط بهداشتی اعلامی از قبل و در طول برگزاری آزمون از سوی داوطلبین موجب محرومیت ایشان از حضور و یا ادامه حضور در آزمون خواهد شد.

– داوطلبین شرکت کننده در آزمون می بایست حداقل یک ساعت قبل از شروع آزمون در محل دانشکده مربوطه حضور بهم رسانند.

– ساعت شروع آزمون متعاقباً اعلام خواهد شد.

زمان دریافت کارت

– داوطلبین می توانند از تاریخ 25 آبان ماه 1400 به بعد از سایت کارت خود را پرینت بگیرند. در صورتی که موفق به گرفتن پرینت نشدند در روز آزمون با ارائه کارت ملی به ایشان کارت ورود به جلسه داده خواهد شد.

لطفاً در ثبت کد ملی خود جهت ثبت نام در آزمون نهایت دقت را نمایید زیرا کد ملی اشتباه به هیچ وجه قابل تصحیح نمی باشد و کارنامه با همان کد ملی ثبت شده صادر می گردد.

همچنین متذکر می گردد داوطلبان گرامی پس از ثبت نام تا 24 ساعت کاری بعد به صفحه شخصی خود مراجعه و در قسمت آزمون های ثبت شده، تأیید ثبت نام خود را ملاحظه نمایند.

گفتنی است مدرک آزمون زبان دانشگاه تهران در مصاحبه دکتری بسیاری از دانشگاه‌ها دارای امتیاز است.

انتشار کارنامه دکتری وزارت بهداشت ۱۴۰۰

کارنامه علمی آزمون دکتری ۱۴۰۰ وزارت بهداشت بر روی سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی قرار گرفت.

بنا بر اعلام مرکز سنجش پزشکی، کارنامه علمی کنکور دکتری رشته های علوم پزشکی از طریق لینک https://phd1.sanjeshp.ir/1400/Startpage.aspx قابل مشاهده می باشد.

گفتنی است زمان آزمون دکتری وزارت بهداشت 1401 دوم و سوم تیرماه اعلام شده است.

آغاز آموزش حضوری در برخی دانشگاه‌ها

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم اعلام کرد: دانشگاه‌های سراسری در برخی از استان‌ها آموزش حضوری برای مقطع دکتری را آغاز کرده‌اند ولی در مورد کارشناسی ارشد و کارشناسی به جز دروس عملی هنوز به فرصت بیشتری نیاز دارند.

محمدرضا آهنچیان درباره آغاز آموزش حضوری از امروز ۱۵ آبان و اینکه کدام دانشگاه‌ها از امروز آموزش حضوری را آغاز می‌کنند گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای دروس عملی خود را به صورت کامل آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: برخی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز آموزش حضوری خود را از امروز آغاز کرده‌اند، دانشگاه‌های سراسری در برخی از استان‌ها آموزش حضوری برای مقطع دکتری را آغاز کرده‌اند ولی در مورد کارشناسی ارشد و کارشناسی به جز دروس عملی هنوز به فرصت بیشتری نیاز دارند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم افزود: دروس عملی از شهریور ماه شروع شده و ادامه دارد و دانشجویان به ترتیب در کلاس‌ها حاضر می‌شوند.

آهنچیان همچنین درباره آخرین تصمیمات ستاد ازسرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها، نیز گفت: دو مسئله وجود دارد که در ستاد مطرح شده است یکی اینکه واکسیناسیون دانشجویان هنوز کامل نشده است بالای ۷۰ درصد دانشجویان دکتری واکسینه شده و دانشجویان کارشناسی حدود ۵۰ درصد واکسینه شده‌اند لذا واقعاً بازگشایی کامل دانشگاه‌ها (آموزش حضوری) در حال حاضر ممکن نیست.

وی ادامه داد: موضوع بعدی بحث خوابگاه‌ها است که خیلی از شهرها از جمله شهر تهران مشکل دارند. دانشگاه‌ها در حال تلاش هستند که با جایگزینی خوابگاه‌های استیجاری بتوانند دانشگاه‌ها ۱۰۰ درصد آموزش حضوری را از آذر ماه داشته باشند. البته اینکه آموزش نیز از آذرماه به صورت ۱۰۰ درصدی حضوری شود به واکسیناسیون و بحث زیرساخت‌های لازم برای پذیرش دانشجویان باز می‌گردد.