یکی از اصلی ترین سوالات داوطلبان دکتری و کارشناسی ارشد قبل از شروع مطالعه این است که بهترین زمان برای آغاز مطالعه، رفتن به کلاس و… چه زمانی است؟ آیا شروع از ترم تابستان بهتر است یا ترم پاییز و یا ترم زمستان؟
در واقع سوال اصلی آنها این است که آیا هر چه برای کنکور زودتر شروع کنند نتیجه بهتری میگیرند و یا اگر نزدیک به کنکور شروع کنند مطالب بهتر در ذهن آنها می ماند؟
در واقع با در نظر گرفتن موارد زیر میتوان به پاسخ درست تر برای سوال آنها نزدیک شد:
پیش زمینه یک داوطلب ارشد مدیریت که می خواهد آزمون دهد چیست؟
سطح داوطلب در رشته ای که میخواهد آزمون بدهد یکی از دلایل تعیین کننده است. اینکه یک داوطلب تغییر رشته ای بوده و از فضای آن رشته کاملا دور بوده است با داوطلبی که چند سال واحدهای مشابه با این رشته را پاس کرده است میتواند متفاوت باشد هرچند با توجه به قبولی ها میتوان گفت هر دو شانس یکسانی برای قبولی دارند هرچند شاید نیاز به مسیر و روش متفاوتی برای مطالعه داشته باشند.
شرایط داوطلب کنکور ارشد مدیریت
هنوز در حال تحصیل بودن، شاغل بودن، متاهل بودن و داشتن فرزند و…. میتواند شرایط های متفاوتی را برای داوطلبان بسازد و منجر به متفاوت بودن اولویت آنها برای کنکور بشود. همین شرایط باعث به وجود آمدن مورد بعدی یعنی زمان در دسترس داوطلب برای مطالعه میشود که می تواند بسیار متفاوت باشد.
منابع کارشناسی ارشد مدیریت
تنوع و حجم زیاد منابع کارشناسی ارشد همواره یکی از دغدغه های مهم دانشجویان و داوطلبان کنکور بوده است. به عنوان مثال برای رشته دکتری مدیریت بازرگانی منابع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی مربوط به یک درس (منابع بازاریابی ویژه داوطلبان کنکور ارشد) به تنهایی شامل:
روستا، ونوس، ابراهیمی | مدیریت بازاریابی | ۱ |
فیلیپ کاتلر – ترجمه بهمن فروزنده | اصول بازاریابی | ۲ |
جف لنکستر – لستر مسینگهام – ترجمه حسین نوروزی و نیما سلطانی نژاد | اصول مدیریت بازاریابی | ۳ |
علیرضا مروج | مدیریت بازاریابی | ۴ |
ترجه حسین نوروزی | مفاهیم کلیدی در بازاریابی | ۵ |
ترجمه حسین نوروزی، مهدی مهذبی | مدیریت بازاریابی نوین | ۶ |
کیگان وارن جی، ترجمه ابراهیمی عبدالحمید | مدیریت بازاریابی جهانی | ۷ |
فیلیپ کاتلر – ترجمه امیر جعفری | مدیریت بازاریابی | ۸ |
هوف، نیلز و هالنسن ، اوبر سنیک، ترجمه حسین نوروزی ومهدی مهذبی | جوهره بازاریابی | ۹ |
و همانطور که مشاهده فرمودین برای یک درس ۹ منبع متفاوت وجود دارد که نمی توان در فرصت محدود جمع بندی کرد و همچنین رشته پرطرفدار MBA که منابع کارشناسی ارشد MBA نیز برای یک درس شامل منابع متعددی میباشد و سایر گرایش های کارشناسی ارشد مدیریت نیز همین دغدغه ها وجود دارد؛ از این رو، بر آن شدیم که شیوه های برنامه ریزی و مطالعه را به دانشجویان عزیز ارائه دهیم که یک محتوا را چند بار بخوانیم به جای اینکه چند محتوا را یکبار بخوانیم.
هدف یک داوطلب کارشناسی ارشد مدیریت
سطح دانشگاه مورد نظر، رشته مورد نظر ، شهر مورد نظر برای قبولی و… میتواند هدف های متفاوتی از شرکت در کنکور بسازد که قطعا هر کدام به روش و میزان مطالعه متفاوتی نیاز خواهند داشت
اما سوال دیگری که داوطلبان کنکور دارند این است که آیا شروع از ترم پاییز دیر نیست و چگونه میتوان خود را به داوطلبانی که از تابستان شروع کرده اند رساند؟
اولا مهمترین نکته ای که باید در نظر گرفت این است که برای مطالعه و قبولی در کنکور هیچوقت دیر نیست!
دلیل بیان این جمله این است که بیشتر از آنکه زمان شروع مطالعه برای شما مهم باشد، این نوع خواندن، سرعت خواندن، استفاده از ابزارهای کاتالیزور و… است که موفقیت و رسیدن به هدف را تعیین میکند.
دوما کسانی که از ترم های پاییز شروع به خواندن می کنند از مزیت های زیر بهره مند میشوند:
۱.برخی از داوطلبان تابستان به دلیل طولانی بودن مدت مطالعه تا کنکور دچار دلسرد شدن، افت انگیزه وخستگی از دروس میشوند که این مورد برای داوطلبان پاییز اتفاق نمی افتد!
۲.به دلیل نزدیک تر بودن به زمان آزمون، درس ها بهتر در ذهن مانده و نیاز به مرور کمتری دارد.
۳.محدودیت یکی از بهمترین محرک هاست!! در پاییز به دلیل زمان محدودتر نسبت به تابستان، سطح انگیزه داوطلبان بالاتر بوده و با سرعت بیشتری به مطالعه میپردازند.
۴.آمار موجود از رتبه های برتر ، شرکت کنندگان در آزمون ها و کلاس ها نشان میدهد که پاییز محبوب ترین و پر مخاطب ترین زمان برای شروع مطالعه است و نه آنچنان فاصله تا کنکور زیاد و ملال آور است که داوطلب را بی انگیزه و دلسرد نماید و نه آنقدر کوتاه که نتوان به تسلط در دروس دست پیدا کرد.
در آخر به این نکته توجه کنید که مهمترین چیز زمان شروع نیست بلکه تنها این است که شروع کنید!
با انگیزه و اشتیاق
با در نظر داشتن هدف
با عزم و اراده قوی
فقط شروع کنید…