آیا داشتن مقاله isi برای اپلای و فاند ضروری است؟

در این مطلب میخواهیم راجع به مقالات isi توضیحی ارائه بدهیم. خیلی از افراد این سوال را مطرح می‌کنند که آیا داشتن مقاله isi برای گرفتن پذیرش ضروری است یا خیر؟

پاسخ به این سوال کوتاه خیر است. داشتن مقاله برای اپلای، اخذ فاند و بورس تحصیلی ضروری ضروری نیست؛ اما مطمنا داشتن مقالات isi شانس شما را در رقابت بسیار بالا میبرد؛ به خصوص اگر رشته شما جز رشته هایی می باشد که چاپ مقاله در آن نسبتاً آسان تر است.

برای مثال چاپ مقاله در بعضی از رشته های مهندسی، مثل مهندسی شیمی و مکانیک و یا برق به مراتب آسانتر از رشته‌هایی مانند تاریخ یا فلسفه میباشد.

به همین علت احتمال این که رقبای شما در اخذ پذیرش یا بورسیه دارای مقاله isi باشند بالاتر است؛ اما مورد دیگری هم وجود دارد و آن این است که فرایند اپلای و اخذ پذیرش از دانشگاه های خارجی بسیار پیچیده‌ای است و انتخاب کاندیداها به فاکتورهای بسیار زیادی بستگی دارد. مثلاً داشتن توصیه نامه خیلی خوب از یک استاد معتبر، دانشگاه محل دانشگاه، معدل، نمره زبان و ده ها فاکتور نوشته و نانوشته دیگر.

برای مثال احتمال شانس گرفتن پذیرش و بورسیه برای یک دانشجوی دانشگاه شریف بدون مقاله با ریکامندیشن خوب و معدل ۱۶ از شخصی با ۳ مقاله isi فارغ التحصیل از دانشگاه آزاد یکی از شهرستان‌ها با معدل پایین به مراتب بیشتر است.

نکته دیگر اینکه داشتن مقاله برای گرفتن بورسیه Fund ضروری نیست؛ یعنی الزاماً نباید مقاله داشته باشید که بتوانید Fund بگیرید. مواردی بوده در واقع مقاله ‌ای نداشتند، اما در دانشگاه ‌های خیلی خوب آمریکا و کانادا Fund گرفتند و بورسیه شدند ولی این مستلزم این است که بقیه رزومه شما بسیار خوب باشد؛ معدل‌های بالا، دانشگاه‌های خوب، نمره زبان‌های خوب، اگر این‌ها را داشته باشید الزاماً لازم نیست مقاله داشته باشید. اما وقتی این ‌ها را ندارید یا خیلی عالی نیستند یا اینکه واقعاً می ‌خواهید رزومه‌ خود را بهتر بکنید داشتن مقاله اهمیتش بیشتر میشود.

ISI بودن مقاله لزوما به معنی این نیست که مقاله شما مقاله خوبی است. شما باید نگاه بکنید که Impact Factor این مقاله چگونه است Impact Factor و ژورنالی که در واقع مقاله خود را در آن چاپ کرده اید چگونه است و با توجه به آن Impact Factor و رشته شما این در رده‌ بندی Q1 قرار می‌ گیرد یا Q2 یا Q3 یا پایین‌ تر. یک مقاله Q1  می‌ تواند تاثیر بیشتری داشته باشد در مقایسه با دو تا مقاله Q4. به خاطر همین این موضوع را در ذهن داشته باشید که ژورنالی که دارید در آن مقاله خود را چاپ می ‌کنید Impact Factor و اینکه در چه رده ‌بندی ای قرار می‌ گیرد خیلی اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *