اجتناب از تغییر رشته در آزمون دکتری 99

تحلیل کارشناسان پایگاه خبری پی اچ دی یار ، برای بررسی تمام جوانب تغییر رشته در آزمون دکتری 99 به شرح زیر است:

*دلایل تغییر رشته در آزمون دکتری

برای تغییر رشته در آزمون دکتری 99 می‌توانیم دلایل گوناگونی داشته باشیم. وجود این دلایل در برخی داوطلبان موجب می‌شود که نتوان افراد را از تغییر رشته منع کرد.  اما باید پیش از تغییر رشته در آزمون دکتری 99 ، مواردی را حتما درنظر بگیرند. دلایلی رایج برای تغییر رشته :

1)انگیزه یا شرایط شغلی

2)علاقه شخصی

3)دشوار بودن شرایط پذیرش رشته کارشناسی ارشد در مقطع دکتری

4)کم بودن ظرفیت رشته کارشناسی ارشد در مقطع دکتری

*توصیه به اجتناب از تغییر رشته در آزمون دکتری

همانطور که میدانیم آزمون دکتری دارای دو مرحله است. هر مرحله به تنهایی بسیار حائز اهمیت است.شاید تغییر رشته در مرحله اول آزمون دکتری زیاد شرایط دشواری را برای شما ایجاد نکند. سختی این مرحله ، مطالعه منابع آزمون دکتری 99 جدیدی که ممکن است برای شما تازگی داشته باشد، است.

اما تغییر رشته در مصاحبه دکتری شرایط متفاوتی را برای شما بوجود می آورد. زمانی که در مصاحبه دکتری ، استاد با فرد تغییر رشته ای مواجه میشود قطعا سوالات و ابهامات زیادی پیدا خواهد شد. در واقع دیدگاه استاد مصاحبه کننده درباره ی داوطلبانی که تغییر رشته انجام داده اند بطور پیش فرض خوب نیست. لذا اگر نتوانید منطقی استاد را قانع کنید، قطعا رد خواهید شد حتی اگر رتبه تک رقمی باشید!! (8 نکته برای موفقیت در مصاحبه دکتری (قسمت اول))

ابهامات استاد مصاحبه کننده از جمله:

1) چرا در مقطع دکتری ، تصمیم به تغییر رشته گرفته‌ اید؟

2) آیا این تغییر رشته با آگاهی و تحقیق بوده است؟

3) آیا پشت این تغییر رشته رزومه علمی قوی وجود دارد؟

4)قطعا با این تغییر رشته نمیتوانید جذب هیات علمی دانشگاه ها شوید. آیا باز حاضرید در این رشته درس بخوانید؟

پاسخ به هر یک از  سؤالات بالا اهمیت بسیار زیادی در موفقیت یا عدم موفقیت شما حتی با تغییر رشته در آزمون دکتری 99 ، خواهد داشت. داشتن رزومه شغلی مرتبط با رشته جدید و رزومه‌ ی پربار  آموزشی و پژوهشی در زمینه رشته جدید می‌تواند کمک تان کند.

از آنجایی که در مقطع دکتری فراگیری مطالب جدید علمی صورت نمیگیرد و بیشتر تمرکز بر پژوهش است، استاد تمایل به جذب دانشجویی دارد که پشتوانه علمی مرتبط با رشته دکتری را دارد. در هر حال اساتید باید در این مرحله قانع شوند که تغییر رشته با دلایل کاملاً منطقی صورت گرفته است.

جالب است بدانید در سال های اخیر تعداد  داوطلبان با رتبه های عالی و تک رقمی که در مصاحبه رد شدند ، بسیار بوده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *