امشب؛ آخرین فرصت انتخاب رشته تکمیل ظرفیت

احتمال تشکیل کمیته سه نفره پیگیری مطالبات دانشجویان دکتری

سرپرست وزارت علوم به دانشجویان دکتری پیشنهاد داد کمیته ای سه نفره توسط دانشجویان دکتری دانشگاهها تشکیل شود تا راهکارهای لازم را برای پاسخگویی به مطالبات خود به سرپرست وزارت علوم ارائه کنند.

به نقل از وزارت علوم، تعدادی از دانشجویان دکتری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور با حضور در دفتر دکتر سیدضیاء هاشمی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برخی از مسائل صنفی و آموزشی خود را با وی در میان گذاشتند.

سیدضیاء هاشمی در این نشست گفت: نقدها و پیشنهادهای دانشجویان در خصوص مسائل خود و مباحث کلان آموزش عالی کشور بسیار مغتنم است و مسئولان وزارت علوم، پاسخ به مطالبات دانشجویان را وظیفه خود می دانند.

وی با تاکید بر ارتباط هدفمند و نهادینه شده دانشجویان با مسئولان وزارت علوم اظهار داشت: دانشجویان برای انعکاس مسائل صنفی، آموزشی و تحصیلی خود از ظرفیت شورای صنفی دانشجویان که با حضور نمایندگان دانشجویان در سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تشکیل می شود استفاده و این نهاد رسمی را تقویت کنند.

سرپرست وزارت علوم با استقبال از طرح مطالبات دانشجویان گفت: تلاش می کنیم تا جایی که اختیارات قانونی و امکانات آموزش عالی اجازه می دهد به این مطالبات پاسخ بدهیم لکن پاسخ به برخی از مطالبات به زمان بیشتر و فراهم شدن برخی بسترهای قانونی و ساختاری نیاز دارد.

وی با اشاره به ضرورت استفاده بیشتر از ظرفیت دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در بخش های مختلف جامعه گفت: نیازمند برقراری پیوند بیشتری بین آموزش عالی و جامعه اعم از بخش های صنعت، اقتصاد و فرهنگ هستیم.

هاشمی با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان توسط وزارت علوم نیازمند قوانین و برنامه‌ریزی‌های دقیق است تاکید کرد: در همین راستا رشد بی رویه پذیرش دانشجویان دکتری را در همه زیر نظام های آموزش عالی محدود کردیم ولی به علت تقاضای اجتماعی بالا، محدودیت بیشتر در پذیرش دانشجویان دکتری به زمان و برنامه‌ریزی بیشتری نیاز دارد.

سرپرست وزارت علوم اظهار داشت: باید تمرکز اصلی دانشجویان دکتری بر آموزش، پژوهش و نوآوری باشد ولی در کنار فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، از نگاه همدلانه، دلسوزانه و نقادانه دانشجویان دانشگاهها به مسائل آموزش عالی استقبال می کنیم.

وی در پایان سخنان خود پیشنهاد کرد کمیته ای سه نفره توسط دانشجویان دکتری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تشکیل شود تا با برقراری ارتباط و تشکیل جلسات با معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان، راهکارهای لازم را برای پاسخگویی به مطالبات خود به سرپرست وزارت علوم ارائه کنند.

براساس این گزارش، تسهیل پرداخت وام ویژه دکتری، حذف شهریه سنوات اضافی، افزایش بودجه پژوهشی دانشگاهها، اجرای طرح سربازی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در دانشگاهها، مراکزپژوهشی و فناوری، پیشنهاد کاهش زمان سربازی فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری با هماهنگی مبادی ذیربط قانونی و چاره‌اندیشی برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها از مهمترین مطالبات دانشجویان مقطع تحصیلی دکتری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از سرپرست وزارت علوم در این دیدار بود.

خبر های یشتر در کانال تلگرام 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *