ارتقای تراز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مقطع دکتری تخصصی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر نقش مهم دانشجویان مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) در ارتقای علمی دانشگاه، گفت: ارتقای تراز دانشگاه در مقطع دکتری تخصصی در دستور کار است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در دیدار و گفت و گو با تعدادی از نمایندگان دانشجویان مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) پررنگ شدن اشتیاق دانشجویان دکتری تخصصی را زمینه ساز شکوفایی علمی دانشگاه و کشور در سال های آتی عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه دانشجوی دکتری تخصصی باید بانشاط باشد و دغدغه خوابگاه و مسائل مالی را نداشته باشد، افزود: البته دانشجویان به دنبال زندگی تجملی نیستند؛ اما حداقل های رفاه مادی باید برای آنان فراهم باشد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش آینده سازانه دانشجویان مقطع دکتری تخصصی بر ضرورت حرکت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مسیر ارتقای تراز دانشگاه در این مقطع تاکید کرد و گفت: بخشی از این هدف به وسیله فراگیران محقق می شود و به هر میزان که فراگیران علاقه مند و با نشاط باشند مجموعه بیشتر رشد خواهد کرد.

وی سطح مطلوب فضای آموزشی، رفاهی، تحقیقاتی و حرفه ای دانشگاه در مقطع دکتری تخصصی را از عوامل موثر در انتخاب این دانشگاه برای رتبه های برتر عنوان کرد.

زالی یادآور شد: در سالهای اول شکل گیری ذهن دانشجویان گروه های دکتری حرفه ای از جمله داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی، شاهد انگیزه برای تولید علم توسط آنها هستیم، اما در سال های بعد با ورود آنان به بالین ممکن است این گروه از علایق و سلایق خود فاصله بگیرند؛ به همین خاطر اگر از روز اول خمیرمایه آنها برای پژوهش محوری و کارآفرینی شکل بگیرد ثمربخش خواهد بود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: بنابراین مهم است که دپارتمان علوم پایه دانشگاه در مسیری حرکت کند که بسیار قوی، با صلابت و در عین حال کار آفرین باشد.

زالی اظهار داشت: دوره دکتری تخصصی (Ph.D) دوره ای نسبتا طولانی است و به همین خاطر باید یک برنامه سیستماتیک برای تبیین و علت یابی مشکلات دانشجویان در این دوره طراحی کنیم، زیرا بسیاری از مشکلات آنان مانند خوابگاه و مسائل مالی با یکدیگر مشترک است.

وی ادامه داد: باید یک سند مستند از طرف دانشجویان درباره مشکلات مشترک آنان ارائه شود تا بتوان برای برطرف کردن آنها راه حل پیدا کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اهمیت همسان سازی تسهیلات و مسائل رفاهی برای کلیه گروه های تحصیلی، تاکید کرد: دانشجویان همه مقاطع اعم از دوره های دکتری حرفه ای، دستیاری و دکتری تخصصی برای دانشگاه حایز اهمیت اند و دانشگاه هیچ تفاوتی بین دانشجویان دوره های مختلف با یکدیگر قائل نیست.

وی افزود: ما برای رسیدن به دانشگاه های نسل سوم کار سختی در پیش داریم، باید با ایجاد اراده، هوشمندانه در این زمینه عمل کنیم تا بتوانیم دانشگاه را در این مسیر پیش ببریم.

زالی با تاکید بر ضرورت  گام برداشتن دانشگاه در مسیر دانشگاه های نسل سوم یادآور شد: می توان با اقتباس از تجارب کشورهای پیشرفته در این زمینه الگوی مناسبی ایجاد کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به چالش اشتغال فارغ التحصیلان دوره دکتری تخصصی (Ph.D) گفت: برای حل این مشکل باید دانشجویان را توانمند کرد؛ می توان با هزینه دانشگاه کرسی های اضافی «ام بی ای» را در کوریکولوم آموزشی دکتری تخصصی ایجاد کرد.

وی درباره اهمیت راه اندازی استارت آپها در دانشگاه اظهار داشت: می توان  با بسترسازی مناسب در دانشکده ها استارت آپ های دانشجویی ایجاد کرد.

زالی طراحی مرکز فناوری های شتابدهنده را طرحی مطلوب توصیف کرد و با تاکید بر اثربخش بودن طرح پیشنهادی نمایندگان دانشجویان دکتری تخصصی مبنی بر چهارشنبه های ایده پردازی، معرفی بیشتر آن در سطح دانشگاه را خواستار شد و گفت: برای اینکه این طرح از حالت انتزاعی خارج شود به ایجاد یک مرکز دانشجویی همگرا نیازمندیم.

در این جلسه نمایندگان دانشجویان مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) به بیان مسائل دانشجویان این مقطع پرداختند و خواستار ایجاد مرکز فناوری های شتاب  دهنده، ایجاد مجمع نمایندگان تحصیلات تکمیلی به صورت شورایی، پرداخت عیدی و مزایا به دانشجویان دوره دکتری تخصصی و همچنین انجام ریفرم در علوم پایه شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *