اصرار دانشگاه ها بر ارائه مدرک زبان جهت شرکت در آزمون جامع دکتری

معاون آموزشی وزارت علوم: دانشگاه‌ها مصر هستند داوطلبانی که بخواهند آزمون جامع دوره دکتری بدهند، حتما نمره زبان خود را قبل از این آزمون کسب کرده باشند.

دکتر علی خاکی‌صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم در گفت و گو با ایسنا از تغییر در آیین نامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها در شرایط آموزش مجازی خبر داد و گفت: اگرچه متناسب با شرایط کرونا در اسفندماه گذشته تغییراتی در آیین نامه‌های آموزشی دانشجویان ایجاد شد اما  برخی از موارد حساس و کلیدی وجود دارند که دانشگاه‌ها در اجرای روند آموزشی بر آنها اصرار دارند. یکی از این موارد موضوع آزمون زبان انگلیسی دانشجویان دکتری است که دانشجویان باید مدرک زبان انگلیسی را ارائه دهند و دانشگاه‌ها مصر هستند داوطلبانی که بخواهند آزمون جامع بدهند حتما باید نمره زبان خود را قبل از این آزمون کسب کرده باشند و با رایزنی‌های  انجام شده به تعویق انداختن آن مورد موافقت دانشگاه‌ها قرار نگرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: دلیل مخالفت دانشگاه‌ها در به تعویق انداختن نمره زبان قبل از آزمون جامع این است که  معتقد هستند که اگر دانشجویان قبل از آزمون جامع نمره زبان خود را کسب نکنند این روند تا روز دفاع نیز طول می‌کشد و حتی ممکن است دانشجویی دفاع کند و برای فارغ التحصیلی نیازمند نمره این آزمون بماند که در این صورت مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد و دانشجو مایل است حتما فارغ التحصیل شود و به این ترتیب آزمون زبان برای آن ها به فراموشی سپرده خواهد شد.

خاکی صدیق تاکید کرد: دانشگاه‌ها موافق تعویق برگزاری آزمون زبان و شرط زبان برای آزمون جامع نیستند و این موضوع از مواردی است که بررسی آن در دستور کار وزارت علوم قرار دارد. به هرحال این موضوع طبیعتا یکی از مشکلات دانشجویان است که ما با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم و آزمون‌های زبان که مدام به تعویق می‌افتند این مسایل موجب شده دانشجویان با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین تأکید کرد: تصمیم‌گیری در خصوص آزمون زبان دانشجویان دکتری دانشگاه‌ها بر عهده دانشگاه‌ها و از اختیارات این مراکز است. دانشگاه‌ها هویت مستقلی دارند و توسط اعضای هیأت علمی که نخبگان علمی کشور هستند مدیریت می‌شوند، طبیعتا بسیاری از امور توسط خود آن‌ها تصمیم گیری می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از مواردی که دانشگاه ها استقلال تصمیم گیری دارند بحث شرایط احراز توانمندی یک داوطلب دوره دکتری است که شرایطی نظیر آزمون زبان و امتحان جامع برای آن ها در نظر گرفته‌اند؛ این تصمیمات براساس سال‌ها تجربه اتخاذ شده و در حال حاضر نیز در یک وضعیت غیرعادی شیوع کووید ۱۹ قرار گرفته‌ایم و باید برای حل این موضوعات به نوعی مصالحه انجام داد. اما مصالحه باید به گونه ای باشد که هم دانشجویان متضرر نشوند و هم اینکه دانشگاه استانداردهای خود را تغییر ندهد چرا که به هر حال فارغ التحصیلان دوره دکتری باید استانداردهای قابل قبولی داشته باشند و امیدواریم به تصمیماتی برسیم که نفع دانشجو و دانشگاه در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *