اظهار نظر عضو هیات علمی دانشگاه تهران در خصوص شیوه پذیرش دکتری

عضو هیات علمی دانشگاه تهران بهترین شیوه برای پذیرش دانشجویان مقطع دکتری را برگزاری یک امتحان جامع و کلی دانست و گفت: در دانشگاه‌های برتر دنیا غربالگری اولیه با یک آزمون پایه انجام می‌شود که به پذیرش کیفی دانشجویان منجر می‌شود.

دکتر سید رسول میرقادری ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: قسمت متمرکز پذیرش دانشجویان دکتری که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود، به نوعی یک غربالگری اولیه و معقول است.  عمدتا برای دانشجویان دکتری،‌ پس از اینکه این دوره غربالگری اولیه انجام شد و عده‌ای از مخاطبان شرایط عمومی ورود به دوره را داشتند،‌ بقیه مراحل باید به صورت مصاحبه و ارسال مدارک و به شکل نیمه متمرکز در خود دانشگاه انجام گیرد. در این صورت نتیجه مطلوب‌تر خواهد بود.

وی با اشاره به شرایط فعلی که به صورت کاملا متمرکز است،‌ادامه داد: در حال حاضر که پذیرش به صورت کاملا متمرکز است،‌ دانشگاه‌ها از بابت تعیین صلاحیت، عموما سهم خیلی کمی در پذیرش دانشجو دارند و بخش عمده در پذیرش از طریق آزمون سازمان سنجش انجام می‌شود و دانشگاه‌ها امتیاز زیادی در این زمینه ندارند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: در همه کشورهای دنیا،‌ اصولا پذیرش دانشجو دکتری بر اساس پرونده تحصیلی و توانایی متقاضی است و یک سری مستندات دارد و بعضا برخی دانشگاه‌ها مصاحبه‌های آنلاین دارند ولی عمده پذیرش بر اساس کارنامه تحصیلی دانشجویی است که قصد تحصیل در مقطع دکتری را دارد. همچنین اگر دانشگاه بخواهد برای دانشجو یک فاند هم تامین کند،‌یک مصاحبه آنلاین دیگر هم انجام می‌دهد. ولی روشی که در کشور ما اجرا می‌شود، تفاوتی در پذیرش دانشجویان با کیفیت ندارد.

دکتر میرقادری افزود: اگر پذیرش دانشجویان دکتری کاملا بر عهده دانشگاه‌ها قرار گیرد، از آنجاکه تعداد متقاضیان زیاد است،‌ وقت زیادی از دانشگاه‌های مختلف گرفته می‌شود. پس بهتر است سازمان سنجش یک آزمون عمومی مانند “GRE” برای تعیین صلاحیت دانشجویان برگزار کند تا غربالگری کلی از متقاضیان انجام شود. و اگر به عنوان مثال اگر سهم کل دانشگاه‌ها ۵۰۰ است،‌ ۴ برابر این ظرفیت، دانشجو انتخاب شود و فقط این تعداد افراد با دانشگاه‌ها مکاتبه کنند و در صورت احراز شرایط اختصاصی دانشگاه‌ها وارد مقطع دکتری شوند.

وی برگزاری یک امتحان عمومی چند گزینه‌ای توسط سازمان سنجش را مطلوب‌ترین روش دانست و تاکید کرد: از آنجا که تعداد متقاضیان زیاد است، فرآیند تصحیح سوالات تشریحی برای دانشگاه‌ها زمان‌بر بوده و دانشگاه‌های ما چنین امکاناتی ندارند، علاوه بر آن ممکن است در تصحیح سوالات سلیقه‌ای نیز عمل شود. اگر این غربالگری اولیه میان تعداد زیاد متقاضیان انجام شود، درصد خطا در پذیرش بسیار پایین می آید. پس از پذیرش متقاضیان در این آزمون،‌هر دانشگاه امتحان تشریحی خاص خود را برگزار کند و مدارک تحصیلی و انگیزه دانشجو را بررسی کند.

دکتر میرقادری در پایان خاطرنشان کرد: رویه پذیرش دانشجو در کشور ما، نمی‌تواند تفاوت زیادی از دیگر کشورهای دنیا داشته باشد. در همه کشورها و دانشگاه‌های خوب، نحوه پذیرش دانشجو همین روش است و یک امتحان پایه و بین‌المللی از متقاضیان دریافت شده، و یک حداقل نمره تعیین می‌شود. پس از آن متقاضیان بر حسب علاقه خود به یک دانشگاه درخواست می‌دهند و سپس بر اساس انگیزه و مدارک تحصیلی، غربالگری متقاضیان انجام می‌شود و با بررسی جامع دانشگاه، بهترین انتخاب‌ها صورت می‌گیرد. چنین روشی علاوه بر اینکه به نفع نظام آموزش عالی کشور است،موجب می شود حقوق افرادی که کیفیت تحصیلی بالاتری دارند،‌کمتر ضایع ‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *