بورسیه های تحصیلی آلمان

افزایش دانشجویان بین المللی در دانشگاه های المان

جعفر مهراد موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت : امارهای منتشر شده در مورد اموزش عالی المان در سال 2018 نشان می دهد که 374 هزار و 583 دانشجوی بین المللی در دانشگاه های این کشور به تحصیل اشتغال داشتند که نسبت به سال 2017 میلادی افزایشی برابر با 4 درصد را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه این کشور درصدد است تا سال 2020 تعداد دانشجویان بین المللی شاغل در دانشگاه های المان را تا سقف 350 هزار دانشجو کاهش دهد، افزود : المان دانشجویان و پژوهشگران بسیاری را از کشور های خارجی می پذیرد . پذیرش این تعداد دانشجو و پژوهشگر نشانه ای از کیفیت سیستم اموزشی در المان است .

به گفته مهراد، المان برای تامین نیازهای مهارتی کسب و کارهای مختلف از بسیاری از این دانشجویان دعوت به همکاری می کند. تقریبا 42 هزار دانشجوی بین المللی فارغ التحصیل در المان به عنوان نیروی کار ماهر و متخصصجذب شرکت های صنعتی ، تجاری و فناور شده اند. وی خاطرنشان کرد: از کل تعداد دانشجویان بین المللی شاغل به تحصیل در المان تعداد282 هزار دانشجوی بین المللی دوره های دبیرستانی را در خارج از المان و تعداد 92 هزار و ششصد دانشجو دوره های دبیرستانی را در المان به پایان رسانیده اند که پاسپورت المانی هم ندارند.

موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و استاد علم اطلاعات با بیان اینکه اولویت تحصیل دانشجویان بین المللی در المان تا حدود زیادی به تاثیرات کشورهای منبع بستگی دارد، گفت: بیش از 50 درصد دانشجویان چینی و هندی به رشته های مهندیسی علاقه دارند. این علاقه در بین دانشجویانی از سوریه ، کامرون و ایران نیز مشاهده میشود . در مقابل ، دانشجویان اتریشی ، روسی ، اوکراینی و ایتالیایی به تحصیل در رشته هایی مانند حقوق ، اقتصاد و علوم اجتماعی علاقه مند هستند.

وی افزود : هم چنین ، امارها نشان می دهد که دانشجویان بین المللی علاقه زیادی به تحصیل در دانشگاه های خصوصی دارند. افزایش ثبت نام در سال های 2017 میلادی در دانشگاه های خصوصی 18 درصد و در دانشگاه های دولتی 6 درصد بود.

تعداد دانشجویان بین المللی 13/2 درصد از کل دانشجویانی است که در سال 2018 میلادی موسسات اموزش عالی المان ثبت نام کرده اند. از مجموع دانشجویان بین المللی 91 درصد برای کسب مدارک رسمی و 9 درصد باقی مانده در برنامه های موقتی مشغول به تحصیل هستند.

مهراد با بیان اینکه سهم اسیا و اقیانوسیه در اعزام دانشجو به دانشگاه های المان 30 درصد، افریقای زیر صحرا 20 درصد و اروپای غربی 19 درصد است ، گفت : سهم منطقه خاومیانه و شمال افریقا نیز 16 درصد گزارش شده است . در این بین ، چین با اعزام 37 هزار دانشجو نخستین کشور منبع دانشجویان بین المللی است . هندوستان که پیش از این از نظر اعزام دانشجو در جایگاه چهارم قرار داشت اکنون به علت اعزام بیشتر دانشجو در جایگاه دوم قرار گرفته است . وی خاطرنشان کرد : امار سال 2019 میلادی نشان می دهد که تعداد دانشجویان بین المللی در المان 393 هزار و 579 نفر است که نسبت به سال 2018 که جزئیات اماری ان ارائه شد 5 درصد افزایش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *