الزامی به چاپ دو مقاله در مقطع دکتری نیست

معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: چاپ دو مقاله در مقطع دکتری قبل از دفاع از پایان نامه برای همه دانشگاه‌ها الزامی نیست.

آقای علی خاکی صدیق در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار صدا و سیما درباره الزام بر چاپ دو مقاله قبل از دفاع رساله دکتری گفت: بر اساس آیین نامه دانشجویان مقطع دکترا قبل از دفاع از رساله خود باید یک مقاله علمی پژوهشی داشته باشند و پذیرش یک مقاله کفایت می‌کند.

وی افزود: در دانشگاه‌های مختلف با توجه به سطوح علمی متفاوت برنامه‌های راهبردی در خصوص چاپ مقاله متفاوت است.
آقای خاکی صدیق تأکید کرد: البته عمده دانشگاه‌های دولتی ما بر پذیرش یک مقاله کفایت می‌کند به همین دلیل دانشجو برای دفاع مشروط به چاپ مقاله نیست، ولی با توجه به اینکه مشکلاتی رخ داده و دانشجو پذیرش را گرفته و موقعی که درسش تمام شده اقدامی در خصوص چاپ مقاله انجام نداده است، به همین دلیل برخی از دانشگاه‌ها شرط چاپ مقاله را گذاشتند، ولی این موضوع شامل حال همه دانشجویان در همه دانشگاه‌ها نمی‌شود.

توسعه کیفی آموزش در دانشگاه‌های کشور
معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: هم اکنون در تمام رشته‌های تخصصی مورد نیاز کشور ارتقا کیفی آموزش شکل گرفته است.
آقای علی خاکی صدیق افزود: در یک سال اخیر به جرأت می‌توان گفت تمام زمینه‌های تخصصی مورد نیاز کشور را پوشش داده ایم و حتی در زمینه‌های مهارتی شاهد توسعه آموزشی بودیم، یعنی دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای تمامی زمینه‌های مهارتی را پوشش می‌دهند.

وی افزود: در طول سال‌های گذشته تاکنون دروس جدید به مباحث علمی دانشگاه‌ها با توجه به نیاز کشور اضافه شده است، البته این بدین معنا نیست که ارتباطات بین المللی نداشته باشیم بلکه نیازمند ارتباطات بین‌المللی برای ارتقا کیفی آموزش دانشگاه‌ها هستیم.
وی در خصوص مصوبه استعداد‌های درخشان گفت: بر اساس مصوبه آموزشی مقرر شد، دارندگان نشان المپیاد‌های طلا و برنز المپیاد دانشجویی بدون رعایت رشته تحصیل می‌توانند ادامه تحصیل دهند و این یک تسهیلات جدید برای نخبگان محسوب می‌شود.
وی در ادامه در خصوص بازنگری سرفصل دروس گفت: یکی از برنامه‌های کاربردی در ترم آینده بازنگری سرفصل دروس است که از مهر ۱۴۰۰ انجام می‌شود، همچنین ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌ها نیز بر اساس تعداد اعضای هیأت علمی در همه مقاطع به صورت قانونمند اجرا می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *