انتقاد معاون آموزشی دانشگاه تهران از شیوه فعلی پذیرش دانشجوی دکتری

معاون آموزشی دانشگاه تهران با اعتقاد به این‌که شیوه فعلی پذیرش دانشجو در کشور ایرادات اساسی دارد، گفت: از جمله ایرادات این نوع پذیرش می توان به مداخله مراجع خارج از آموزش‌عالی اشاره کرد.

دکتر سید حسین حسینی با انتقاد از وضع برخی قوانین از سوی مجلس شورای اسلامی در پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی اظهار کرد: در هیچ جای دنیا مجلس برای تعیین شیوه پذیرش دانشجو قوانین و مصوباتی را وضع نمی‌کند.

وی با بیان این‌که با وضع قوانین و مقررات در خصوص این‌که سهم ارزیابی دانشگاه و سهم آزمون در پذیرش دانشجو چه میزان باشد اشکالاتی دارد، گفت: از دیگر اشکالات موجود اختصاص سهمیه برای پذیرش دانشجو اشاره کرد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران ادامه داد: هم‌اکنون با مصوبه مجلس شورای اسلامی در دانشگاه‌های بزرگ ۳۰ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها به سهمیه‌ها اختصاص یافته است و باید گفت دانشگاه‌ها از این جهت وضعیت نابسامانی دارند.

دکتر حسینی با بیان این‌که در برخی مسایل از جمله مسایل اقتصادی، مشکلات خود را زودتر نشان می‌دهند، افزود: اما در برخی دیگر از مسایل برای انعکاس و دریافت میزان تأثیرات نیازمند گذر زمان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های بزرگ و برتر کشور نظیر دانشگاه تهران، صنعتی شریف و امیر کبیر در سطح توسعه ملی و بین‌المللی مأموریت‌هایی دارند و ناگزیرند هم در رقابت‌های بین‌المللی حضور داشته باشند و هم تأثیرگذاری ملی خود را حفظ کنند، این در حالی است که وضع برخی قوانین موجود شرایطی را ایجاد کرده است که زمینه برای پرورش استعدادهای برتر و نخبه کمتر شده است.

معاون آموزشی دانشگاه تهران با بیان این‌که هر تحولی در پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی رخ دهد مناسب است، در ادامه توضیح داد: برای مدتی در دانشگاه تهران تلاش شد ظرفیت پذیرش دانشجو از طریق آیین‌نامه استعداد درخشان افزایش یابد از این‌رو بر اساس مقررات اصلاح شد و مقرر شد در مقطع کارشناسی پذیرش ۴۰ درصد دانشجویان از طریق استعداد درخشان باشند اما از آن سو اعلام شد ۴۰ درصد مازاد بر ظرفیت به استعداد درخشان تعلق بگیرد این بدان معناست اگر ظرفیت آموزش به صورت متمرکز تکمیل شود ۴۰ درصد مازاد باید از طریق استعدادهای درخشان پذیرش شود که همه این موارد برای آموزش به امکانات تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی بیشتر نیاز دارد.

دکتر حسینی با بیان این‌که باید این ۴۰ درصد ظرفیت در دل ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها باشد، گفت: به عنوان مثال اگر دانشگاه ظرفیت پذیرش ۱۰ دانشجو را دارد ۴ دانشجو باید از طریق آیین‌نامه استعداد درخشان و ۶ نفر باقی‌مانده از طریق آزمون پذیرش شوند؛ حال آن‌که بر اساس قوانین و مقررات موجود در بخش تحصیلات تکمیلی، دانشگاه‌ها پس از جذب ۱۰ دانشجوی خود می‌توانند ۴۰ نفر دیگر را هم از طریق آیین‌نامه استعداد درخشان پذیرش کنند.

وی افزود: دیده شده در مقطع دکترا فردی در آزمون نیمه‌متمرکز سازمان سنجش حائز رتبه نخست شده اما در آزمون دانشگاه‌ها این فرد از میان ۳۰ نفر، رتبه ۲۰ را کسب کرده که این نشان می‌دهد در این‌باره مشکلی وجود دارد و ما همچنان معتقدیم دانشگاه‌ها توانایی و قابلیت کافی برای سنجش دانشجو را دارند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران با تأکید بر ضرورت این‌که معیارهای پذیرش باید بر اساس سوابق آموزشی و آزمون‌های دانشگاه‌ها باشد، گفت: بنده سابقه معاونت آموزشی در دهه ۸۰ در دانشگاه تهران را دارم در آن زمان همه آزمون‌ها از A-Z  در دانشگاه‌های بزرگ انجام می‌شد هم‌اکنون به عنوان کارشناس حوزه آموزش در مقایسه دهه ۹۰ تا ۸۰ باید عرض کنم پذیرش در دهه ۸۰ به مراتب کیفی‌تر از دهه ۹۰ بوده است.

دکتر حسینی با تأکید بر این‌که رویکرد کمی در آموزش‌عالی باید اصلاح شود، اظهار کرد: بر اساس قوانین موجود برای پذیرش مرحله دوم دانشجویان تحصیلات تکمیلی نمی‌توان نصاب داشت این بدان معناست اگر دانشجویی در مصاحبه از ۵۰ امتیاز ۱۰ را کسب کند باید در ارزیابی مورد پذیرش قرار گیرد این در حالی است که شاید این فرد واجد شرایط لازم برای پذیرش در مقطع تحصیلات تکمیلی نباشد.

وی با اشاره به هزینه‌های صرف شده برای آموزش دانشجویان دکترا در کشور در ادامه بر ضرورت ورود افراد صلاحیت‌دار در این مقطع تأکید و خاطرنشان کرد: باید در جهت اصلاح قوانین و مقررات موجود برای پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی عزم و اراده جدی وجود داشته باشد چون وضعیت موجود مورد قبول دانشگاه‌ها نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *