انتقاد معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی از پذیرش متمرکز دانشجوی دکتری

معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی گفت: پذیرش دانشجو در دوره دکتری باید بر اساس عدالت آموزشی و ارزیابی دانشگاه‌ها انجام شود، زیرا پذیرش از طریق آزمون‌های متمرکز در این مقطع بی تردید به نفع دانشگاهیان نیست.

«صمد حاج جباری» روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا در خصوص پذیرش دانشجویان در مراکز آموزش عالی کشور با تاکید بر اینکه این مهم نیازمند فرهنگ‌سازی است، اظهار داشت: در برخی از کشورها پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در اختیار اعضای هیات علمی و استادان قرار می گیرد.

به عقیده معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی، در این نوع از پذیرش سازگاری دانشجویان با استادان افزایش و سطح علمی فعالیت های آموزشی و پژوهشی نیز ارتقاء می یابد.

حاج جباری ادامه داد: البته پذیرش دانشجو توسط دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نیازمند نظارت و همچنین تصویب برخی از آئین نامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش آموزش کشور به منظور جلوگیری از اعمال سلیقه و نقطه نظرات شخصی است.

وی یادآور شد:‌ در زمان حاضر نیز پذیرش دانشجویان دوره دکتری بر اساس آزمون های متمرکز و مصاحبه های دانشگاه ها انجام می پذیرد که این روش نیز امکان اعمال سلیقه را به همراه دارد.

حاج جباری ادامه داد: البته این نوع از پذیرش برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد که شمار داوطلبان دانشگاهی بسیار است؛ به سهولت قابل اجرا نیست.

وی خاطرنشان کرد: اما اگر پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌ها (در دوره دکتری) براساس معیارهای علمی و همراه با نظارت های ویژه از جانب برخی وزارتخانه های کشور انجام پذیرد؛ بی تردید از اولویت بیشتری برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *