تعویق آزمون دکتری 1400؛ فرصت یا تهدید؟

در حالی که بیش از دو ماه تا برگزاری کنکور دکتری فرصت باقی است، برخی داوطلبان پیگیر تعویق آزمون دکتری 1400هستند.

به گزارش پی اچ دی یار، شیوع کرونا از اسفندماه 1399، برگزاری کنکورهای تحصیلات تکمیلی را نیز تحت تأثیر قرار داد و آزمون دکتری 99 پس از تعویق‌های مکرر بالاخره مرداد ماه برگزار شد.

اکنون با توجه به این که کرونا هنوز دست از سر میهن عزیزمان برنداشته، برخی داوطلبان آزمون دکتری 1400 نیز پیگیر تعویق کنکور هستند.

در این جا لازم است تصریح شود که اگرچه هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد، اما از آن جا که برگزاری کنکور در موعد مقرر و یا تعویق آزمون را وضعیت موجود و وخامت شیوع بیماری در آن زمان مشخص خواهد کرد، با توجه به زمان زیادی که تا کنکور باقی مانده است، نمی‌توان در خصوص تعویق یا عدم تعویق آزمون تصمیم قطعی گرفت.

ضمن این که گرچه تنها آزمون دکتری قبل از عید نوروز برگزار می‌شود اما سال‌هاست رویه برگزاری کنکورهای ارشد و دکتری وزارت علوم به همین صورت بوده است و این موضوع با توجه به ضرورت برگزاری مصاحبه در کنکور مقطع دکتری منطقی به نظر می‌رسد.

در ادامه این مطلب به مزایا و معایب تغییر تاریخ آزمون دکتری 1400 خواهیم پرداخت تا داوطلبان عزیز از نتایج این تصمیم آگاه شوند.

مزایا و معایب تعویق کنکور دکتری 1400

– برگزاری آزمون در شرایط بهتر: استدلال برخی داوطلبان موافق تعویق این است که با توجه به احتمال دستیابی به واکسن کرونا در کشور و یا خرید واکسن در ماه‌های آینده، بهتر است برگزاری آزمون دکتری 1400 به زمان دیگری موکول شود تا با تزریق واکسن، این آزمون در شرایط ایمن‌تری برگزار شود.

از سوی دیگر مخالفان تعویق می‌گویند در صورتی که زمان مشخصی برای دسترسی عموم به واکسن کرونا اعلام شود، تعویق کنکور دکتری 1400 و برگزاری آن در شرایط ایمن قطعاً انتخاب همه داوطلبان خواهد بود. اما در صورتی که زمان دسترسی به واکسن برای عموم مردم مشخص نباشد، تعویق آزمون دکتری 1400 بی‌فایده خواهد بود. تجربه آزمون دکتری 99 نشان داد که تعویق کنکور چاره‌ساز نیست. آزمون دکتری سال گذشته پس از تعویق‌های مکرر، در شرایط نامناسب شیوع بیماری کرونا و گرمای فصل تابستان برگزار شد. این موضوع به‌خصوص در شهرهایی که تابستان‌های بسیار گرمی را تجربه می‌کنند، داوطلبان را به دردسر انداخت. بنابراین، در صورت تعویق کنکور دکتری باید این موضوع را مدنظر داشت که شرایط برگزاری آزمون می‌تواند چندان به نفع داوطلبان نباشد.

– امکان بروز مشکلات روحی: از دیدگاه مخالفان، از مهم‌ترین نتایج تعویق‌های مکرر سال گذشته، خستگی و ناامیدی برخی داوطلبان بود که از ماه‌ها قبل خود را برای شرکت در کنکور دکتری آماده کرده بودند. برنامه‌ریزی این داوطلبان با تعویق‌های مکرر به هم خورد و بعضاً در شرایط نامناسب روحی قرار گرفتند. بنابراین، تعویق به نفع این عده نخواهد بود.

– فرصت بیشتر برای مطالعه دروس: موافقان تعویق اما این طور فکر نمی‌کنند. به نظر آنها بودند داوطلبانی که برای شرکت در کنکور اسفند ماه آماده نبودند و با تعویق کنکور دکتری، فرصت کافی برای مطالعه پیدا کردند. علاوه بر این، تعویق کنکور فرصت مناسبی برای کسانی است که برخی دروس و منابع را به دلیل کمبود وقت حذف کرده‌اند. اتفاقا از این جنبه، تعویق کنکور 1400 ضروری‌تر است، چرا که با توجه به اعلام دیرهنگام نتایج آزمون دکتری، تکلیف داوطلبانی که قبول نشدند دیر مشخص شد و این داوطلبان بخشی از زمان خود را که باید صرف آمادگی برای آزمون 1400 می‌کردند، با انتظار برای اعلام نتایج دکتری 99 از دست دادند.

– خدمت سربازی: مشکل نظام وظیفه، مشکل دیگری است که مخالفان تعویق به آن توجه کرده‌اند. به گفته ایشان، با توجه به این که داوطلبان مذکر پس از اتمام تحصیل یک سال مهلت دارند تا نسبت به معرفی خود برای خدمت سربازی اقدام کنند، تعویق آزمون دکتری و در نتیجه تاخیر در اعلام نتایج ممکن است منجر به اتمام مهلت مجاز برای برخی داوطلبان و لزوم ارسال دفترچه اعزام به خدمت گردد.

– فشردگی مصاحبه: از دیدگاه مخالفان، تعویق زمان آزمون کتبی دکتری می‌تواند مرحله دوم این آزمون را نیز تحت تأثیر قرار دهد. بازه زمانی کمتر از یک ماه برای برگزاری مصاحبه دکتری در سال گذشته، نتیجه تعویق‌های مکرر برگزاری کنکور بود. این امر از سویی منجر به اتمام مصاحبه‌ها در مدتی کوتاه و کاهش بار روانی ناشی از آن شد، اما از سوی دیگر، باعث خستگی و فرسودگی کسانی شد که در مصاحبه متعددی شرکت کرده بودند. ضمن این که احتمال همزمانی مصاحبه‌ها هم بسیار بیشتر بود.

در بخش نظرات می‌توانید دیگر دلایل و استدلال‌های موافق و مخالف تعویق را مطرح کنید تا در ادامه همین متن قرار گیرد.

با آرزوی موفقیت روزافزون همه داوطلبان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *