تغییر شیوه جذب دانشجوی دکتری در دانشگاه ها از سال 1400

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از تغییر شیوه پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه ها خبر داد و گفت: از سال ۱۴۰۰ دانشگاه ها به تدریج براساس نیاز محوری دانشجوی دکتری جذب خواهند کرد.

رضا نقی زاده با اشاره به اینکه در پایان نامه‌های دکتری تولیدات علمی در حال نزدیک شدن به استانداردهای بین المللی است ولی از لحاظ کاربردپذیری هنوز کار زیادی داریم، اظهار کرد: به همین منظور باید تغییراتی در نظام جذب دانشجوی دکتری در دانشگاه‌ها صورت پذیرد.

رئیس حوزه پژوهش و فناوری معاونت پژوهشی وزارت علوم افزود: جذب دانشجوی دکتری در دانشگاه‌ها باید بر اساس یک نیاز انجام شود. ما در معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم آئین نامه پسادکتری و دستیار پژوهشی را ابلاغ کردیم و در دوره دکتری نیز برنامه ریزی ما این است که انشالله در سال ۱۴۰۰ تغییری در رویکرد جذب دانشجوی دکتری داشته باشیم‌.

نقی زاده ادامه داد: با برنامه‌های طراحی شده، جذب دانشجوی دکتری بر اساس نیاز محوری و گرنت اساتید، احتمالاً در سال‌های اول بیشتر مدل تشویقی خواهد داشت تا انشالله به نقطه ایده آل برسیم.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ضمن تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای پیاده سازی این مدل جذب دانشجو به تدریج آماده شوند، اظهار کرد: دانشگاه‌هایی که در سال‌های اول بر اساس این شیوه دانشجو جذب کنند، امکان جذب دانشجوی بیشتری به آنها داده خواهد شد، در سال‌های بعدی به تدریج و با درصدهای مشخصی به سمت نقطه ایده آل حرکت خواهیم کرد تا جایی که به صورت جدی دانشجوی دکتری را نیاز محور کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه امیدوارم تحول در بخش تحصیلات تکمیلی منجر به تحول در لایه‌های متفاوت پژوهش و فناوری کشور شود، خاطرنشان کرد: ما امروز بعد از ۲ دهه تلاش مستمر از لحاظ کمیت مقالات در رتبه ۱۵ دنیا هستیم و از لحاظ کیفیت در رتبه ۱۲ دنیا قرار داریم. شاید در دو دهه گذشته تصور رسیدن به چنین شرایطی خیلی سخت بود.

نقی زاده تصریح کرد: امروز در نقطه‌ای قرار داریم که انشالله بتوانیم سد ورود رسیدن نتایج پژوهش‌ها به سمت جامعه را بشکنیم. البته حرکاتی شروع شده مثل ایجاد شرکت‌های دانش بنیان که البته خود اینها زاییده دانشگاه‌ها هستند، اما باید با سرعت بیشتری در این مسیر و در راستای مساله گشایی در جامعه حرکت کنیم.

یک نظر

  1. به نام خدا و با سلام
    رشد علم در یک کشور ناشی از عملیاتی کردن ایده های خلاق، استفاده از همه استعدادها و…. است نه کمیت مقالات چاپ شده جهانی. خیلی از کشورها پژوهش جدید خویش را پرچم نخواهند کرد بلکه مخفی می کنند . تا خود نهایت استفاده را برده ….
    اساتید ما نباید اسمی از خود در مقالات دانشجویان باقی گذارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *