جذب دانشجوی دکتری با رساله کاربردی

به گزارش پی اچ دی یار، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه تیتر دیشب شبکه خبر درباره وضعیت دانشگاه‌ها در سال تحصیلی 1401ـ1400، اظهار کرد: تصمیم‌گیری در این خصوص با ستاد کروناست و ما هم موظفیم که از تصمیمات این ستاد تبعیت کنیم البته در بخش تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که برای رساله‌ها و پایان‌نامه‌های‌شان، کارهای کارگاهی، آزمایشگاهی و میدانی داشتند و پروپوزال آنها تصویب شده بود، حضور داشتند و امکانات هم در اختیارشان بود که بتوانند کارهای مربوط به رساله‌ها و پایان‌نامه‌های‌شان را پیگیری کنند.

وزیر علوم در پاسخ به این پرسش که چرا رساله‌های دکتری و کارشناسی ارشد، کاربردی نیست، گفت: تا کنون سیستم انگیزشی، سنجشی و مدیریتی ما به‌گونه‌ای بوده است که تحقیقات بنیادی را ترغیب و تشویق می‌کرده است و برونداد‌های حاصل از تحقیقات بنیادی، مورد تقدیر قرار می‌گرفته و هدف بوده است؛ از این به بعد ضمن اینکه تحقیقات بنیادی را محترم می‌شماریم و کسانی که در این راستا گام بر می‌دارند را قدر می‌دانیم و بر صدر می‌نشانیم، تلاش خواهیم کرد که سیستم جدیدی را ایجاد کنیم که تحقیقات کاربردی را هم بتوانند پیگیری کنند و بخشی از پتانسیل پژوهشی دانشمندان و اندیشمندان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی‌مان در این راستا هدایت شوند.

وی با بیان اینکه دسته تحقیقات شامل تحقیقات بنیادی، تحقیقات کاربردی و تحقیقات توسعه‌ای داریم، گفت: تاکنون سیستم‌ها برای تحقیقات بنیادی برنامه‌ریزی شده بود و هست. برای تحقیقات کاربردی نمی‌گویم نبوده است ولی سیستم منسجمی نداشتیم.

زلفی‌گل اظهار کرد: سعی خواهم کرد که سیستم نظام پیشنهادات را جاری و ساری کنم البته به حمایت‌های فرابخشی نیاز دارد. یک بخشی باید مجلس شورای اسلامی حمایت کند زیرا نیاز داریم که یک ردیف بودجه‌ای داشته باشیم و نیاز داریم که پایگاه استنادی جهان اسلام که در شیراز هست را توسعه دهیم. نیاز هست که یک سری قوانین و مقررات خاصی طراحی، تدوین، تصویب، اجرا و نظارت شود که جزو برنامه‌های‌مان هست و شروع کردیم. طرح اولیه را هم تدوین کردیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «نیاز سنجی چگونه اتفاق خواهد افتاد؟»، گفت: اولویت‌های تحقیقات صنایع خصوصی و دولتی را از طریق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری که مدیریت کلان تحقیقات کشور را دارد و رئیس آن، رئیس‌جمهور است، احصا می‌کنیم و به پایگاه استنادی جهان اسلام ارسال می‌کنیم تا ثبت و کدگذاری شود. ضمن اینکه فرمی طراحی می‌کنیم و از مردم با هر شغل، صنف و درجه علمی، می‌خواهیم که اگر نیازی را تشخیص دادند، داخل فرم تکمیل کنند و به پایگاه استنادی جهان اسلام یا جای دیگر که این وظیفه بر عهده آنها قرار داده شده است، ارسال کنند. بعد از یک داوری، اگر نیاز منطقی بود، ثبت، کدگذاری و نمایه‌گذاری می‌شود.

وی اضافه کرد: در داخل دانشگاه‌ها، اساتیدی که علاقه دارند در راستای نیازهای نمایه‌دار، پروپوزال و طرح بنویسند و پیشنهادی داشته باشند، به تصویب گروه آموزشی مربوطه و دانشکده می‌رسد؛ در آن طرح پیش‌بینی می‌شود که چه تعداد دانشجوی فوق‌لیسانس و دکتری نیاز است تا طرح انجام شود. دانشگاه‌ها آنها را جمع‌بندی کرده و از طریق سازمان سنجش، دانشجوی ارشد و دکتری با رساله کاربردی پذیرش می‌کنند. در اینجا عنوان پایان‌نامه و رساله در راستای نیازهای جامعه است و باید در این زمینه تحقیق کنند و نظام ارزشیابی آنها متفاوت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *