رقابت ۲۳۴ هزار نفر در کنکور دکتری

رئیس دانشگاه بوعلی سینا : تجربه مدرک معادل دکتری شکست خورده است

رئیس دانشگاه بوعلی سینا درباره پیشنهاد کاربران فارس من مبنی بر تبدیل کارشناسی ارشد به دکتری نیمه تخصصی با هدف رفع تب مدرک دکتری، گفت: طرح مدرک معادل دکتری یک بار در دهه ۷۰ تجربه شد و شکست خورد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران با ثبت سوژه در سامانه فارس پیشنهادی مبنی بر «رفع عطش مدرک دکتری با تبدیل مقطع کارشناسی ارشد به دکتری نیمه تخصصی» ارائه کرده‌اند و گفته‌اند که برای این کار می‌توان مقطع کارشناسی ارشد از ۳۲ واحد به ۶۰ واحد درسی ارتقا یابد.

خبرنگار فارس این موضوع را پیگیری کرده است.

* تمایل به دکتری در دانشگاه‌های آسیایی هم کم است

یعقوب محمدی رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پیشنهاد، گفت: در حال حاضر در کشور وزن زیادی به مدرک تحصیلی داده می‌شود و به تخصص و مهارت زیاد وزن نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که برای مثال در مدل‌های بومی آسیایی و در کشور مالزی هم دیده می‌شود که در کلاس‌های دکتری اغلب افراد غیربومی هستند که وقتی علت را سوال می‌کنیم پاسخ می‌شنویم به دکتری نیاز نداریم و با کارشناسی یا کارشناسی ارشد می‌توانیم کار مورد نظرمان را انجام دهیم.


* سال‌ها سرنوشت افراد را به برگه کاغذ مدرک تحصیلی گره زده‌ایم 

محمدی تصریح کرد: مسأله اصلی این است که برای سال‌ها سرنوشت افراد را در کشور به برگه کاغذ مدرک تحصیلی گره زده‌ایم و به دلیل اینکه این برگه کاغذ اهمیت حیاتی برای معیشت پیدا کرده، بنابراین بسیار ارزش یافته است.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت:‌ تصور می‌کنم به تدریج به سمتی رویم که سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌ها به افراد دارای مهارت و تخصص در حوزه‌های مختلف نیاز داشته باشند، فارغ از اینکه این افراد لیسانس یا فوق لیسانس داشته باشند؛ همچنان که در حال حاضر هم بسیاری از شرکت‌های خصوصی به توانمندی افراد حقوق می‌دهند و برای مثال ممکن است متخصص IT آنها مدرک برق یا اقتصاد داشته باشد اما او را به کار می‌گیرند و این فرد برای شرکت ارزشمند است.

*هنوز در پست‌های سازمانی مدرک «حداقل لیسانس » قید می‌شود

وی تصریح کرد: اگر به تدریج ارزش‌دهی را به سمت تخصص و مهارت ببریم عطش و تب اخذ مدرک دکتری فروکش خواهد کرد؛ در حال حاضر برای مثال در پست‌های سازمانی قید شده مدرک حداقل لیسانس یعنی افراد از لیسانس تا دکتری می‌توانند در این شغل حضور داشته باشند در حالی که اگر دکتری بگیرند همان کاری که یک فرد دارای مدرک لیسانس انجام می‌دهد را انجام خواهند داد؛ بنابراین این رویه باید اصلاح شود.

محمدی یادآور شد: ارائه مدرک معادل سال‌های پیش در دوره دانشوری تجربه شده است؛ در آن برهه در دهه ۷۰، مدرک معادلی به نام دانشوری برای دانشگاهی‌هایی که فوق لیسانس داشتند تعریف شد که واحدهایی را پاس کردند و به آنها دانشور گفته شد.

*طرح مدرک معادل دکتری یک بار تجربه شد و شکست خورد

وی خاطرنشان کرد: هدف از این طرح این بود که اساتید دانشگاهی که فوق لیسانس دارند اما نمی‌توانند دکتری قبول شوند این دوره را بگذرانند و از مزیت‌های دکتری استفاده کنند اما پایان‌نامه نگذرانند و فقط واحد پاس کنند؛ البته این طرح در دهه ۷۰ شکست خورد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط فعلی کشور که مدرک دکتری مورد استقبال است، آیا تجربه مدرکی بین ارشد و دکتری در کشورهای دیگر وجود دارد؟ گفت:‌ اصلا چه نیازی به این کار است؟ بسیاری از افرادی که در ایران فوق لیسانس می‌خوانند وقتی به غرب می‌روند و می‌خواهند دکتری بخوانند فوق لیسانس خود را کنار می‌گذارند و با همان لیسانس ادامه می‌دهند و فقط یک دوره چند واحدی را می‌گذرانند.

به گفته وی، در واقع دوره فوق لیسانس یک دوره گذر است که در دنیا هم خیلی به آن توجه نمی‌شود، البته در برخی کشورها به آن توجه می‌کنند اما چندان مهم نیست. آنچه مهم است پایه مدرک است که همان مدرک لیسانس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *