رقابت سه نفر برای هر ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد در سال 98

آمارها نشان می‌دهد که برای هر کرسی دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی در سال 98 سه نفر رقابت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری آنا، مصاحبه‌های دوره دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی همچنان ادامه دارد و در روزهای باقیمانده هفته مصاحبه داوطلبان گروه علوم انسانی با حضور ۱۱ هزار نفر به پایان می‌رسد.

دانشگاه آزاد اسلامی در ابتکاری امسال مصاحبه‌های دوره دکتری داوطلبان را به صورت متمرکز در شهر تهران و واحد علوم و تحقیقات برگزار می‌کند.

رقابت سه نفر برای هر کرسی دکتری دانشگاه آزاد

از ۵۵ هزار و ۸۹ نفری که در دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی را انتخاب کرده‌اند ۳۲ هزار و ۱۹۸ نفر برای مصاحبه دعوت شدند که براساس اعلام آمادگی داوطلبان ۳۰ هزار و ۵۰۰ مصاحبه انجام می‌شود. ظرفیت در نظر گرفته شده حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر است. آمارها نشان می‌دهد که برای هر کرسی دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی سه نفر رقابت می‌کنند. این رقابت در مصاحبه‌ها کاملاً مشهود است و تصاحب آن برای داوطلبان اهمیت زیادی دارد.

ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه آزاد

با اینکه قرار است داوطلبان برای نشستن در صندلی دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی شهریه بپردازند، باز رقابت فشرده توام با نگرانی به چشم می‌خورد. در مصاحبه از هر قشر و گروه سنی حضور دارند. کسانی که بسیار جوان یا آنهایی که سنی گذرانده‌اند. خوشبختانه کیفیت آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی ارتقا خوبی پیدا کرده و باعث شده که تعداد زیادی از داوطلبان آزمون دوره دکتری فقط به دانشگاه آزاد اسلامی چشم بدوزند.

فردی که فعالیت‌های علمی و پژوهشی مناسبی نظیر چاپ کتاب و مقاله دارد، دانشگاه آزاد اسلامی را فقط انتخاب کرده و معتقد است که دانشگاه آزاد اسلامی استادان خوبی دارد و اگر دانشجویان مطالبه داشته باشند حتماً استادان همراهی می‌کنند.

مادری که فرزند دوساله‌اش را به همراه داشت، با امیدواری می‌گفت ان شالله قبول می‌شوم. وقتی از او درباره نگهداری فرزندش پرسیدیم گفت: یک خواهر بزرگتر دارد و او در نگهداری کمک می‌کند. خوشبختانه وجود دانشگاه آزاد اسلامی باعث شده که من هم به‌عنوان یک زن خانه‌دار بتوانم به تحصیل فکر کنم و برای آن شانسم را امتحان کنم. قصد دارم روانشناسی در مقطع دکتری بخوانم و از آن در زندگی و تربیت فرزندانم کمک بگیرم.

دانشگاه آزاد امکان ادامه تحصیل را فراهم کرده است

داوطلب دیگری که از گروه جغرافیا بود، می‌گفت: نمی‌دانم چرا می‌گویند که ادامه تحصیل ندهید و مدام ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌های دولتی را کم می‌کنند، کسی که راهش را انتخاب کرده و می‌خواهد ادامه تحصیل بدهد باید مسیر برایش باز بوده و حق انتخاب داشته باشد، خوب است که دانشگاه آزاد اسلامی سهم ۵۰ درصد از آموزش عالی را به دوش می‌کشد و این امکان را برای بسیاری فراهم کرده تا از ادامه تحصیل بازنمانند.

برای هر گروه مصاحبه ۵ عضو هیئت‌علمی در نظر گرفته شده است که حداقل سه نفر از آن‌ها باید در زمان مصاحبه حضور داشته باشند. داوطلبانی که زودتر به اتاق‌های مصاحبه می‌روند با اینکه اساتید از آن‌ها خواسته‌اند که چیزی به دوستانشان نگویند نکته‌هایی را با هم‌دوره‌ای‌های خود در میان می‌گذارند. ازجمله این پچ‌پچ‌ها مربوط به سؤالات اختصاصی درسی، پایان‌نامه، آخرین کتاب خوانده‌شده، میزان آشنایی به زبان و برخی از نرم‌افزارهای مورد نیاز است. خوشبختانه این روزها آن‌قدر تکنولوژی پیشرفت کرده که داوطلبان با مدد از اینترنت و گوشی همراه آخرین مرورهای خود را انجام می‌دهند. البته بسیاری بعد از مصاحبه اذعان داشتند که از چیزهایی سؤال مطرح می‌شد که خیلی فکرش را نمی‌کردند.

مصاحبه‌های دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی تا ۱۰ مردادماه ادامه دارد و در دو هفته آینده حدود ۲۰ هزار نفر دیگر برای مصاحبه در واحد علوم و تحقیقات حاضر می‌شوند. مصاحبه‌ها هر روز در چهار بخش با حضور ۵۰۰ نفر برگزار می‌شود و نمرات داوطلبان همان روز در فرم‌های ثبت‌نمره مهروموم‌شده، وارد می‌شود.

همان‌طور که قبلاً گفته شد مصاحبه دوره دکتری به‌صورت متمرکز در تهران برگزار می‌شود و این اقدام دانشگاه آزاد اسلامی برای جلوگیری از سفرهای متعدد داوطلبان بوده است. داوطلبان شهرستانی هم که به تهران می‌آیند می‌توانند در صورت نیاز از امکانات اقامتی هتل فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *