سوالات رایج انتخاب رشته داوطلبان دکتری 99

در این مطلب به سوالات متداول داوطلبان دکتری 99 در خصوص انتخاب رشته پاسخ داده شده است.

به گزارش پی اچ دی یار، داوطلبان آزمون دکتری 99 سراسری تا ساعت 24 روز پنجشنبه ششم شهریورماه و داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی تا دهم شهریور ماه مهلت دارند نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. در این مطلب تلاش کرده ایم تا به مهم ترین سوالات داوطلبان درخصوص جزئیات انتخاب رشته پاسخ دهیم.

آیا امکان ویرایش انتخاب رشته دکتری 99 وجود دارد؟

بله تا پایان مهلت انتخاب رشته دکتری 99، امکان ویرایش انتخاب رشته نیز وجود دارد. اما تعداد دفعات انتخاب رشته محدود است.

فرصت انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد تمدید نشده است؟

مهلت انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد تا دهم شهریور ماه است و فعلا خبری در این زمینه منتشر نشده است، به محض تمدید این زمان شما را مطلع خواهیم کرد.

فرصت انتخاب رشته دکتری سراسری تا ساعت 24 روز پنجشنبه ششم شهریور تمدید شده است.

دفترچه پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس مجزاست؟ و انتخاب رشته اینها چگونه انجام می شود؟

رشته محل های پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس در دفترچه انتخاب رشته دکتری سراسری آمده است و انتخاب رشته این دانشگاه ها در فرم انتخاب رشته دکتری سراسری در سایت سنجش صورت می گیرد. اگر برای رشته شما این دانشگاه ها در دفترچه نیست، بدین معناست که در رشته شما در این دانشگاه ها پذیرش صورت نمی گیر‌د.

معدل کارشناسی ارشد من صحیح وارد نشده است، چه باید بکنم؟

در فرم انتخاب رشته، بخشی برای ویرایش معدل در نظر گرفته شده است.

آیا امکان انتخاب رشته از رشته/گرایش های دیگر وجود دارد؟

شما مجاز به انتخاب رشته‎محل‎ها از میان گرایش‌های رشته امتحانی خود هستید. امکان انتخاب رشته‎محل‎های سایر رشته های امتحانی وجود ندارد. مهم ترین نکته در انتخاب رشته کدرشته امتحانی شما است. البته در سایت سازمان سنجش، به طور خودکار، تنها امکان انتخاب کدرشته‌محل های خود را دارید و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

آیا اولویت های انتخاب رشته اثری در شانس دعوت به مصاحبه دارد؟

خیر، در صورتی که حدنصاب نمره تراز یک دانشگاه که در اولویت های انتخابی در فرم انتخاب رشته وجود دارد را کسب کنید، دعوت به مصاحبه خواهید شد؛ فارغ از این که آن دانشگاه انتخاب اول است یا آخر.

انتخاب رشته در قبولی نهایی من چه تاثیری دارد؟

گرچه شما ممکن است به مصاحبه همه کدرشته های خود دعوت شوید اما در نهایت تنها در بالاترین اولویت خود که نمره قبولی را کسب کرده باشید معرفی خواهید شد. یعنی نرم افزار سازمان سنجش به ترتیب از بالاترین انتخاب شما شروع به بررسی می کند و به محض رسیدن به اولین کدرشته قبولی شما، آن را به عنوان قبولی نهایی شما اعلام خواهد کرد. از این رو اگر در اولویت های پایین تر هم قبول شده باشید، این موضوع اهمیتی ندارد و تنها در یک کدرشته به عنوان قبول نهایی اعلام خواهید شد.

در صورت عدم شرکت در مصاحبه دانشگاه هایی که دعوت شده ام، از آزمون دکتری سال بعد محروم خواهم شد؟

خیر، تنها قبولی نهایی در دوره روزانه موجب محرومیت از شرکت در آزمون دکتری سال آتی خواهد شد. بنابراین، قبولی نهایی در دوره های غیرروزانه و یا دعوت به مصاحبه برای همه دوره ها و شرکت کردن یا نکردن در مصاحبه منجر به محرومیت از کنکور سال آینده نخواهد شد.

تذکر مهم: گرچه عدم شرکت در یک کدرشته باعث محرومیت شما نخواهد شد اما بهتر است از انتخاب کدرشته هایی که قطعا در مصاحبه آنها شرکت نخواهید کرد بپرهیزید. حدنصاب دعوت به مصاحبه هر کدرشته ممکن است بر اساس تعداد داوطلبان متقاضی آن کدرشته تعیین خواهد شد و در صورتی که شما با نمره بالایی برای آن کدرشته درخواست دهید، این احتمال وجود دارد که باعث شوید تا شانس دعوت به مصاحبه از دیگر دوستان شما گرفته شود. پس لطفا از انتخاب کدرشته هایی که قطعا در مصاحبه آنها شرکت نخواهید کرد خودداری کنید.

فرم صلاحیت عمومی دکتری چیست؟

بر اساس اعلام سازمان سنجش، آن دسته از داوطلبانی که بر اساس حدنصاب تعیین شده دانشگاه ها و مؤسسات حداقل در یک یا چند کدرشته محل حدنصاب لازم را دارا بوده و تمایل به شرکت در مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) دانشگاه های ذیربط را دارند، لازم است از طریق سایت سازمان از تاریخ 1399/7/1 لغایت 1399/7/15 جهت تکمیل فرم صلاحیت عمومی دکتری 99 اقدام کنند.

آیا برای مصاحبه باید هزینه پرداخت کنیم؟ این هزینه ارتباطی به هزینه صلاحیت عمومی دکتری دارد؟

بله، هر یک از دانشگاه ها برای شرکت در مصاحبه دکتری از شما هزینه‌ای دریافت خواهند کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص هزینه مصاحبه دکتری کلیک کنید. این هزینه مجزا از هزینه تکمیل فرم صلاحیت عمومی دکتری است.

چند دانشگاه برای مصاحبه دعوت می‌شویم؟

دعوت به مصاحبه دکتری بر اساس حدنصاب نمره تراز صورت می‎گیرد. بنابراین، شما برای هر تعداد دانشگاهی که در فرم انتخاب رشته تان درج شده و نمره حدنصاب را دارید، دعوت به مصاحبه خواهید شد و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

نتایج دعوت به مصاحبه سراسری و آزاد چگونه اعلام می شود؟

فرایند انتخاب رشته دکتری سراسری و آزاد مستقل از هم است. نتایج دعوت به مصاحبه دکتری سراسری از طریق سایت سازمان سنجش و نتایج دعوت به مصاحبه دکتری آزاد از طریق سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد آغاز خواهد شد.

چند برابر ظرفیت هر دانشگاه به مصاحبه دکتری دعوت می شود؟

با توجه به این که دعوت به مصاحبه بر اساس نمره تراز صورت می گیرد، تعداد دعوت به مصاحبه در هر رشته در هر دانشگاه میزان مشخصی ندارد.

چند دانشگاه به عنوان قبولی نهایی داوطلبان دکتری اعلام می شود؟ آیا ممکن است چند دانشگاه قبول شویم؟

خیر، پس از مصاحبه، نمره آزمون کتبی و مصاحبه شما میانگین گرفته می شود و اولین اولویتی که شرایط لازم را داشته باشید (بر اساس اولویت بندی انتخاب رشته شما) به عنوان محل قبولی نهایی شما اعلام می شود. بنابراین، سایر انتخاب های شما حذف خواهد شد.

آیا امکان قبولی همزمان در دوره دکتری دانشگاه آزاد و دانشگاه سراسری وجود دارد؟

بله فرایند انتخاب رشته دکتری سراسری و دانشگاه ازاد اسلامی، شرکت در مصاحبه و اعلام نتایج مجزاست. بنابراین، داوطلبان فرصت قبولی در هر دو دانشگاه را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *