شغل های گروه علوم انسانی برای خانم ها

بدون تردید انتخاب رشته مناسب دانشگاهی یکی از پله های موفقیت و یکی از تصمیمات سرنوشت ساز یک فرد در دنیای کنونی محسوب می شود. زیرا دوران جدید، عصر اطلاعات و ارتباطات تلقی می شود و با دانش و مهارت های کاربردی پیوند خورده است و از این رو به شدت به رشته ها و مشاغلی نیازمند است که بتواند به نیازهای مختلف و رو به رشد مردم در دوران کنونی پاسخ دهد. در این ارتباط انتخاب رشته های دانشگاهی در مقاطع مختلف برای آقایان و خانم ها اهمیت وافری داشته و از این حیث میان آقایان و خانم ها تفاوت های بارزی بین علاقه، استعداد و توانایی در نوع رشته های دانشگاهی وجود دارد. در این مقاله می خواهیم رشته ها و مشاغل گروه علوم انسانی که مختص و مناسب خانم ها در مقطع دکتراست را مورد بررسی و کندوکاو قرار دهیم. علوم انسانی همان گونه که از عنوان آن پیداست به مطالعه و شناخت انسان از جنبه های مختلف پرداخته و موضوعاتی هم چون دین و مذهب، تاریخ و فرهنگ، جغرافیا، جامعه و گروه های اجتماعی، روان آدمی و فرایندهای روانی، سیاست و روابط بین الملل، حقوق، تربیت و آموزش، ورزش و تربیت بدنی، اداره و سازماندهی یک سازمان، اقتصاد و رفتارهای اقتصادی مردم، موضوعات فلسفی، زبان و ادبیات و …. همگی در حوزه گسترده و در هم تنیده علوم انسانی(آینده شغلی رشته های علوم انسانی چه خواهد بود ؟) مورد بحث و بررسی علمی قرار می گیرد. ورود به شاخه ها و رشته های علوم انسانی در وهله اول باید منوط به علاقه و استعداد فرد در این رشته ها باشد. زیرا علوم انسانی برخلاف رشته ها و مشاغل فنی مهندسی و بهداشت، کم تر خصلت فنی و مهارتی دارد و عمدتا حالت آکادمیک و نظری دارد و دانش آموخته این رشته ها باید خود بتواند در بازار کار با تلاش و جدیت مستمر موفق تر عمل نماید.

لیست شغل های گروه علوم انسانی با مدرک دکتری

عناوین زیر فهرست شغل های گروه های علوم انسانی با مدرک دکتری می باشد که فردی که تا این مقطع تحصیل کرده است می تواند در این مشاغل فعالیت کند:

•  مدرس و استاد دانشگاه در یکی از رشته ها و شاخه های علوم انسانی

•  مشاغل مدیریتی و ریاستی

•  پژوهشگر آزاد و یا وابسته به یک شرکت یا ارگان

•  نویسنده و مترجم کتاب های دانشگاهی

•  روان شناس و مشاور

•  وکیل و مشاور حقوقی

•  بانکدار

•  و …

پردرآمدترین شغل گروه علوم انسانی برای زنان با مدرک دکتری

به نظر می رسد با توجه به بازار کار نسبتا مناسب رشته حقوق و نیازهای حقوقی و حل دعاوی بسیار بین مردم، رشته حقوق از میان سایر رشته های دانشگاهی گروه علوم انسانی بهترین رشته برای خانم ها باشد و مشاغل وکالت، مشاور حقوقی و استادی دانشگاه در رشته حقوق بهترین و پردرآمدترین شغل گروه علوم انسانی برای خانم ها با مدرک دکتریباشد. البته باید گفت که شغل استادی دانشگاه با مدرک دکترا در سایر رشته ها نیز از باب درآمد بهتر از مشاغل دیگر برای خانم ها می باشد.

بازار کار کدام رشته ها بهتر است

در میان رشته های گروه علوم انسانی برخی از رشته ها در بازار کار وضعیت مناسبی دارند و به عبارتی درآمد حاصل از این رشته ها در مقایسه با دیگر رشته ها بیشتر و بهتر است. رشته های حقوق و وکالت، حسابداری، مجموعه رشته های مدیریت، روان شناسی و علوم ارتباطات از سایر رشته های علوم انسانی بازار کار بهتر و طبعا درآمدزایی بیشتری دارند. و از این رو برای خانم هایی که به دنبال رشته های دارای بازار کار خوبی هستند، رشته های مناسب و مطلوبی به نظر می رسند.

کدام رشته های علوم انسانی برای خانم ها بهتر است

اگر بخواهیم بگوییم کدام رشته های علوم انسانی برای خانم ها بهتر است، نمی توان با قاطعیت چنین ادعایی را داشت. اما با توجه به این که خانم ها روحیات متفاوتی از آقایان دارند و احساسی تر و عاطفی تر از مردان هستند و نیز سایر تفاوت ها که به دلیل ساختار بیولوژیک مغز در آنان است، می توان نتیجه گرفت که رشته هایی هم چون علوم تربیتی، روان شناسی و مشاوره، زبان و ادبیات، مددکاری اجتماعی، علوم ارتباطات و روابط عمومی از میان سایر رشته های علوم انسانی مناسبت بیشتری برای خانم ها دارند. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که داشتن علاقه و استعداد در هر رشته ای زمینه را برای موفقیت فرد چه آقا و خانم مهیا می کند و این مطلب که کدام رشته های علوم انسانی برای خانم ها بهتر و مناسب تر است یک دیدگاه کلی است که مبتنی بر دلایل و شواهد علمی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *