لزوم برنامه‌ریزی سازمان سنجش برای برگزاری کنکور دکتری 99 در شرایط حساس

با شدت گرفتن شیوع کرونا در روزهای اخیر، این سؤال مطرح شده است که آیا سازمان سنجش برای برگزاری آزمون دکتری 99 در شرایط حساس برنامه‌ خاصی دارد؟

به گزارش پی اچ دی یار، شیوع کرونا در کشور از اوایل اسفندماه منجر به تعویق آزمون دکتری گردید. در نخستین گام، زمان آزمون دکتری به 28 فروردین ماه منتقل شد. در وهله دوم و با وخیم‌تر شدن شرایط، مقرر گردید کنکور دکتری 99 در نهم خرداد ماه برگزار شود.

اما ادامه شیوع کرونا و شدت گرفتن آن در روزهای اخیر در کشور، این شائبه را ایجاد کرده است که آیا امکان برگزاری کنکور دکتری 99 در خرداد ماه وجود دارد یا خیر.

در این میان، بازار شایعات نیز داغ شده است و برخی صحبت از حذف کنکور دکتری در سال 99 می‌کنند؛ اتفاقی که اگر نگوییم غیرممکن، اما بسیار بعید است. سؤال مهم این جاست که اگر تا پیش از 9 خرداد، ویروس کرونا همچنان یکه‌تازی کند، تکلیف هزاران داوطلبان آزمون دکتری 99 چیست؟

بدیهی است که تعویق مجدد برگزاری آزمون دکتری می‌تواند به عنوان یک گزینه مطرح شود؛ اما چالش‌های جدی در این زمینه وجود خواهد داشت:

1. آزمون دکتری همچون مقاطع گذشته تنها در مرحله کتبی خلاصه نمی‌شود و فرایند انتخاب رشته، دعوت به مصاحبه و برگزاری مصاحبه در دانشگاه‌ها زمان‌بر است. تعویق مجدد کنکور دکتری، زمان لازم برای این فرآیند را مهیا نخواهد ساخت.

2. در شرایطی که فضای روانی عمومی جامعه ناآرام است، تعویق کنکور دکتری برای سومین مرتبه، بار روانی بسیار بالایی بر داوطلبان این آزمون تحمیل خواهد کرد و نتایج کنکور را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.

3. با توجه به این که تعویق کنکور ارشد و دکتری منجر به نزدیک شدن زمان برگزاری این دو آزمون با زمان برگزاری کنکور سراسری گردیده است، تعویق مجدد می‌تواند منجر به ایجاد چالش در فرآیند برگزاری و اعلام نتایج این آزمون‌ها گردد.

البته لازم به ذکر است در صورتی که شرایط از نظر مسئولین بهداشتی کشور خطرناک تشخیص داده شود حفظ جان و سلامتی داوطلبان از هر چیز دیگر مهم تر است و حتی عدم پذیرش یک سال در مقطع بالاتر هم ارزش این گوهرهای گرانبها را دارد اما به نظر می رسد در صورتی که شرایط تا حدی بهبود یابد، می توان با برخی پروتکل های بهداشتی و لحاظ کردن شرایطی خاص این آزمون را برگزار کرد.

در این جا پیشنهاداتی جهت برگزاری آزمون در شرایط بهبود یافته ارائه می‌گردد:

– چاپ، صحافی و پک کردن سؤالات آزمون دکتری به طور کاملا اتوماتیک و بهداشتی و بدون دخالت دست

– بسته‌بندی و ارسال کاملا بهداشتی سؤالات کنکور به حوزه‌های برگزاری آزمون

– ضدعفونی کردن حوزه‌های امتحانی پیش و پس از برگزاری آزمون

– دقت در انتخاب کادر برگزارکننده آزمون در هر حوزه‌های امتحانی و برگزاری آموزش‌های لازم جهت رعایت نکات بهداشتی

– غربالگری دقیق داوطلبان پیش از ورود به جلسه آزمون

– برگزاری آزمون از ساعت 10 صبح به منظور فراهم شدن امکان غربالگری دقیق بدون ایجاد صف و ازدحام

– ایجاد دست‌کم یک حوزه قرنطینه در هر شهر برای داوطلبان بیمار و یا مشکوک به بیماری (ضمن جداسازی این دو گروه)

– کاهش زمان برگزاری آزمون هر رشته تا حد امکان

– توزیع پک های بهداشتی ضدعفونی کننده تک نفره و ماسک و … در هنگام ورود به جلسه آزمون

– توزیع رشته های مختلف در زمان های مختلف برای جلوگیری از هر گونه ازدحام و خلوت بودن مسیرها و وسایل نقلیه و …

– ارائه خدمات آزمون به گونه‌ای که نیاز به هیچ‌گونه تجمعی نباشد (امکان ورود به مکان برگزاری جلسه تسهیل شده و به صورت نفر به نفر صورت گیرد؛ وجود تابلوهای متعدد راهنمای پیدا کردن مکان بر اساس شماره کارت و …)

– فراهم کردن زمینه حضور ناظران بهداشت و درمان در حوزه‌های آزمون جهت نظارت بر رعایت پروتوکل‌های لازم

– افزایش فاصله بین صندلی‌های داوطلبان در زمان برگزاری آزمون به اندازه 2 متر

– الزام داوطلبان به استفاده از لوازم محافظت فردی شامل ماسک، دستکش و ژل شستشو (بهتر است سازمان سنجش جهت توزیع این اقلام در حوزه‌ها برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد)

– عدم توزیع مواد غذایی و نوشیدنی در جلسه آزمون (لازم است پیش از جلسه آزمون، سازمان سنجش اعلام نماید که داوطلبان به صورتی در جلسه کنکور حاضر شوند که حداقل نیاز به مواد غذایی و یا سرویس بهداشتی را در جلسه آزمون پیدا کنند.)

– برگزاری آزمون در فضای باز و حیاط دانشگاه‌ها برای داوطلبانی که ترجیح می‌دهند در فضای سربسته نباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *