نحوه ثبت‌نام و انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی

علاقه‌مندان به تحصیل در دوره کارشناسی بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی تا ۷ مهرماه فرصت دارند که در رشته‌‌های این دانشگاه ثبت‌نام کنند.

 دانشگاه آزاد اسلامی ۸۵ درصد ظرفیت دوره کارشناسی خود را به‌صورت بدون‌آزمون تکمیل می‌کند.

بر این اساس علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس azmoon.orgنسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته اقدام کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی مهلت جدیدی تا ۷ مهرماه برای ثبت‌نام در این رشته‌ها در نظر گرفته است. متقاضیان می‌توانند با پرداخت مبلغ ۵۳۰ هزار ریال نسبت به خرید کارت اعتباری ثبت‌نام اقدام کنند و با درج شماره کارت اعتباری و شماره کد ملی وارد صفحه ثبت‌نام شوند.

اتباع غیر ایرانی برای ثبت‌نام در این دوره لازم است با مراجعه به وب‌سایت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به آدرس www.saorg.ir مراجعه و اطلاعات مربوطه را تکمیل کنند. این دسته از داوطلبان می‌توانند اخذ کد پیگیری ۱۳ رقمی کارت اعتباری انتخاب رشته را خریداری کنند.

هر یک از متقاضیان می‌توانند ۲۰ رشته/شهر از یک مجموعه و یک نظام آموزشی از میان رشته/شهرهای ارائه‌شده در سامانه انتخاب کنند.

متقاضیانی که تمایل به انتخاب رشته/شهر از نظام‌های آموزشی متفاوت دارند می‌توانند مجدداً با خرید کارت اینترنتی ثبت‌نام نسبت به انتخاب ۲۰ رشته /شهر از نظام آموزشی دیگر اقدام کنند.

متقاضیانی که تمایل به انتخاب رشته /شهر از مجموعه‌های آزمایشی متفاوت دارند، می‌توانند مجدداً با خرید کارت اینترنتی ثبت‌نام نسبت به انتخاب ۲۰ رشته /شهر از مجموعه آزمایشی دیگر اقدام کنند.

داوطلبان برای ثبت‌نام باید مدرک دیپلم داشته باشند. داوطلبان نظام آموزشی جدید اعم از شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش حداکثر تا ۳۱ شهریورماه فرصت دارند مدرک تحصیلی خود را ارائه دهند. فارغ‌التحصیلان دوره پیش‌دانشگاهی نیز باید مدرک پیش‌دانشگاهی خود را حداکثر تا ۳۱ شهریورماه ارائه دهند.

متقاضیان نظام قدیم یا دارندگان مدرک کاردانی می‌توانند برای ثبت‌نام در دوره بدون‌آزمون اقدام کنند. دارندگان دیپلم فنی و حرفه‌ای و کاردانش نظام قدیم هنرستان که فاقد مدرک پیش‌دانشگاهی یا مدرک کاردانی هستند، حق ثبت‌نام و شرکت در این مرحله را ندارند و در صورت ثبت‌نام و انتخاب رشته به‌عنوان متخلف شناخته‌شده و برابر ضوابط با آنان برخورد خواهد شد.

داوطلبان باید معدل کل یا معدل کتبی خود را به‌صورت صحیح در تقاضانامه وارد کنند. داوطلبان در صورت مغایرت معدل کل یا معدل کتبی واقعی با معدل اعلام‌شده از ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان ممانعت به عمل می‌آید.

آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی

آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس نظام واحدی است. در این نظام هر درس با توجه به سرفصل و حجم مطالب از یک، دو، سه و یا چهار واحد درسی تشکیل شده است.

دانشجویان در هر نیمسال تحصیلی با انتخاب تعدادی از دروس بر اساس ضوابط مربوط و حضور در کلاس‌های نظری و عملی آن‌ها، در پایان نیمسال تحصیلی در امتحان آن دروس شرکت می‌کنند و پس از موفقیت در امتحان کلیه دروس فارغ‌التحصیل می‌شوند.

آموزش‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی به دو صورت تمام‌وقت و پاره‌وقت صورت می‌گیرد. نظام آموزشی پاره‌وقت برای کسانی است که فرصت حضور در کلاس‌ها را از صبح و به‌صورت تمام‌وقت ندارند به همین دلیل می‌توانند از نظام پاره‌وقت بهره‌مند شوند.

حداکثر طول مدت تحصیل در نظام آموزشی تمام‌وقت برای دوره کارشناسی پیوسته ۶ سال و حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره کارشناسی نظام آموزشی پاره‌وقت ۸ سال است. ازلحاظ ارزش علمی و استخدامی بین مدرک فراغت از تحصیل تمام‌وقت و پاره‌وقت اختلافی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *