پاسخ دانشگاه آزاد به انتقاد دانشجویان از افزایش شهریه

در حالی که مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی از احتمال کاهش شهریه‌ ترم‌های مجازی خبر داده بودند، افزایش شدید شهریه‌ها نارضایتی پذیرفته‌شدگان دکتری ۹۹ این دانشگاه را در پی داشته است.

به گزارش ایرنا، دانشجویان تازه ورود و دانشجویان ورودی سال‌های قبل دانشگاه آزاد اسلامی، در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در زمان ثبت‌نام در ترم اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با افزایش شهریه ثابت و متغیر رو به رو شدند؛ افزایش شهریه‌ای که به گفته مسوولان دانشگاه دلایلی متعدد دارد.

به گفته دانشجویانی که این مساله را با ایرنا در میان گذاشتند، هزینه های ثابت و متغیر به ویژه در رشته های علوم انسانی افزایش زیادی داشته به طوری که تامین آن برای دانشجویان بسیار مشکل است و برای پرداخت آن با مشکل مواجه شده اند.

یک دانشجوی رشته دامپزشکی از افزایش شهریه این ترم خود گلایه مند بود و ادعا می کرد که اساتید فایل ضبط شده آموزش دروس در ترم گذشته را به آنها ارائه می دهند و با توجه به عدم برگزاری کلاس های حضوری و اینکه استفاده ای از امکانات و لوازم دانشگاهی توسط دانشجویان صورت نمی گیرد، شهریه ها افزایش یافته است.

دانشجویی دیگر که در رشته تربیت بدنی تحصیل می کند نیز می گوید: تعداد دروس عملی رشته ما زیاد است و با وجود اینکه در شرایط تعطیلی دانشگاه هیچ کلاس عملی برای ما برگزار نمی شود اما هزینه هر درس عملی حدود ۵۰۰ هزار تومان است. ترم گذشته نیز ما برای امتحان پایان ترم پاورپوینت آماده و ارسال کردیم.

دانشجویان دانشگاه آزاد همچنین برای اعتراض به افزایش شهریه های این دانشگاه کمپینی راه اندازی کرده و درخواست کاهش شهریه ها را دارند.

پاسخ رییس دانشگاه آزاد اسلامی به اعتراض دانشجویان در خصوص شهریه دکتری

این در حالی است که محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گویی از عدم افزایش شهریه ثابت دانشجویان خبر داد و گفت: شیوه ای جدید برای محاسبه شهریه دانشگاه آزاد تدوین شده است.

وی در این خصوص توضیح داد: بر اساس مدل جدید محاسبه شهریه در دانشگاه آزاد که برای سال تحصیلی جدید اعمال می‌شود در شهریه ثابت که ۴۰ درصد کل شهریه ترم یک دانشجو را تشکیل می‌دهد هیچ افزایشی نخواهیم داشت و افزایش شهریه تا  ۲۰ درصد  هم مربوط به  شهریه متغیر بوده که  بسته به نوع رشته و واحد دانشگاهی اعمال می‌شود.

به گفته طهرانچی، در این شیوه جدید، شهریه با توجه به سطح واحدهای دانشگاهی متفاوت است؛ بر این اساس شهریه در هر واحد با توجه به ضعف و قوت آن‌ مجموعه تعیین می‌شود و با طرح جدیدی که در دانشگاه آزاد ایجاد شده، شاید رشته‌ای در محلی پرمخاطب شهریه اش افزوده شود، ولی در کنار آن از شهریه ده‌ها رشته دیگر کاسته شده است.

سخنگوی دانشگاه آزاد: لزوم جبران ۱۰۰۰ میلیارد تومان کاهش درآمد دانشگاه

احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی نیز روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، یکی از دلایل افزایش شهریه های این دانشگاه را افزایش هزینه ها عنوان کرد و افزود: در کشور ما تمام هزینه ها از پارسال تا امسال سیر صعودی داشته است و هزینه های دانشگاه آزاد نیز به ناچار و به تبع آن افزایش یافته است.

وی ادامه داد: کلاس های درس چه حضوری و چه مجازی برگزار شود، حقوق اساتید و کارمندان دانشگاه پرداخت می شود و نمی توانیم بگوییم به دلیل اینکه استاد کلاس را مجازی برگزار می کند، حقوق پرداخت نمی کنیم. حتی حقوق اساتید و کارمندان ۲۰ درصد اضافه شده و ۲۰ درصد افزایش حقوق اساتید نسبت به تورم کشور بسیار اندک است.

حیدری تصریح کرد: زمانی که شرایط کرونایی در کشور ایجاد شد، درآمد دانشگاه آزاد نیز حدود هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.

سخنگوی دانشگاه آزاد عنوان کرد: زمانی که آموزش مجازی شد، دانشگاه آزاد پهنای باند خریداری کرد و زیرساخت های اینترنتی تقویت شدند و این تقویت زیرساخت های واحدهای استانی هزینه بسیار زیادی به دانشگاه تحمیل کرد.

وی اظهار داشت: به دلیل شرایط کرونایی، تمام دانشجویانی که ترم بهمن ثبت نام کرده و خرداد و تیر ماه امتحان داده بودند، تا سقف ۶ واحد می توانستند در این ترم مجدد ثبت نام کنند و کلاس های آموزشی هم برای آنها برگزار شد و هیچ شهریه ای نیز پرداخت نکردند. بر این اساس تعداد بسیار زیادی از دانشجویان برای استفاده از این شرایط ثبت نام کردند.

حیدری عنوان کرد: امسال در شرایط کرونایی مقرر شد دانشجویان تنها شهریه ثابت پرداخت کنند و تمام دانشجویان با شهریه ثابت ثبت نام کردند. همچنین در سال گذشته هیات امنای کل در مورد میزان شهریه ها تصمیم‌گیری می کردند اما امسال هیات امنای استانی تصمیم‌گیری کردند زیرا شرایط هر شهرستان متفاوت است و بیشتر دانشجویان دانشگاه آزاد بومی هستند.

حیدری تصریح کرد: همچنین مقرر شد دانشجویانی که مشکل پرداخت شهریه دارند به آنها تخفیف داده شود. ما دانشگاهی آموزشی هستیم که حقوق و مهندسی در کارشناسی میخوانند یک سوم شهریه دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی نیست. برخی دانشجویان مدعی بودند که شهریه کلاس های عملی را پرداخت کرده اند اما کلاس های عملی مثل رشته تربیت بدنی برگزار نشده است.

وی در این خصوص توضیح داد: در ترم بهمن سال ۹۸ بیشتر کلاس های عملی و آزمایشگاهی برگزار و هزینه آن برای دانشگاه چند برابر شد به دلیل اینکه پیش از شیوع کرونا ۱۵ دانشجو در یک کلاس شرکت می کردند اما در زمان کرونا و برای رعایت پروتکل های بهداشتی کلاس ها در چند گروه برگزار شد.

حیدری اظهار داشت: بیشتر کلاس های تربیت بدنی نیز در گروه های ۶ نفره برگزار شده و ممکن است در برخی مواقع، این کلاس ها به روش های دیگر برگزار و نمره بارگزاری شده باشد.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد: امکان پرداخت شهریه افزایش‌یافته به صورت وام و اقساط

رضا همدانچی مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در پاسخ به پیگیری های خبرنگار ایرنا در این خصوص گفت: دریافت برخی از هزینه ها مثل بیمه دستور وزارت علوم است و طبق این دستورالعمل باید از دانشجویان اخذ شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات و مساعدت هایی در پرداخت شهریه برای دانشجویان درنظر گرفته شده است، توضیح داد: مقرر شده که دانشجویان با پرداخت شهریه ثابت، ثبت نام کنند و مابقی شهریه به صورت اقساط یا از طریق اخذ وام از صندوق رفاه و بانک های طرف قرارداد دانشگاه پرداخت شود.

 

یک نظر

  1. شهریه مقطع دکتری علوم انسانی خیلی غیر متعارف است دروس که تفاوتی با ارشد ندارد مگر چه خبر است چه خبرتونه ،از بنده انسان خجالت نمی کشد باید از خدا خجالت بکشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *