یکصد و سی روز برای موفقیت در آزمون دکتری 99

130روز تا کنکور دکتری ۹۹ باقی مانده و به نظر می‌رسد وقت یک برنامه‌ریزی تر و تمیز است.

به گزارش پی اچ دی یار، زمان کنکور دکتری 99، نهم اسفند ماه سال جاری اعلام شده است و این یعنی 130 روز تا زمان برگزاری آزمون مهلت هست؛ این زمان در یک چشم بر هم زدن می‌گذرد و اسفند ماه از راه خواهد رسید.

مهلت باقی‌مانده تا کنکور فرصتی مناسب برای یک شروع قدرتمند است؛ پس بیایید با هم گام‌های برنامه‌ریزی برای آزمون دکتری را مرور کنیم.

پیش از آن که به سراغ اصول برنامه‌ریزی آزمون دکتری برویم، بهتر است سه سؤال مهم را از خودتان بپرسید:

1. هدف شما از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟

بهتر است این سوال را قبل از آن که مجبور شوید به اساتید مصاحبه‌کننده پاسخ دهید، یک بار از خودتان بپرسید.

یادتان باشد تحصیل در مقطع دکتری مستلزم صرف حداقل 3-4 سال از زندگی شماست؛ بنابراین لازم است پیش از قبولی، از این که می‌خواهید در مقطع دکتری مشغول به تحصیل شوید اطمینان حاصل کنید.

مهم نیست این اهداف چه باشد، مهم این است که برای شما و آنها که نظرشان برای شما مهم است خوب و قانع کننده باشند.

2. آیا شرایط شما برای تحصیل در مقطع دکتری فراهم است؟

درس خواندن در دوره دکتری مستلزم داشتن شرایطی ازجمله زمان کافی است. حضور در کلاس‌های درس و زمانی که لازم است صرف پژوهش شود، ازجمله مواردی است که لازم است همین الان فکرش را بکنید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

همچنین لازم است یادآوری کنیم که برای پذیرش در مقطع دکتری در سال 99 لازم است تا پایان شهریور ماه سال آینده از مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده باشید.

3. آیا می‌خواهید در همان رشته قبلی تحصیل کنید و یا می‌خواهید تغییر رشته دهید؟

تغییر رشته در مقطع دکتری چالش‌هایی به همراه دارد. اما اگر دلایل کافی برای تغییر رشته دارید، لازم است برنامه‌ریزی لازم را برای موفقیت داشته باشید. پیش از این درباره این که آیا امکان تغییر رشته در مقطع دکتری وجود دارد با شما صحبت کرده‌ایم.

عد از این که پاسخ سؤالات فوق را محکم و مستدل دادید، می‌توانید با خیال آسوده و بر اساس آن‌چه که در ادامه گفته می‌شود، برای مطالعه خود جهت آزمون دکتری برنامه‌ریزی کنید.

اصول برنامه‌ریزی آزمون دکتری

گام اول: شناسایی منابع کنکور دکتری

برای شناسایی منابع آزمون دکتری می‌توانید تست‌های کنکور سال‌های گذشته را مرور کنید. احتمالا با این روش می‌توانید برخی منابع مهم را شناسایی کنید. علاوه بر این متوجه خواهید شد که تمرکز اغلب سوالات بر روی کدام‌یک از سرفصل‌های امتحانی است.

در وهله دوم می‌توانید به رتبه‌های برتر آزمون دکتری رشته خودتان مراجعه کنید. مراجعه حضوری و یا مراجعه به مصاحبه‌های رتبه‌های برتر می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

ما نیز فهرستی پیشنهادی از منابع آزمون دکتری برای شما عزیزان تهیه کرده‌ایم.

نکته مهم: استعداد تحصیلی و زبان عمومی آزمون دکتری را از قلم نیندازید. برخلاف باور داوطلبان، این دو درس می‌توانند نقش مهمی در موفقیت شما در آزمون دکتری داشته باشند. در مطلب استعداد تحصیلی چیست؟ در خصوص ضرورت مطالعه این درس با شما صحبت کرده‌ایم.

برای اطلاع از منابع استعداد تحصیلی و نیز منابع زبان آزمون دکتری می‌توانید بر روی لینک‌ها کلیک کنید.

گام دوم: شناخت وضعیت خودتان

در این مرحله لازم است نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید. با توجه به منابعی که در دست دارید، بررسی کنید که در کدام دروس شرایط بهتری دارید و در کدام‌یک بدتر.

با این روش می‌توانید بررسی کنید که به طور متوسط برای مطالعه هر منبع چقدر زمان نیاز دارید.

علاوه بر این، لازم است زمانی که برای مطالعه در طول شبانه‌روز در اختیار دارید را نیز تخمین بزنید. معمولا زمان داوطلبان دکتری با توجه به شرایط مختلفی مانند اشتغال، تاهل و … به صورتی است که نمی‌تواند به صورت کامل در اختیار درس خواندن باشد.

بنابراین زمانی که برای مطالعه در هر روز در اختیار دارید را نیز برآورد کنید.

گام سوم: برنامه‌ریزی کنید!

حالا وقت آن است که کاغذ و قلم بیاورید و برای مطالعه خود برنامه‌ریزی کنید.

در هنگام برنامه‌ریزی بد نیست چند نکته را مدنظر داشته باشید:

منابع مهم که سوالات بیشتری از آن‌ها در کنکور طرح می‌شود را در اولویت بگذارید.

پیشنهاد می‌کنیم خواندن استعداد تحصیلی و زبان عمومی آزمون دکتری را به صورت مستمر در پیش بگیرید. یعنی هر روز یا یک روز در میان وقتی مشخصی را برای این دروس در نظر بگیرید. می‌توانید به این دروس به چشم زنگ تفریح مطالعه دروس تخصصی نگاه کنید.

به اندازه کافی زمان برای استراحت در نظر بگیرید. یادتان باشد نباید آن‌قدر فشرده برنامه‌ ریزی کنید که وسط راه خسته شوید.

حتما، حتما و حتما واقع‌بینانه و حتی دست بالا برنامه ریزی کنید. یعنی توجه کنید که در برنامه ریزی برای کنکور دکتری باید منصف باشید و برای هر کتاب بیشترین زمان محتمل را در نظر بگیرید.

برنامه شما باید منعطف باشد. ممکن است اتفاقات مختلفی در این دوران بیفتد و به هر دلیل نتوانید به برنامه خود پایبند باشید. باید طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید بعدا این عقب‌ماندن‌ها را جبران کنید.

در مطالب بعدی باز هم در مورد استفاده از زمان تا کنکور دکتری برایتان صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

در بخش نظرات منتظر سوال های شما عزیزان هستم.

با آرزوی موفقیت روزافزون

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *