پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد

یک ماه سرنوشت ساز

یک ماه سرنوشت سازآزمون دکتری تخصصی : از امروز دقیقاً یک ماه تا برگزاری آزمون دکتری تخصصی سال ۱۳۹۷ باقی مانده است. یک ماه سرنوشت ساز که تلاش مضاعفی می طلبد و البته امید و توکل زیاد.

یک ماه باقی‌مانده برای کسانی که خیلی وقت است شروع به درس خواندن کرده‌اند، ممکن است سرشار از خستگی‌های مکرر باشد و برای کسانی که شروع نکرده‌اند، سرشار از ناامیدی! غافل از این که همین یک ماه می‌تواند سرنوشت همه داوطلبان را عوض کند. کافی است باور داشته باشید که می‌توانید و امیدتان را از دست ندهید، این خودش نیمه راه است. باقی راه هم این است که به هدفتان فکر کنید و برای رسیدن به آن تا حد امکان تلاش کنید.

برای روزهای باقی‌مانده از روی تجربه، چند توصیه برای شما عزیزان داریم:

۱- از حداکثر زمان خود برای درس خواندن استفاده کنید، تا می‌توانید درس بخوانید. تا می‌توانید زمان خود را برای مطالعه خالی کنید. اگر شاغل هستید سعی کنید تا حد امکان مرخصی بگیرید. اگر خانه‌دار هستید، تا جایی که مقدور است از دیگران کمک بگیرید. خلاصه هر چه بیشتر و بیشتر درس بخوانید بهتر است؛ اما از سلامت جسمی و روانی خود غافل نشوید.

خواب و خوراک و تا حد امکان ورزش مناسبی در این زمان داشته باشید تا بتوانید علاوه بر سلامت جسمی، انگیزه و امید را در نیز در خود حفظ کنید. وقتی احساس خستگی کردید، به خودتان بازه معینی برای استراحت تعیین کنید و بعد از آن باامیدتر شروع کنید. نگران نباشید، شما با انرژی گرفتن از این استراحت‌های کوتاه، زمان ازدست‌رفته را جبران خواهید کرد.

۲- برنامه منظم و دقیقی برای خواندن دروس باقی‌مانده و مرور همه مطالب داشته باشید. تخمین بزنید که چه میزان زمان برای درس خواندن در اختیار خواهید داشت و دروسی که باید جدید مطالعه شوند و حجم مطالبی که باید مرور شوند چه مقدار است و سپس برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید. سعی کنید واقع‌بین باشید تا بتوانید به برنامه‌ریزی پای‌بند باشید.یک ماه سرنوشت سازآزمون دکتری تخصصی

۳-از تست زدن و مرور مطالب مربوط به آن‌ها غافل نشوید. علاوه بر گزینه صحیح در هر تست، گزینه­‌های دیگر آن را نیز بررسی کنید. طراحان غالباً بی‌دلیل سه گزینه دیگر را در کنار گزینه صحیح قرار نمی‌­دهند و یادگیری این نکات می‌تواند کمک‌کننده باشد. ضمن آن که می‌توانید مروری بر مباحث مربوط به آن تست در منابع مختلف داشته باشید.

یک ماه سرنوشت سازآزمون دکتری تخصصی

۴- ممکن است زمان زیادی از فارغ‌التحصیلی شما از مقطع کارشناسی ارشد و قرار گرفتن در شرایط کنکور گذشته باشد. حتی اگر زمان زیادی هم نگذشته باشد، تجربه حضور جدی در کنکور دکتری را ممکن است نداشته باشید. بنابراین بد نیست که با آزمون‌های سال‌های گذشته خود را بیازمایید و مدیریت زمان در جلسه کنکور دکتری را نیز تمرین کنید.

۵- از دروس عمومی در کنار دروس تخصصی غافل نشوید. اگر تا به حال روی این دروس زمان گذاشته‌اید، مرور آن‌ها در کنار مرور دروس تخصصی را در برنامه خود داشته باشید. اما اگر هنوز کاری نکرده‌اید، با توجه به شرایط خود برنامه‌ریزی کنید.

مثلاً اگر سطح زبانتان خوب است، سعی کنید با مرور منابع اصلی خودتان را به سطح قابل قبولی برسانید، اما اگر سطح زبانتان آن‌قدر خوب نیست که در این بازه زمانی بتوان برنامه‌ای برای کسب درصد خوبی داشت، می‌توانید زمان خود را به دروس دیگری که احتمال کسب درصد بهتری دارید اختصاص دهید.

ضمن این که استعداد تحصیلی علی‌رغم اسمش آن‌قدرها هم به هوش بستگی ندارد و در همین مدت باقی‌مانده می‌توانید با یادگیری مهارت‌های کلی،حداقل در بعضی بخش‌ها، و نیز مرور تست‌ها، درصد مناسبی کسب کنید. یادتان باشد که در برخی رشته‌ها، درصد دروس تخصصی داوطلبان ممکن است نزدیک هم باشد و آن‌چه موجب تمایز شما می‌شود، عملکرد موفق در دروس عمومی است.یک ماه سرنوشت سازآزمون دکتری تخصصی

۶- مهم‌ترین توصیه ما شاید این باشد که در این یک ماه باقی‌مانده دست از سرزنش کردن خود برای زمان ازدست‌رفته و نیز مقایسه وضعیت خود با سایر رقبا بردارید. مطمئناً این دست افکار نفعی برای شما ندارند و تنها زمان باقی‌مانده را از شما می‌گیرند. شما یک آدم خاص با شرایط خاص خودتان هستید و شاید هر کس دیگری هم جای شما بود، همین‌قدر مطالعه کرده بود.

ضمن این که به خاطر داشته باشید رقبای شما نیز وضعیت مشابهی دارند، داوطلبان دکتری، افراد کم‌سن‌وسال و بی‌دغدغه‌ای نیستند و هر یک دغدغه‌های شخصی و خانوادگی خود را دارند. بنابراین از رقبا برای خودتان غول نسازید.

و در آخر باز هم تأکید می‌کنیم که به اهدافتان فکر کنید و برای رسیدن به آن‌ها دست از تلاش برندارید.

فراموش نکنید که ما تا لحظه آخر کنار شما خواهیم بود و تنهایتان نخواهیم گذاشت. 

برای همه شما عزیزان آرزوی موفقیت داریم.

پی اچ دی یارمرجع اخبار دکتری و کارشناسی ارشد

خبر های بیشتر در کانال تلگرام 

درخواست دانشجویان دکتری از نمایندگان مجلس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *