آزمون پایانی غیرحضوری، کل نمره پایانی دانشجو را شامل نمی‌شود

به گزارش پی اچ دی یار؛ جعفر قنبری با اشاره به اینکه در شرایط فعلی جامعه حفظ سلامتی دانشجویان با توجه به توصیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا و وضعیت شهر مقدس قم از نظر وضعیت شیوع بیماری کرونا در اولویت قرار دارد، اظهار کرد: برای کاهش تردد دانشجویان، برگزاری آزمون‌های پایانی به‌صورت مجازی امری اجتناب‌ناپذیر بود که این موضوع به تصویب هیئت رئیسه دانشگاه رسید.

وی افزود: ارزشیابی دانشجویان و نمره نهایی دانشجو در ایام کرونایی صرفاً مبتنی بر آزمون‌های مجازی نیست و اساتید هر درس با استفاده از روش‌های مختلف مانند ارزیابی مستمر کلاسی، گرفتن آزمو‌ن‌های کوتاه (کوئیز)، تعریف پروژه‌های تحقیقاتی متناسب با موضوع درس و سایر تکالیف، نمره نهایی دانشجو را تعیین می‌کنند.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی قم بیان کرد: آزمون پایانی غیرحضوری، کل نمره پایانی دانشجو را شامل نمی‌شود و نتیجتاً ضریب خطا کاهش می‌یابد. ضمن اینکه آزمون در منزل (Take Home Exam) برای مقاطع تحصیلات تکمیلی حتی در دوران آموزش حضوری نیز یکی از گزینه‌های رایج ارزشیابی در دانشگاه‌های معتبر است و با توجه به تنوع مسائلی که در این دسته از آزمون‌ها وجود دارد، خدشه‌ای به اعتبار علمی آزمون وارد نمی‌شود.

قنبری عنوان کرد: امکان تقلب در همه آزمون‌ها وجود دارد و فرد متقلب بالاخره راهی برای عمل خود می‌یابد، اما با این حال در برگزاری آزمون مجازی تدابیری اندیشیده شده است که این امکان را کاهش دهد و از جمله آن‌ها می‌توان به انتخاب تصادفی سؤالات برای هر دانشجو از بانک سؤالات هر درس اشاره کرد. با این روش، سؤالاتی که هر دانشجو مشاهده می‌کند با دیگران متفاوت خواهد بود و در نتیجه، موضوع اشتراک‌گذاری پاسخ‌ها در گروه‌های مشترک میان دانشجویان در فضای مجازی بی‌ثمر خواهد بود.

وی ادامه داد: در آزمون مجازی، دانشجو فقط یک بار فرصت پاسخگویی به هر سؤال را خواهد داشت و امکان تغییر پاسخ ثبت شده به سؤالات قبلی وجود نخواهد داشت. همچنین نمره نهایی دانشجو صرفاً از آزمون مجازی تأمین نخواهد شد و استاد درس با استفاده از روش‌های ارزشیابی اشاره شده، سطح علمی دانشجویان را تعیین خواهد کرد و در نتیجه ضریب خطا در نمره نهایی کاهش خواهد یافت.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی قم خاطرنشان کرد: طبق مصوبه هیئت رئیسه دانشگاه درصورتی که بنا به دلایل موجه، استاد درس تقاضای برگزاری آزمون حضوری را داشته باشد، موضوع در شورای آموزش دانشگاه بررسی شده و در صورت تصویب، شرایط برگزاری آزمون حضوری فراهم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *