آمادگی آزمون دکتری 1401؛ نکات مهمی که نمی‌دانید!

به گزارش پی اچ دی یار، هر ساله داوطلبان زیادی در آزمون دکتری شرکت می‌کنند. زمان آزمون دکتری معمولاً در اسفندماه است و ثبت‌نام نیز عموماً در آذرماه صورت می‌گیرد. در این مطلب قصد داریم مسیر موفقیت و کسب آمادگی برای آزمون دکتری را به شما نشان دهیم.

پیش از این که بخواهیم درمورد آمادگی برای آزمون دکتری با هم صحبت کنیم، بهتر است به این سؤال پاسخ دهید که انگیزه شما از شرکت در آزمون دکتری و پذیرش در این مقطع تحصیلی چیست؟ سؤالاتی مثلِ اصلاً چرا دکتری بخوانم؟ دکتری به چه دردم می‌خورد؟ خواندن آن چه اثری بر زندگی من دارد؟ را از خودتان بپرسید و پاسخ آن را پیدا کنید.

پاسخ به این سؤال از چند بعد مهم است. نخست این که فرایند پذیرش و نیز تحصیل در مقطع دکتری چندان ساده نیست، پا گذاشتن در این مسیر، مستلزم انگیزه بالا و پشتکار فراوان است. بنابراین، اگر دلایل محکمی برای قبولی و تحصیل در مقطع دکتری داشته باشید، ساده‌تر این مسیر را طی خواهید کرد. نکته مهم  دیگر هم این است که به هر حال ممکن است این سوال در مصاحبه دکتری از شما پرسیده شود و چه خوب است که همین ابتدای راه، به آن فکر کنید و پاسخ آن را پیدا کنید.

تغییر رشته در دوره دکتری؟ آری یا نه؟

بعد از این که به سؤالات قبلی پاسخ دادید و تصمیم خود را گرفتید، به جواب یک سؤال مهم دیگر هم باید فکر کنید. می‌خواهم چه رشته‌ای بخوانم؟البته در مقطع دکتری امکان شرکت در همه رشته‌ها بدون توجه به مدرک مقطع ارشد فراهم نیست و در بسیاری رشته‌ها لازم است شرط مرتبط بودن رشته مقطع ارشد و دکتری را رعایت کنید. (برای اطلاعات بیشتر به مطلب آیا رشته مقطع ارشد و دکتری باید یکی باشد مراجعه کنید.) با این حال، هستند رشته‌هایی که امکان پذیرش در آن‌ها با داشتن مدرک کارشناسی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط وجود دارد. رشته‌های گروه فنی و مهندسی، علوم پایه و برخی رشته‌های علوم انسانی مانند مدیریت از آن جمله هستند.

اما بیایید چند نکته مهم را با هم مرور کنیم:

اگر چه امکان شرکت در آزمون دکتری برخی رشته‌ها بدون توجه به مدرک مقطع ارشد وجود دارد، اما این نبود شرط تجانس بدین معنا نیست که داوطلبان در مرحله دوم که برگزاری مصاحبه دکتری در دانشگاه‌ها نیز بدون چالش مسیر قبولی را طی خواهند کرد. در مقطع دکتری تغییر رشته در صورتی توصیه می‌شود که اولاً شما سطح دانش لازم برابر با یک فارغ‌التحصیل مقطع ارشد آن رشته را داشته باشید؛ چرا که در غیر این صورت بعداً در طول تحصیل دچار مشکل خواهید شد؛ و ثانیاً بتوانید در جلسه مصاحبه دکتری اساتید را برای این تغییر رشته قانع کنید. خیلی اوقات برای اساتید این سؤال پیش می‌آید که چرا پس از دو مقطع تحصیلی تصمیم به تغییر رشته گرفته‌اید. داشتن رزومه مرتبط با رشته جدید، داشتن اطلاعات و کسب دانش کافی در رشته جدید و موارد مشابه می‌تواند اساتید را برای این موضوع قانع کند.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که ادامه تحصیل در رشته‌ای که در آن درس خوانده‌اید طبیعتاً ساده‌تر است و قبولی راحت‌تر به دست خواهد آمد. به هر حال شما در این رشته چند سالی درس خوانده‌اید و پژوهش کرده‌اید.

با وجود موارد یادشده، قبولی در رشته‌ای متفاوت از مقطع ارشد در دوره دکتری تخصصی غیرممکن نیست و اگر واقعا این خواسته شماست، برای آن تلاش کنید و با رعایت نکاتی که گفته شد سعی کنید شانس قبولی خود را بالا ببرید. تجربه داوطلبان کنکور دکتری سال‌های قبل نشان می‌دهد که قبولی در رشته غیرمرتبط اگر چه ممکن است خیلی ساده نباشد، اما غیرممکن نیست.

روش‌های پذیرش در دوره دکتری

در دوره دکتری به چند روش مختلف می‌توان در دانشگاه‌ها داخل کشور پذیرش گرفت:

آزمون دکتری که متداول‌ترین روش جهت پذیرش در این مقطع تحصیلی است و بیشترین ظرفیت پذیرش را به خود اختصاص داده است. جهت قبولی در کنکور دکتری لازم است در امتحان کتبی سازمان سنجش شرکت کنید و پس از انتخاب رشته و در صورت دعوت به مصاحبه، در مرحله دوم پذیرش یعنی همان بررسی سوابق آموزشی و پژوهشی و مصاحبه شفاهی نیز حضور پیدا کنید. قبولی در دوره دکتری از طریق کنکور بدون شرکت در مصاحبه امکان‌پذیر نیست.

دکتری بدون آزمون استعداد درخشان که برای دانشگاه‌های سراسری و دانشگاه آزاد صورت می‌گیرد و آیین‌نامه‌ها متفاوتی در این زمینه تدوین شده است. (برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دکتری بدون آزمون کلیک کنید.) گفتنی است پذیرش بدون آزمون دکتری در دانشگاه‌های سراسری از طریق فراخوان هر دانشگاه به طور مجزا و در دانشگاه آزاد از طریق فراخوان متمرکز و به‌صورت یک‌باره صورت می‌گیرد. (برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد کلیک کنید.) پذیرش بدون کنکور استعداد درخشان صرفاً به معنای عدم نیاز به شرکت در آزمون کتبی است. داوطلبان این نوع پذیرش نیز لازم است در مصاحبه شفاهی دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

دکتری بدون آزمون پردیس‌های بین‌الملل که از طریق آزمون اختصاصی و بدون نیاز به شرکت در آزمون نیمه‌متمرکز دکتری است. پردیس‌های ارس و کیش دانشگاه تهران، پردیس کیش دانشگاه صنعتی شریف و پردیس ارس دانشگاه تبریز از این جمله هستند. در این نوع پذیرش نیز داوطلبان لازم است در مصاحبه شفاهی حضور پیدا کنند. (برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دکتری پردیس کلیک کنید.)

دکتری بدون آزمون واحدهای بین‌الملل دانشگاه آزاد بدون شرکت در کنکور اما با شرکت در مصاحبه شفاهی دکتری صورت می‌گیرد. (جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص پذیرش دکتری بدون کنکور واحدهای بین‌الملل کیش، ارس و امارات دانشگاه آزاد کلیک کنید.)

پذیرش از طریق جایزه شهید احدی جهت پذیرش بدون آزمون نخبگان در مقطع دکتری که این روش پذیرش نیز بدون شرکت در آزمون کتبی و تنها با گذر از مرحله مصاحبه دکتری است. (برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جایزه شهید احدی کلیک کنید.)

انتخاب هر یک از روش‌های فوق به شرایط شما بستگی دارد. شرایط مختلفی مانند معدل، زمان لازم جهت کسب آمادگی برای آزمون، رزومه، امکان هزینه کردن برای تحصیل و بسیاری موارد دیگر در انتخاب هر یک از روش‌های فوق مؤثر است.

زمان ثبت‌نام و برگزاری کنکور دکتری 1401

طی سال‌های اخیر، زمان ثبت نام آزمون دکتری در آذرماه بوده است. دفترچه ثبت‌نام کنکور نیز چند روز پیش از ثبت‌نام از طریق سازمان سنجش منتشر خواهد شد.

با توجه به این که آزمون دکتری سراسری و آزاد به صورت یکپارچه برگزار می‌شود، لازم است همه داوطلبان کنکور دکتری سراسری و آزاد در موعد مقرر به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند. نیازی به ثبت‌نام جداگانه برای داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد نیست و همه داوطلبان به طور همزمان داوطلب دانشگاه سراسری و آزاد محسوب می‌شوند.

زمان برگزاری آزمون دکتری 1401 قاعدتاً همانند سال‌های گذشته در اسفند ماه خواهد بود. بنابراین، اگر می‌خواهید برای شرکت در آزمون دکتری برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید برنامه خود را تا اوایل اسفند ماه تدوین کنید.

زمان ثبت‌نام پذیرش‌های بدون کنکور

فراخوان‌های پذیرش دکتری بدون کنکور استعدادهای درخشان دانشگاه‌های سراسری از سوی دانشگاه‌ها در زمان‌های مختلفی منتشر می‌شود. همه فراخوان‌های در سایت پی اچ دی تست، کانال تلگرام و پیج اینستاگرام اطلاع‌رسانی می‌گردد. زمان انتشار فراخوان ثبت‌نام بدون کنکور پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه‌های سراسری نیز روال مشابهی دارد.

در خصوص زمان ثبت‌نام دکتری استعداد درخشان دانشگاه آزاد و واحدهای بین‌الملل این دانشگاه نیز نمی‌توان زمان دقیقی اعلام کرد. اما معمولاً ثبت‌نام جهت این نوع پذیرش‌ها در دانشگاه آزاد بعد از برگزاری کنکور دکتری است.

سهم آزمون کتبی و مصاحبه دکتری در پذیرش نهایی

در صورتی که تغییری صورت نگیرد، آزمون کتبی و مصاحبه در پذیرش نهایی داوطلبان کنکور دکتری تاثیری 50 درصدی خواهند داشت. یعنی در پذیرش نهایی نیمی از نمره متعلق به آزمون کتبی و نیمی متعلق به مرحله دوم (مصاحبه شفاهی دکتری و بررسی رزومه) است. البته این موضوع مربوط به داوطلبان دکتری آموزشی – پژوهشی است و آزمون دکتری در پذیرش نهایی داوطلبان دکتری پژوهش‌محور تأثیری 30 درصدی دارد.

این موضوع مهم را نباید از یاد ببرید که جهت دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه‌ها، آزمون کتبی سازمان سنجش تأثیری 100 درصدی دارد. یعنی پس از شرکت در آزمون کتبی، باید حدنصاب نمره مدنظر دانشگاه‌ها را داشته باشید تا دعوت به مصاحبه شوید. در صورتی که در آزمون کتبی خوب عمل نکنید و رتبه و نمره خوبی کسب نکنید، عملاً شانسی برای ادامه مسیر ممکن است نداشته باشید. بنابراین، در وهله اول لازم است به خوبی از عهده آزمون کتبی سازمان سنجش برآیید.

موضوع قابل توجه دیگر، حدنصاب نمره مصاحبه دکتری است. اگر چه این مورد در سال 99 لغو شده بود، اما از سال 1400 مجدداً دانشگاه‌ها اقدام به تعیین حدنصاب نمره مرحله نمودند. بدین صورت که شما تنها در صورتی امکان پذیرش در مقطع دکتری آن دانشگاه را دارید که حداقل نمره مدنظر آن در مصاحبه را کسب کرده باشید. در غیر این صورت حتی در صورتی که میانگین نمره آزمون کتبی و مصاحبه شما بالا هم باشد، امکان قبولی وجود نخواهد داشت.

ساختار آزمون دکتری

 

به طور کلی، سوالات آزمون دکتری در سه سرفصل طرح می‌شود:

  • سوالات تخصصی
  • زبان عمومی دکتری
  • استعداد تحصیلی

ضریب دروس تخصصی در آزمون دکتری 4 است و دروس عمومی یعنی همان زبان و استعداد تحصیلی هر یک ضریب 1 دارند. ضرایب این دروس در همه رشته‌های تحصیلی مشابه و یکسان است.

در مقطع ارشد، دروس تخصصی برای گرایش‌های مختلف هر مجموعه امتحانی ضرایب مشخصی دارند و در صورتی که ضریب یک درس برای گرایش مدنظر شما صفر باشد، نیازی به پاسخ دادن به سؤالات آن در کنکور نیست. اما در آزمون دکتری چنین نیست. همه داوطلبان آزمون دکتری که در یک رشته (مجموعه) امتحانی شرکت می‌کنند، فارغ از این که بعداً در انتخاب رشته چه گرایش/رشته‌ای را انتخاب خواهند نمود، لازم است به همه سؤالات تخصصی پاسخ دهند. بنابراین، همه سرفصل‌های امتحانی درج‌شده در دفترچه آزمون دکتری را لازم است مطالعه کنید. سؤالات تخصصی کنکور دکتری ممکن است در سطح کارشناسی یا کارشناسی ارشد باشد.

درخصوص زبان و استعداد تحصیلی بد نیست چند نکته را با هم مرور کنیم:

1. اگر به دنبال کسب رتبه‌های برتر هستید، نباید دروس عمومی را نادیده بگیرید. چرا که برای کسب رتبه برتر لازم است نهایت تلاش خود را بکنید و در همه دروس بهترین عملکرد را داشته باشید.

2. هیچ معلوم نیست که امسال سطح سؤالات آزمون دکتری چگونه باشد. در صورتی که سؤالات بخش تخصصی دشوار باشد، احتمالاً میانگین درصد پاسخگویی به این بخش از سؤالات از درصدی بالاتر نخواهد رفت.

در این صورت رقابت اصلی بر سر دروس عمومی خواهد بود و داوطلبانی که برای این دروس آمادگی دارند، موفق عمل خواهند کرد.

3. در برخی رشته‌ها، اساساً درصد پاسخگویی به سؤالات تخصصی از حدی بالاتر نمی‌رود. در این گونه رشته‌ها همواره ممکن است رقابت داوطلبان در دروس عمومی باشد.

4. در صورتی که سوالات بخش عمومی در آزمون دکتری امسال ساده باشد و میانگین درصد پاسخگویی به این سؤالات در میان رقبای شما بالا باشد، عدم پاسخگویی به سوالات عمومی می‌تواند شما را به دردسر بیندازد. عکس این مطلب نیز صادق است. یعنی اگر درصد پاسخگویی به سؤالات بخش عمومی در میان رقبای شما کم باشد، کسب درصد خوب در این بخش می‌تواند گامی به سوی کسب نمره خوب در آزمون کتبی برای شما باشد.

5. تجربه نشان داده که برخی اساتید در جلسه مصاحبه دکتری، کارنامه داوطلبان را بررسی می‌کنند و ازقضا برخی به‌خصوص به درس زبان حساس هستند.

آیا بدون داشتن درصد خوب در دروس عمومی امکان قبولی هست؟

بله تجربه نشان می‌دهد که پذیرش در برخی رشته‌ها بدون کسب درصد بالا در این دروس هم امکان‌پذیر است، اما طبیعتاً پاسخگویی به سوالات عمومی مسیر قبولی را برای شما هموارتر خواهد کرد.

برنامه ریزی برای آمادگی آزمون دکتری

پس از این که تصمیم خود را برای آزمون دکتری گرفتید و از کلیات آن نیز اطلاع پیدا کرد، وقت آن است که با یک برنامه‌ریزی خوب و منسجم در مسیر قبولی گام بردارید. در ادامه این مطلب در خصوص نحوه برنامه‌ریزی برای کسب موفقیت در کنکور دکتری با هم صحبت خواهیم کرد.

شناسایی منابع

اولین قدم برای شروع کردن مطالعه برای آزمون دکتری شناسایی منابع است. برای شناسایی منابع سعی کنید چند روش را بررسی کنید و در نهایت بهترین منابع را امتحان کنید.

1- سوالات آزمون دکتری سال‌های قبل را بررسی کنید. بررسی سوالات به شما کمک می‌کند که متوجه شوید چه مباحثی در کنکور دکتری مهم‌تر است و از بین سرفصل‌های آزمون دکتری که در دفترچه ثبت‌نام مطرح شده، کدام‌یک از اهمیت بالاتر برخوردار هستند. همچنین ممکن است بتوانید مهم‌ترین منابع کنکور را شناسایی کنید.

2- دست به سرچ شوید و در سایت‌های مختلف، منابع آزمون دکتری را بررسی کنید و فصل مشترک آن‌ها را پیدا کنید.

3- از طریق فروم‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی سعی کنید هم‌رشته‌ای‌های خود به‌خصوص داوطلبان آزمون دکتری رشته خود را پیدا کنید و با آن‌ها تعامل کنید. یکی از بهترین روش‌های شناسایی منابع کنکور دکتری همین است.

بسته های آمادگی آزمون دکتری برای قبولی کافی نیست؟

با توجه به رقابت شدید در دوره دکتری، توصیه می‌شود که تمرکز خود را بر روی منابع اصلی بگذارید و کتاب‌های کمک‌آموزشی، بسته‌های آمادگی و  کتاب‌های خلاصه و نکته و تست برای ماه‌های آخر و جمع‌بندی و مرور استفاده کنید. به‌خصوص اگر به دنبال قبولی در دانشگاه‌های برتر هستید، فرصت مطالعه منابع اصلی را از دست ندهید.

آیا امکان حذف برخی منابع هست؟

با توجه به توضیحاتی که بالاتر گفته شد، اگر می‌خواهید شانس خوبی برای قبولی داشته باشید، بهتر است منابع را حذف نکنید. اگر وقت کافی برای مطالعه همه منابع ندارید، آن‌ها را اولویت‌بندی کنید.

در هنگام برنامه‌ریزی برای خواندن منابع کنکور دکتری، اولویت شما باید خواندن منابع اصلی باشد که بیشترین سؤال از آن‌ها طرح می‌شود. منابعی که سؤالات کمتری از آن‌ها طرح می‌شود را در اولویت‌های قرار دهید.

اگر در هنگام مطالعه با منبع جدیدی مواجه شدید، می‌توانید با روش زیر به خوبی از پس آن برآیید:

1. پیش‌خوانی؛

2. مطالعه عمیق.

در مرحله پیش‌خوانی، اول به صورت سطحی و گذرا متن را می‌خوانیم؛ عنوان ها و تیترها را نگاه می‌کنیم؛ به تصاویر توجه می‌کنیم؛ با این فرآیند خواهیم فهمید که قرار است چه چیزی را بخوانیم.

در مرحله بعد به بررسی و مطالعه عمیق مطلب می‌پردازیم.

نکته مفید: وقتی در یک منبع مطلبی می‌خوانیم که در منابع قبلی که خوانده‌ایم هم بوده، بد نیست به منابع قبلی بازگردیم و مروری بر آن‌ها داشته باشیم و ارتباط مطالب منبع جدید و منبع قبلی را پیدا کنیم. این کار در به‌خاطر سپردن مطالب مفید است.

کلاس کنکور بروم؟

رفتن یا نرفتن به کلاس برای موفقیت در آزمون دکترا به خود شما بستگی دارد. بسیاری داوطلبان بدون شرکت در کلاس کنکور موفق به پذیرش در این مقطع می‌شوند. اما اگر در برخی دروس ضعف دارید و کلاس کنکور به شما کمک می‌کند، از آن غافل نشوید.

بهترین موسسه برای آزمون دکتری چیست؟

پاسخ به این سوال دشوار است. چرا که هم شناسایی بهترین موسسه به سادگی میسر نیست، چون معیارهای مختلفی برای ارزیابی موسسات وجود دارد و هم این که در رشته‌های مختلف ممکن است موسسات مختلفی خدمات خوبی ارائه دهند. برای پاسخ به این سوال بهتر است از هم‌رشته‌ای‌های خود که در این زمینه تجربه دارند سؤال کنید.

شناسایی وضعیت خود

برای این بخش از برنامه‌ریزی برای کنکور دکترا به این سؤالات پاسخ دهید تا تصور روشن‌تری از شرایط خود داشته باشید و بتوانید بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید:

  • در کدام دروس قوی‌تر هستید؟
  • با کدام منابع آشنایی دارید و یا قبلاً آن‌ها را خوانده‌اید؟
  • در کدام دروس ضعف دارید؟

بعد از ارزیابی وضعیت خودتان، می‌توانید منابعی که از قبل شناسایی کردید را دسته‌بندی و برای خواندنشان برنامه‌ریزی کنید.

خواندن منابع و سرفصل‌هایی که در آن‌ها قوی هستید و خواندنشان زمان زیادی از شما نمی‌گیرد می‌تواند اولویت شما باشد. همچنین برای منابعی که ضعف دارید راه‌حل پیدا کنید. خواندن و تمرکز برای آن دروس اگر مهم هستند و سوالات زیادی از آن‌هادر آزمون مطرح می‌شود و یا شرکت در کلاس‌های کنکور یک راه‌حل می‌تواند باشد.

برنامه ریزی و زمان‌بندی

پس از شناسایی منابع و ارزیابی وضعیت خودتان و در نهایت اولویت‌بندی منابع برای مطالعه و مشخص شدن سایر کارهایی که برای موفقیت در امتحان کتبی دکتری باید انجام دهید، وقت برنامه ریزی برای درس خواندن است.

یک نکته مهم را به خاطر داشته باشید؛ فرایند پذیرش در مقطع دکتری طولانی است. ثبت‌نام و شرکت در آزمون دکتری، اعلام نتایج اولیه، انتخاب رشته، اعلام نتایج انتخاب رشته، مصاحبه دکتری و در نهایت اعلام نتایج نهایی دکتری. این فرایند چیزی حدود یک سال زمان می‌برد. اگر از همان ابتدا سختگیرانه برنامه‌ریزی کنید، ممکن است خیلی زود خسته شوید. بنابراین، توصیه ما این است که اول برنامه‌ریزی سبک‌تری داشته باشید و هر چه به کنکور نزدیک می‌شوید وقت بیشتری برای مطالعه اختصاص دهید.

سعی کنید در برنامه‌ریزی خود، مطالعه دروس متنوعی را همزمان با هم مدنظر داشته باشید. مطالعه چند منبع مختلف به طور همزمان مانع از خستگی ذهنی شما می‌شود. البته اگر این روش برای شما مفید نیست، به روشی که راحت‌تر هستید پیش بروید.

بهتر است دروس عمومی را همزمان با دروس تخصصی مطالعه کنید. به‌خصوص خواندن درس زبان عمومی لازم است در یک فرایند تدریجی صورت گیرد و نمی‌توان در بازه زمانی کوتاه انتظار نتایج خوبی داشت.

برنامه‌ریزی شامل مراحل زیر خواهد بود:

1- مطالعه

هنگامی که مشغول خواندن منابع هستید، با هر روشی که برای شما مناسب‌تر است باید خلاصه‌نویسی کنید. خواندن بدون نوشتن و خلاصه کردن مباحث یک اشتباه بزرگ در هنگام مطالعه برای آزمون دکتری است.

می‌توانید مطالب را با هایلایت مشخص کنید و بر روی کتاب و جزوه خود علامت‌گذاری کنید یا یادداشت بنویسید و یا می‌توانید در یک دفترچه خلاصه‌ها و نت‌های مهم خود را بنویسید.

2- مرور جامع

بسیاری افراد برای تثبیت مطالب در ذهنشان لازم است چند بار منابع را بخوانند. به این مرحله مرور جامع گفته می‌شود که به طور کامل منابع را بازخوانی می‌کنید تا در ذهنتان تثبیت شود.

3- مرور خلاصه‌ها و جمع‌بندی

هر چه به روزهای کنکور نزدیک‌تر شدید، بیشتر به منابع نکته و تست و خلاصه‌های خودتان نیاز پیدا می‌کنید. در این مرحله با مطالعه خلاصه‌ها زمان کمتری برای مرور لازم خواهید داشت.

4- تست‌زنی

تست زدن به شما کمک می‌کند که هم مطالبی که خوانده‌اید را به نوعی مرور کنید و هم امکان تکرار سوالات سال‌های قبل وجود دارد و این کار به شما در کسب درصد بهتر کمک خواهد کرد. در صورتی که در هنگام تست زدن متوجه ضعف در بخش خاصی شدید می‌توانید مجدد آن بخش را مطالعه کنید.

کی شروع به درس خواندن برای ازمون دکتری بکنم؟

اگر داوطلب کنکور دکتری ۱۴۰۰ بوده‌اید و مسیر را یک بار طی کرده‌اید، توصیه ما این است که خیلی به خودتان سخت نگیرید. به هر حال شما یک بار این مسیر را رفته‌اید و قبول نشده‌اید، باز هم جلوتر از بقیه هستید. می‌توانید درس خواندن را با یک فاصله زمانی بعد از اعلام نتایج و استراحتی کوتاه شروع کنید.

اگر تازه‌نفس هستید و برای بار اول در کنکور دکتری شرکت می‌کنید، هر چه سریع‌تر شروع کنید. منابع برای ازمون دکتری زیاد و مسیر طولانی است. هر چه زودتر شروع کنید، مسیر هموارتر خواهد شد.

نحوه درس خواندن برای آزمون دکتری

کجا درس بخوانم؟ این سؤالی است که خیلی از داوطلبان از خود می‌پرسند. هر جا که آرامش و تمرکز بیشتری دارید، بهترین مکان برای درس خواندن شماست. کتابخانه یا اتاق شخصی یا وسط نشیمن خانه فرقی ندارد. هر جا تمرکز دارید و بازدهی مطالعه شما خوب است، بهترین جا برای درس خواندن شماست.

در هنگام درس خواندن، سعی کنید تفریح هم داشته باشید. به‌خصوص اگر زود شروع به درس خواندن کرده‌اید، هر کاری که حالتان را خوب می‌کند به عنوان تفریح در نظر بگیرید. طبیعتاً با نزدیک شدن به زمان برگزاری آزمون، میزان تفریح کمتر خواهد شد.

در طول مسیر درس خواندن برای آزمون دکتری، خودتان را با خودتان مقایسه کنید. این که دیگران زمان بیشتری صرف مطالعه می‌کنند و یا منابع بیشتری خوانده‌اند، لزوماً به معنای شانس بیشتری قبولی نیست. به هر دلیلی ممکن است آن‌ها در جلسه آزمون به خوبی شما عمل نکنند.

در هنگام مطالعه برای آمادگی آزمون دکتری متمرکز باشید؛ هم ذهنی و هم به لحاظ فعالیت‌ها. کارهای متفرقه نکنید، خود را مشغول شبکه‌های اجتماعی‌تان نکنید، دغدغه‌های روزمره را کنار بگذارید و سعی کنید فقط روی درس متمرکز باشید.

تا زمان آزمون دکتری، تمرین نه گفتن به خودتان و دیگران داشته باشید. نه گفتن به خودتان برای درس نخواندن، برای کارهای غیرضروری و … نه گفتن به دیگران برای کارهای غیرضروری، برای ناامید شدن و … .

یک موضوع مهم درخصوص داوطلبان دکتری این است که همه شرایط یکسانی ندارند. در ادامه نکاتی را برای شما که شاغل، متاهل، بچه‌دار و … هستید بیان می‌کنیم.

از وقت‌های مرده خود استفاده کنید؛ در مسیر رفت‌وآمد و یا هنگامی که به امور منزل مشغول هستید، می‌توانید از منابع صوتی استفاده کنید؛ مثلاً لغات زبان بخوانید و یا این که به صدای خود که هنگام درس خواندن ضبط کرده‌اید گوش کنید.

جمع کردن مرخصی‌ها برای روزهای نزدیک کنکور دکتری یک راه حل خوب برای داوطلبان شاغل است. اگر هم متأهل هستید و فرزندی دارید، در روزهای مطالعه برای کنکور از خانواده خود کمک بخواهید.

در آخر هم یادتان باشد که شما تنها کسی نیستید که این شرایط را دارید. خیلی از داوطلبان آزمون دکتری در سنی هستند که شرایط مشابهی دارند و بنابراین، خیلی هم جای نگرانی نیست.

تقویت رزومه همزمان با آمادگی برای آزمون کتبی دکتری

همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، قبولی در مقطع دکتری تنها با گذر از آزمون کتبی میسر نیست و لازم است در مرحله دوم نیز نمره خوبی کسب کنید. اگر پیش از این رزومه خوبی مهیا نکرده‌اید، آن را به بعد از کنکور موکول نکنید. معمولاً پس از برگزاری آزمون کتبی تا شرکت در مصاحبه دکتری زمان خیلی زیادی ندارید و فرصت کافی برای تقویت رزومه خود به شکل چشم‌گیر ندارید. بنابراین، اگر می‌خواهید در مصاحبه دکتری هم نمره خوبی کسب کنید، از همین الان به فکر باشید و رزومه خود را تقویت کنید.

می‌توانید بخشی از روز یا هفته را به مقاله یا کتاب نوشتن اختصاص دهید و همزمان با مطالعه برای آزمون به دنبال گرفتن پذیرش مقاله و چاپ کتاب هم باشید.

همچنین می‌توانید همزمان با خواندن زبان عمومی برای کنکور دکتری، نسبت به شرکت در آزمون‌های زبان و گرفتن مدرک زبان هم اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *