ابلاغ آیین نامه آموزشی جدید دکتری 97

با تصویب شورای عالی برنامه‌ ریزی آموزشی آیین‌ نامه آموزشی جدید دکتری سال تحصیلی 97 – 98 ابلاغ شد.

آئین نامه آموزشی جدید دکتری سال تحصیلی 97-98 دانشگاه ها  ابلاغ شد و براساس این آیین نامه دانشگاه‌ها موظف هستند شرایط ذیل را اجراکنند.

تصویب طرح پیشنهادی رساله در گروه آموزشی پس از گذراندن موفقیت آمیز ارزیابی جامع شرط لازم برای اجرای رساله در دوره دکتری تخصصی است.

رویکردها و سیاست‌های کلان برای جهت‌دهی به محورهای مطالعاتی و تحقیقاتی دانشجویان در انتخاب موضوع و نگارش رساله از سوی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تعیین و ضوابط و شرایط اختصاصی انجام آن در قالب رساله را شورای آموزشی دانشگاه تصویب می‌‌کند.

دانشجوی دوره دکتری تخصصی مجاز است علاوه بر استاد راهنمای اصلی استاد راهنمای دوم هم داشته باشد و  استاد راهنما به درخواست دانشجو و از میان اعضای هیئت علمی دارای شرایط دانشگاه، محل تحصیل و با مرتبه علمی حداقل استادیاری با تائید گروه آموزشی تعیین می‌شود؛ انتخاب استادان مشاور به پیشنهاد استاد راهنما و تائید گروه آموزشی از میان اعضای هیئت علمی با افراد دارای صلاحیت با تخصص مرتبط امکان‌پذیر است.

دانشجو پس از تدوین رساله و مشروط به تائید استاد راهنما از حداقل کفایت دستاوردهای علمی (چاپ یک مقاله علمی – پژوهشی معتبر و مستخرج از رساله و یا ثبت پتنت خارجی) مجاز است در حضور هیئت داوران از رساله خود دفاع کند.

محدوده شاخصه کفایت دستاوردهای علمی توسط معاونت آموزشی و با مشارکت معاونت پژوهش و فناوری تأئید و پس از تصویب در شورای آموزشی دانشگاه قابل اجرا است.

نمره رساله در میانگین کل محاسبه نمی‌شود و ارزشیابی آن به صورت کیفی و به شرح زیر انجام می‌شود:

مردود (کمتر از 16)

قبول با درجه خوب (16 تا 17.99)

خیلی خوب ( 18 تا 18.99)

عالی ( 19 تا 20)

چنانچه ارزشیابی رساله مردود اعلام شود با تائید هیئت داوران حداکثر یک نیمسال تحصیلی به دانشجو اجازه داده می‌شود تا پس از اعلام نظرات اصلاحی هیئت داوران یکبار دیگر در جلسه دفاع شرکت و از رساله خود دفاع کند.

دانشجویی که در سنوات مجاز تحصیلی با موفقیت از رساله خود دفاع نکنند رعایت ضوابط مربوط فقط گواهی گذراندن واحد‌های درسی را دریافت می‌کند.

شرایط و زمان دفاع از پایان‌نامه دکتری

دانشگاه می‌تواند به دانشجویی که به هر دلیلی نتواند در سنوات دوره تحصیلی را به پایان برساند برابر ضوابط فقط گواهی گذراندن واحد‌های درسی را اعطا کند.

چنانچه دانشجو در حین تحصیل و انجام پژوهش و تدوین پایان‌نامه مرتکب تخلف علمی نظیر جعل، تقلب، کپی‌برداری و مانند این‌ها شود و تخلف او از سوی دانشگاه تائید شود از ادامه تحصیل محروم و اخراج می‌شود.

احراز و اثبات تخلف علمی دانشجو پس از اتمام تحصیلات از سوی دانشجو منجر به ابطال مدرک تحصیلی صادر شده می‌شود.

مدت زمان مجاز برای تحصیل در دوره دکتری

مدت مجاز تحصیل در دکتری تخصصی حداقل 6 و حداکثر 8 نیم است و تحصیل در این دوره به صورت تمام وقت است در صورتی که دانشجو در مدت مقرر دانش‌آموخته نشود دانشگاه اختیار دارد مدت تحصیل وی را حداکثر تا دو نیم سال افزایش دهد.

تحصیل همزمان دانشجو این دوره در همان دوره و سایر دوره‌های تحصیلی ممنوع است.

تعداد واحد‌های درسی دوره دکتری تخصصی 36 واحد است که از این تعداد 12 تا 18 واحد آموزشی و 18 تا 24 واحد پژوهشی است که در برنامه درسی هر رشته تحصیلی لحاظ می‌شود.

نمره ارزشیابی از هر درس به صورت عددی از صفر تا 20 محاسبه می‌شود؛ حداقل نمره قبولی در هر درس 14 و میانگین کل قابل قبول پس از گذراندن تمام واحد‌های آموزشی 16 است برای ورود به مرحله ارزیابی جامع کسب میانگین کل حداقل 16 از تمام دروس دوره الزامی است.

تغییر رشته یا انتقال دانشجو دوره دکتری تخصصی در همان دانشگاه یا سایر دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی ممنوع است.

ملاک دانش‌آموختگی گذراندن تمام واحد‌های دوره داشتن میانگین کل حداقل 16 و موفقیت در دفاع از رساله است.

تاریخ دانش‌آموختگی روز دفاع با کسب درجه قبولی از رساله است.

مسئولیت حسن اجرایی این آئین نامه و پاسخگویی قانونی به آن بر عهده دانشگاه و نظارت بر اجرا و تفسیر مفاد آن بر عهده معاون آموزشی وزارت علوم است.

این آئین نامه سال گذشته به تصویب شورای عالی برنامه ریزی آموزشی رسیده و برای دانشجویان ورودی سال تحصیلی 97 – 98 و پس از آن لازم‌الاجرا است و تمام آئین نامه ها و بخشنامه‌ها مغایر با آن لغو و بلااثر اعلام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *