از سهمیه فرزندان هیات علمی چه می‌دانید

کنکور سراسری امسال دستخوش حاشیه ها و مسائلی شد که یکی از آنها ارائه تسهیلات به فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی است، موضوعی که با اما و اگرهای بسیاری همراه بوده است.

به گزارش «پی اچ دی یار» ، اینکه چرا فرزندان استادان باید از تسهیلات استفاده کرده و به شهری که محل کار والدینشان است، منتقل شوند در صورتی که دیگر داوطلبان از این امکانات برخوردار نیستند و باید به دور از خانواده در شهری دیگر تحصیل کنند، سبب داغ شدن تنور این موضوع در رسانه ها شد.

عده‌ای سازمان سنجش آموزش کشور را در این زمینه مقصر می دانند چرا که بحث سهمیه ها را در مورد داوطلبان اجرا می کند؛ این در حالی است که رئیس سازمان سنجش آموزش کشور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار داشت: در شرایطی که مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی این سهمیه ها را از جمله ارائه تسهیلات به فرزندان اعضای هیأت علمی بر اساس قانون عدالتی آموزشی تصویب می کنند، سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان مجری برگزاری آزمون ها صرفاً موظف به اجرای قانون است.ابراهیم خدایی گفت: وقتی سهمیه ها حذف شد سازمان سنجش هم این موضوع را اجرا می کند و سازمان مخالف سهمیه از هر نوع مدل است.

وی یادآورشد: این سازمان مخالف هر مدل سهمیه بندی در کنکور بوده و صرفاً به عنوان مجری برگزاری آزمون ها موظف به اجرای قانون است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره ارائه تسهیلات به فرزندان اعضای هیأت علمی خاطرنشان کرد: فرزندان اعضای هیأت علمی در ورود به دانشگاه از سهمیه استفاده نمی کنند بلکه خودشان قبول می شوند اما در سایر مراحل به محل کار والدین خود منتقل می شوند و کنار پدر و مادر درس می خوانند.

خدایی درباره علت ارائه این تسهیلات به یکی از استدلال هایی که در این زمینه وجود دارد، اشاره کرد و افزود: یکی از استدلال هایی که در مورد ارائه تسهیلات به فرزندان اعضای هیأت علمی شنیده می شود، این است که برخی دستگاه ها به کارمندان خود تسهیلاتی ارائه می دهند و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم تسهیلات انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی را برای آنان در نظر گرفته است.

تسهیلات به فرزندان استادان بر اساس یک مصوبه

شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۵ تیرماه ۹۲ یک دستورالعمل اجرایی برای تسهیلات فرزندان اعضای هیأت علمی را تصویب کرد.

طبق این دستورالعمل و با ابلاغ معاونت فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور به تمام دانشگاه های پزشکی و غیرپزشکی، داوطلب برای انتقال باید ۹۰ درصد و برای تغییر رشته باید ۹۲.۵ درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در سهمیه آزاد را کسب کند.

همچنین این دسته از پذیرفته شدگان نمی توانند از انتقال مشروط استفاده کنند.

شرایط اعضای هیأت علمی

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمام اعضای هیات علمی رسمی قطعی یا رسمی آزمایشی اعم از شاغل، بازنشسته یا متوفی (در صورتی که گزینش علمی دو حالت اخیر به هنگام بازنشستگی یا فوت توسط وزارتین صورت گرفته باشد) و تمام وقت، ثابت و رسمی باشند.

شرایط تغییر رشته و انتقال فرزندان استادان

پذیرفته شدگان آزمون سراسری می توانند از دانشگاه مبدأ به یکی از دانشگاه های واقع در شهر محل خدمت (ترجیحاً دانشگاه محل خدمت) عضو هیأت علمی یا در صورت نبودن آن رشته در آن شهر به دانشگاه نزدیک ترین شهر به محل خدمت عضو هیأت علمی با تعیین سازمان سنجش آموزش کشور در همان مقطع، گروه آزمایشی و دارا بودن حد نصاب مطابق با ضوابط اعلام شده انتقال یا تغییر رشته بدهند.

این دستورالعمل می افزاید: تغییر رشته و انتقال فقط به شهر دانشگاه محل خدمت عضو هیات علمی و در صورت فقدان وجود رشته به نزدیک ترین شهر به محل خدمت عضو هیات علمی امکان پذیر است.

ممنوعیت ها

دستورالعمل شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید می کند که انتقال از شبانه به روزانه، از مقطع پایین تر به مقطع بالاتر، از دوره های غیرحضوری، نیمه حضوری و مجازی به دوره حضوری، از دانشگاه های غیر دولتی به دولتی وابسته به وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین علوم، تحقیقات و فناوری غیرمجاز است.

تغییر رشته باید در همان گروه آزمایشی و همان مقطع یا مقطع پایین تر باشد و در صورتی امکان‌پذیر است که داوطلب حد نصاب نمره علمی برای رشته محل مورد تقاضا را دارا باشد. بر اساس دو تبصره، تغییر رشته می تواند در دانشگاه مبدأ یا دانشگاه دیگر باشد. داوطلب نمی تواند در یک دانشگاه تغییر رشته داده سپس به محل های دیگری انتقال یابد مگر آنکه حد نصاب تغییر رشته برای محل مورد تقاضا را داشته باشد.

کش و قوس های سهمیه ها و تسهیلات کنکور همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد با آنکه اختصاص این سهمیه ها و تسهیلات از سوی مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و باید توسط سازمان سنجش آموزش کشور اجرا شود اما وقت آن رسیده بعد از گذشت سال ها ، دستی به سر و روی این امتیازات غبار گرفته برای کنکور سراسری کشیده شود تا شاهد عدالت آموزشی بیش از گذشته برای تمامی داوطلبان باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *