اظهارنظر معاون دانشگاه تهران درباره اولویت تقویت پایگاه‌های علمی برای دانشجویان دکتری

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران تقویت پایگاه‌های علمی برای دسترسی دانشجویان دکتری به منابع علمی برای پژوهش و کارهای تحقیقاتی را بر اختصاص پژوهانه مقدم‌تر دانست.

دکتر محمد رحیمیان با اعتقاد به این‌که تقویت پایگاه‌های علمی برای دسترسی دانشجویان دکتری به منابع علمی برای پژوهش و کارهای تحقیقاتی بر اختصاص پژوهانه مقدم‌تر است، گفت: باید برای دانشجویان دوره دکتری اولویت به فراهم شدن بهتر امکانات تحقیق از جمله دسترسی به کتابخانه و تقویت پایگاه‌های علمی به منظور دسترسی به مقالات اختصاص داده می‌شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با بیان این‌که اختصاص پژوهانه به دانشجویان دکتری به علت تمام وقت بودن آن‌ها و به مثابه دریافت حقوق است، اظهار کرد: اغلب این دانشجویان در سن ازدواج هستند و برای تأمین هزینه‌های زندگی نیازمند دریافت حقوق ماهانه.

وی با بیان این‌که اختصاص اعتباری برای پرداخت پژوهانه راهی در جهت تقویت دوره دکتری است، افزود: اما بهتر آن است که در ابتدا امکانات انجام کارهای تحقیقاتی برای دانشجویان دکتری در رشته‌های مختلف فراهم شود، به عنوان مثال برای دانشجویانی که فعالیت‌های آزمایشگاهی دارند باید امکان دسترسی به تجهیزات جهت انجام آزمایش، پژوهش و تحقیق، برای دانشجویان نیازمند پژوهش‌های میدانی امکانات لازم برای حضور در میدان و سفر به منظور دسترسی به اطلاعات و انجام کارهای پرسشنامه‌ای و برای برخی دیگر از دانشجویان دکتری امکان دسترسی به کتابخانه و پایگاه‌های علمی به منظور دسترسی به مقالات، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها فراهم شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با بیان این‌که در قانون بودجه ۱۴۰۰، ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این منظور در نظر گرفته شده است، گفت: البته بر این اساس این میزان اعتبار باید از فروش دارایی‌های دولت تأمین شود که با این حساب می‌توان به شمار اندکی از دانشجویان این اعتبار (پژوهانه) را اختصاص داد.

رحیمیان با تأکید مجدد بر این‌که باید تقویت پایگاه‌های علمی را ۲ تا ۳ برابر می‌کردند تا بدهی به این پایگاه‌ها پرداخت می‌شد، خاطرنشان کرد: اختصاص این اعتبار به دانشجویان دکترای دانشگاه‌های دولتی روزانه کار مناسبی است، چون دیگر دانشجویان بسیاری از هزینه‌ها را خودشان پرداخت می‌کنند، اما دوران تحصیل دانشجویان دکترای دانشگاه‌های دولتی و روزانه رایگان بوده و این دانشجویان تمام وقت هستند.

وی با بیان این‌که در این مورد اولویت به درستی تشخیص داده نشده است، یادآور شد: باید به ایجاد تسهیلات برای کارهای پژوهشی دانشجویان دکتری اولویت داده می‌شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *