الزام تایید اصالت محتوای رساله های دکتری و پایان نامه های ارشد پس از تصویب و قبل از دفاع نهایی

پیرو ابلاغ آیین‌نامه از جانب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر الزامی شدن ثبت پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و بررسی اصالت آنها در ایرانداک، آیین‌نامه اجرایی آن از سوی ایرانداک به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

پیرو ابلاغ آیین‌نامه «ثبت و اشاعه پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آنها» از جانب دکتر فرهادی به تمامی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی زیر نظر وزارت علوم، این مؤسسات موظف شدند پیشنهاده پایان‌نامه و رساله‌ (پارسا)های مصوب و «پارسا»های دانشجویان خود را پس از دفاع در سامانه‌های اطلاعاتی ایرانداک ثبت و تائید و متن کامل آنها را در قالب و به شیوه‌ای که ایرانداک تعیین می‌کند، بارگذاری کنند.

پروپوزال

بر پایه این آیین‌نامه، مؤسسه‌ها موظفند پیشنهاده (پروپوزال) مصوب و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترای دانشجویان خود را در سامانه ثبت پایان‌نامه، رساله و پیشنهاده به نشانی sabt.irandoc.ac.ir ثبت و تائید و متن کامل آن را بارگذاری کنند.

همچنین، مؤسسه‌ها موظفند متن کامل پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکترای دانش‌آموختگان دست کم سه سال پیشین خود را در سامانه نام برده ثبت و تائید و متن کامل آنها را در قالب و به شیوه‌ای که ایرانداک تعیین می‌کند، بارگذاری کنند.

بر پایه ماده هشت و ۹ این آیین‌نامه، مؤسسه‌ها موظف هستند با بازنگری در فرایندهای آموزش و دانش‌آموختگی خود، پیش از تصویب پیشنهاده پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتریو دفاع نهایی، اصالت محتوای آن را با کاربرد سامانه تحت وب «همانندجو» به آدرس tik.irandoc.ac.ir که با دریافت متن نوشتار از کاربر و مقایسه خودکار آن با متن کامل پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکترای موجود در پایگاه‌های ایرانداک نوشته‌های همانند را بازیابی کرده و اندازه همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می‌دهد، بررسی کنند.

هم‌چنین، پیش از تصویب پیشنهاده پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری پیشینه آنها را با کاربرد پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) ganj.irandoc.ac.ir بررسی کنند.

بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، این خدمت را ایرانداک در سامانه پیشینه پژوهش به نشانی pishineh.irandoc.ac.ir به دانشجویان عرضه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *