انتشار کارنامه نهایی آزمون دکتری 1400

به گزارش پی اچ دی یار، کارنامه نهایی نتایج آزمون دکتری سال 1400 بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت.

گفتنی است نتایج نهایی دکتری در روز یکشنبه 24 مردادماه اعلام شد.

کارنامه نهایی آزمون دکتری

پس از اعلام نتایج نهایی آزمون دکتری (که در آن پذیرش یا عدم پذیرش داوطلبان در مقطع دکتری مشخص می‌شود)، کارنامه‌ نهایی نیز از سوی سازمان سنجش منتشر می‌شود. این کارنامه شامل نمره کل مرحله اول آزمون (همان نمره تراز کسب‌شده در آزمون کتبی)، نمره مصاحبه در هر یک از دانشگاه‌ها، حدنصاب نمره اعلام‌شده از طرف موسسه، رتبه داوطلب و آخرین رتبه پذیرفته‌شده در هر یک از کدرشته‌ محل‌های معرفی‌شده برای مصاحبه است.

بنابراین، کارنامه نهایی دکترا نشان می‌دهد داوطلب در هر دانشگاه چه نمره‌ای در مصاحبه کسب کرده است. این نمره با عنوان «نمره موسسه» در کارنامه درج می‌شود.

علاوه بر این، نمره کل نهایی (که حاصل جمع نمره مصاحبه در هر دانشگاه (ضرب در عدد ۱۰۰) و ۵۰ درصد نمره کسب‌شده در آزمون کتبی دکتری است) نیز در همین کارنامه درج می‌شود. این نمره با عنوان «نمره کل نهایی» در مقابل هر کدرشته‌محل انتخابی در کارنامه قابل مشاهده است.

بر همین اساس رتبه داوطلب در هر انتخاب (با توجه به نمره کل سایر داوطلبان در رشته خود در همان دانشگاه) و نیز آخرین رتبه قبولی در کارنامه قابل مشاهده است. قابل توجه است که ممکن است آخرین رتبه قبولی بسیار بالاتر از ظرفیت آن رشته‌محل باشد. این به معنای افزایش ظرفیت نیست؛ چرا که به همه داوطلبانی که یک رشته‌محل را انتخاب می‌کنند، بر اساس نمره کل، یک رتبه اختصاص داده می‌شود. بسیاری از این داوطلبان ممکن است در اولویت‌های بالاتر خود قبول شده و بنابراین، فرصت قبولی در این رشته‌محل را به افرادی که رتبه بالاتری دارند بدهند.

همچنین نمره حدنصاب مؤسسات و دانشگاه‌ها در کارنامه نهایی دکتری مشخص شده است. این نمره در واقع حدنصاب نمره مصاحبه دکتری مدنظر دانشگاه‌هاست. به عنوان مثال، یک دانشگاه ممکن است مایل به پذیرش افرادی که نمره مصاحبه‌شان از عدد ۲۰ (از مجموع ۵۰ نمره) کمتر شده نباشد. این عدد در کارنامه با عنوان «حد نصاب موسسه» ذکر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *