تشریح روند دریافت مجوز رشته‌محل‌های دکتری ۹۶ آزاد

دکتر مجتبی علوی فاضل، ‌سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی درباره لغو مجوز برخی رشته‌محل‌های دوره دکتری این دانشگاه که اخیراً مطرح شده و شائبه اختلافات میان این دانشگاه و وزارت علوم را ایجاد کرده بود، توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری آنا، دکتر مجتبی علوی‌فاضل، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در این باره با مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت‌وگو کرده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

آیا اختلافی میان دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم در دفترچه انتخاب رشته آزمون دکترای سال ۹۶ این دانشگاه، بروز کرده است؟

این مسئله از آنجا نشئت گرفته که ما براساس توافق صورت گرفته میان وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۱۳۹۳ به صورت سالانه و به عبارتی موقت اقدام به دریافت مجوز برای رشته‌ها می‌کردیم، تا فرآیند زمانبر تصویب رشته‌ها که در سالهای قبل مسئله‌ساز شده بود به سرانجام برسد.

نکته‌ای که در مورد دفترچه سال ۹۶ وجود دارد این است که پس از انتشار دفترچه برخی رشته محل‌ها هنوز تأیید و تعیین تکلیف نشده بود که با حضور دکتر نوریان در مقام سرپرست دانشگاه و پیگیری ایشان این روند تسریع شد و به نتیجه رسید و ما توانستیم نسخه جدید را ارائه کنیم.

در حال حاضر ما از سال ۹۳ تا ۹۶ برای هر سال مجوز کتبی جداگانه از وزارت علوم داریم مبنی بر این که کلیه پذیرش ها مورد تأیید است و جذب دانشجو در کدرشته‌محل‌های درج شده در دفترچه بلامانع است , بنابراین ما هیچ رشته فاقد مجوزی را در دفترچه آزمون نداریم.

بنابراین حذف برخی از رشته‌محل‌ها که در دفترچه آزمون دکترای دانشگاه آزاد اسلامی به چشم می‌خورد ناشی از لغو مجوز این رشته‌ها نیست؟

خود ما ممیزی و ارزیابی‌هایی از رشته‌های دانشگاه داریم و به عنوان مثال برای سال ۹۵ پذیرش برخی رشته‌ محل‌ها را که در سال ۹۴ به شکل مشروط مجوز پذیرش یک دوره دانشجو به آن‌ها داده بودیم، لغو کردیم، اما دفترچه سال ۹۶ تفاوتی با دفترچه سال ۹۵ ندارد.

البته برخی اشتباهات در مرحله تایید دفترچه امسال وجود داشت که ناشی از عدم توجه به مجوزهای قبلی پذیرش دانشجو در برخی رشته‌ها که مربوط به سالهای قبل یعنی حدود ۱۰ سال پیش و یا بیشتر بود.
البته دوستانی که مسئولیت بررسی مجوزها را داشته‌اند فقط مجوزهای چند سال اخیر را مورد توجه قرار داده بودند و به همین دلیل برخی موراد حذف شده بود که با توضیح ما این رشته‌ها مجددا به دفترچه افزوده شد که جای تشکر از همکاران حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم دارد

آنچه بعضاً موجب نگرانی شده بود طرح برخی حرف‌های متناقض از سوی خبرگزاری‌ها و با نگاه و هدفی خاص بود که منجر به تشویش ذهن متقاضیان می‌شد.

شما به مشکلاتی در رابطه با تصویب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سال های گذشته اشاره کردید. لطفا توضیح بیشتری در این خصوص بفرمایید که سابقه این موضوع چیست و به کجا منجر شده است؟

سابقه این مباحث به متوقف شدن رویه جاری برای تصویب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های پیش بازمی‌گردد که منجر به باقی ماندن بیش از ۳ هزار کدرشته محل دانشگاه آزاد اسلامی در صف بررسی و تصویب وزارت علوم شده بود.

براساس قانون، دانشگاه آزاد اسلامی همانند سایر دانشگاه‌ها باید درخواست‌های خود برای تأسیس رشته محل‌های جدید را حسب نوع رشته به شورای گسترش وزارتخانه‌های علوم و بهداشت اعلام کند، ‌اما در عین حال از سالهای دور برخی رشته‌ها در این دانشگاه با استناد به ماده واحده تصویب رشته های دانشگاه آزاد اسلامی مصوب مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی شده بود.
در آن زمان ما رشته‌هایی را داشتیم که با وجود راه‌اندازی آن‌ها با مصوبه مجلس،‌ وزارت علوم نیز بر بررسی و از تصویب گذراندن آن‌ها تأکید داشت.

در هر صورت فرآیند درخواست برای ثبت رشته‌های جدید و کسب مجوز از وزارت علوم از زمان آقای دکتر جاسبی آغاز شده و این درخواست‌ها از همان زمان ثبت شده بود و با طولانی شدن مرحله تصمیم‌گیری و تصویب،‌ پس از به ریاست رسیدن آقای دکتر دانشجو این موضوع، ‌در سال ۱۳۹۱ پیگیری و صورت‌جلسه‌ای نوشته شد و شرایط ادامه پذیرش بویژه در واحدهای علوم و تحقیقات و شرایط تصویب رشته ها با استفاده از ظرفیت هیات علمی استانی تا به سرانجام رسیدن فرآیند طولانی تصویب رشته‌ها،‌ برخی مجوزها، شامل هم رشته‌ها و هم برخی واحدهای دانشگاهی، معتبر باشد.

فرآیند اجرای کامل آن توافق از سال ۹۳ شروع شد و با همکاری خوب وزارت علوم، ‌شورای گسترش و دانشگاه پیش رفت و در واقع بیشترین پیگیری این موضوع در زمان آقای دکتر میرزاده انجام گرفت و مدارک مورد نیاز رشته‌ها تکمیل شده و حتی هر رشته دو بار مورد ممیزی قرار گرفت.

در این راستا کارشناسان مجرب حوزه آموزشی دانشگاه با حضور در واحدهای دانشگاهی و بررسی مدارک اعضای هیئت علمی،‌ امکانات دانشگاه و ابعاد مختلف رشته مورد درخواست، درخواست‌های دارای شرایط قابل قبول را نگه داشته و درخواست‌ها ضعیف را حذف کردیم و یا برای واجد شدن شرایط لازم به آنها مهلت دادیم. در واقع اگر ما امکانات یک رشته را نداشتیم به هیچ وجه به دنبال راه‌اندازی آن نمی‌رفتیم و تحت هیچ شرایطی استانداردهای آموزشی را کنار نگذاشتیم.

باید بر این نکته تأکید کنم که درخواست‌های چند سال معطل مانده دانشگاه آزاد اسلامی مربوط به مواردی بود که از نظر هیئت علمی، ‌تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی کامل بود.
حتما مستحضر هستید که وقتی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه غیردولتی اقدام به جذب هیئت علمی،‌ برپا کردن کلاس و فراهم کردن تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی می‌کند هزینه‌ای را صرف می‌کند که در صورتی این صرف هزینه توجیه‌پذیر است که بتواند به ازاء آن دانشجویانی را تربیت کند.پ بنابراین این که همه امکانات یک رشته فراهم شده باشد اما دانشجویی پذیرش نشود، در یک دانشگاه غیردولتی، معنا و مفهومی ندارد و البته ما برنامه ارتقا کیفیت در دانشگاه را در دستور کار داریم و با تأکید ریاست محترم هیئت مؤسس و هیئت امنا دانشگاه جناب آقای دکتر ولایتی به عنوان مهمترین اولویت دانشگاه آزاد اسلامی است.

دانشگاه آزاد اسلامی در تعامل با وزارت بهداشت به چه نحو عمل کرده است؟

بحمدلله ارتباط دانشگاه آزد اسلامی با وزارت بهداشت بسیار خوب است و الزامات وزارت بهداشت نیز کاملا پذیرفته شده است. به طور نمونه ما در مهرماه سال ۱۳۹۲ حدود ۲۷ تا ۲۸ هزار نفر در مقاطع مختلف کاردانی، کاشناسی و دکترای حرفه‌ای گروه علوم پزشکی پذیرش دانشجو داشتیم،‌ اما با توجه به اهتمام ریاست وقت دانشگاه، آقای دکتر میرزاده و قائم مقام وقت ایشان در علوم پزشکی، ‌یعنی دکتر باقر لاریجانی، به عمل در چارچوب ضوابط و مقررات، این پذیرش به حدود ۹ هزار و ۴۰۰ نفر در سال ۹۳رسید و از طرف دیگر جذب هیئت علمی در گروه علوم پزشکی و فرآیند کسب مجوز برای آن سرعت گرفت.

در حال حاضر نیز به پشتوانه استانداردسازی‌های صورت گرفته،‌ برای اولین بار مجوز دوره‌های تخصصی و دستیاری از وزارت بهداشت دریافت کرده ایم. در واقع سرمایه‌گذاری که از نظر تجهیزات، امکانات و استانداردسازی شد موجب اعتماد وزارت بهداشت برای اعطای مجوز به دانشگاه آزاد اسلامی برای راه‌اندازی دوره‌های تخصصی در این دانشگاه شده است.

پی اچ دی یارمرجع اخبار دکتری و کارشناسی ارشد

پی اچ دی | نتایج دکتری آزاد | تکمیل ظرفیت دکتری | مقاله نویسی | آزمون دکتری دانشگاه آزاد | خبر آزمون د کتری | اخبار دکتری | اخبار آزمون کارشناسی ارشد  |خبر آزمون ارشد | اخبار کارشناسی ارشد| ثبت نام آزمون دکتری تخصصی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *