به گزارش پی اچ دی یار، تا سال 96، سازمان سنجش بدون این که رسما اطلاعیه‌ای صادر کند، نسبت به جابه‌جایی اولویت‌های انتخاب رشته داوطلبان دکتری که از طریق سیستم پاسخگویی درخواست می‌دادند، اقدام می‌کرد.

این اقدام اگر چه لازم بود در راستای برقراری عدالت شکل رسمی‌تری به خود بگیرد و با اطلاع همه داوطلبان صورت گیرد، اما فی نفسه مثبت بود.

به طور معمول انتخاب رشته دکتری بر اساس اطلاعات قبلی داوطلب در مورد دانشگاه‌های مختلف و اساتید این دانشگاه‌ها انجام می‌شود و در برخی رشته‌ها به علت فراوانی بالای کدرشته‌های موجود امکان ارزیابی دقیقی بین گزینه‌های مختلف نیست و داوطلب بر اساس اطلاعات عمومی خود در خصوص کدرشته‌های مختلف دست به انتخاب می‌زند. اطلاعاتی که ممکن است چندان با واقعیات موجود هماهنگ نباشد. حضور در مصاحبه دانشگاه‌های مختلف فرصتی طلایی برای داوطلبان به وجود می‌آورد تا بتوانند از نزدیک با شرایط آموزشی و اقامتی دانشگاه‌های انتخابی خود و شرایط عمومی شهر محل تحصیل آشنا شوند. آگاهی از مسافت شهر انتخابی تا محل زندگی، بررسی دقیق راه‌های ارتباطی (هواپیما، قطار، اتوبوس و …)، آشنایی کلی با فرهنگ مردم و امکانات اقامتی از جمله اطلاعاتی است که داوطلبان می‌توانند با انجام سفر برای شرکت در مصاحبه به دست آورند. شناخت دقیق‌تر اساتید دوره و آگاهی از اخلاق، سطح علمی، گرایشات پژوهشی و پیشینه علمی آنها از دیگر اطلاعات ارزشمندی است که با شرکت در مصاحبه دانشگاه برای داوطلب حاصل می‌شود.

از این رو داوطلبان به طور معمول پس از شرکت در مصاحبه دانشگاه‌های مختلف و بر اساس اطلاعاتی که به دست می‌آورند، در نظرات خود در مورد کدرشته‌های مختلف تجدید نظر می‌کنند و تمایل دارند تا با انتخاب‌های آگاهانه‌تر آینده تحصیلی بهتری را برای خود رقم بزنند. بنابراین پس از شرکت در مصاحبه‌ها بسیاری داوطلبان خواهان جابه‌جایی اولویت‌های خود هستند.

اما از سال گذشته سازمان سنجش امکان جابه‌جایی اولویت‌ها را فرام نکرد و امسال نیز مطابق اعلام سازمان سنجش، در سال جاری امکان تغییر یا جابجایی اولویت‌های انتخاب رشته دکتری وجود ندارد و داوطلبان تنها می‌توانند جهت حذف اولویت‌های انتخاب رشته خود، درخواست کتبی خود را به همراه تصویر شناسنامه تا تاریخ 31 / 4 / 98 به شماره 02189782360 فکس نمایند.

متأسفانه درخواست‌های داوطلبان آزمون دکتری در این خصوص تا امروز نتیجه نداشته است و سازمان سنجش همچنان بر موضع خود مبنی بر عدم امکان تغییر اولویت‌ها باقی مانده است.