تکمیل ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد مجوز گرفت

دبیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو گفت: انجام تکمیل ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس ظرفیت‌های اعلامی وزارت بهداشت برای سال ۱۳۹۸ بلامانع است.

دکتر ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: شورای سنجش و پذیرش دانشجو براساس درخواست رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور ایشان امروز یکشنبه ۷ مهرماه ۹۸ به صورت فوق‌العاده تشکیل جلسه داد و دو بند را مصوب کرد.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، انجام تکمیل ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس ظرفیت‌های اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای سال ۱۳۹۸ بلامانع است.

دبیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس بند دیگر مصوبه، انجام تکمیل ظرفیت در رشته‌های غیر علوم پزشکی مورد تصویب قرار نگرفت و مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامی تمهیدات لازم را مبنی بر لغو تکمیل ظرفیت این رشته‌ها انجام دهد.

https://reg.azmoon.iau.ac.ir/Account/Login?ReturnUrl=%2F

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد گفت: داوطلبان همچنان می توانند در مرحله تکمیل ظرفیت رشته های علوم پزشکی ثبت نام کنند.

بهروز طهماسب کاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با توجه به اینکه شب گذشته در جلسه با شورای سنجش و پذیرش دانشجو، تکمیل ظرفیت در رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد، مورد تایید قرار گرفت، بنابراین همچنان سامانه برای ثبت نام داوطلبان در مرحله تکمیل ظرفیت باز است.

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه تکمیل ظرفیت متقاضیان رشته های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کننده در آزمون سراسری سال ۹۸ تا شنبه ششم مهرماه بوده است، افزود: به واسطه اینکه برخی داوطلبان در این بازه زمانی برای ثبت نام مردد بودند، بنابراین همچنان سامانه را باز گذاشته ایم.

کاظمی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت برخی واحدها در رشته‌های علوم پزشکی پر شده ولی در مجموع حدود ۵۰ درصد صندلی‌ها خالی است.

وی ادامه داد: در مرحله تکمیل ظرفیت، حدود ۴ هزار نفر ظرفیت وجود دارد.

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد با بیان این مطلب که هنوز تاریخ اتمام مرحله تکمیل ظرفیت مشخص نیست، گفت: همیشه صندلیهای دانشگاه آزاد با تکمیل ظرفیت پر می شود.

کاظمی با اعلام اینکه داوطلبان واجد شرایط می توانند ۱۰۰ کد رشته را انتخاب کنند، افزود: داوطلبان می توانند با استفاده از کد دسترسی مندرج در ذیل کارنامه و کد ملی به سامانه www.azmoon.org وارد شده و پس از پرداخت وجه انتخاب رشته کنند.

نگاهی حقوقی با ماجرای درگیری سنجش و دانشگاه آزاد در تکمیل ظرفیت +سند

پس از اعلام نتایج کنکور سراسری و ثبت نام داوطلبان آمارهای رسمی و غیررسمی از خالی ماندن بسیاری از صندلی های دانشگاه ها خبر میدهد، به طوری که این امار در دانشگاه های غیرانتفاعی نزدیک به ۵۰ درصد و موسسات علمی و کاربردی حدود ۷۰ درصد تخمین زده می شد، بدون شک این آمارها باعث خواهد شد دانشگاه ها به سراغ فراخوان تکمیل ظرفیت بروند.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رقابت برای جذب دانشجو یکی از اصول دانشگاه داری در ایران و حتی دنیا است، این مسئله در ایران نیز به دلیل کاهش شدید تعداد داوطلبان حضور در دانشگاه ها(از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر) با اهمیت زیادی همراه است و موسسات آموزش عالی سعی در جذب دانشجو به طرق های مختلف هستند.

پس از اعلام نتایج کنکور سراسری و ثبت نام داوطلبان آمارهای رسمی و غیررسمی از خالی ماندن بسیاری از صندلی های دانشگاه ها خبر میدهد، به طوری که این امار در دانشگاه های غیرانتفاعی نزدیک به ۵۰ درصد و موسسات علمی و کاربردی حدود ۷۰ درصد تخمین زده می شد، بدون شک این آمارها باعث خواهد شد دانشگاه ها به سراغ فراخوان تکمیل ظرفیت بروند، موضوعی که دانشگاه آزاد زودتر دیگر دانشگاه اقدام به اعلام آن کرده که همین مسئله با واکنش شورای سنجش و پذیرش همراه شده است. اما ماجرا چیست؟

** آغاز فراخوان
فراخوان تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد به دوم مهرماه برمی گردد؛ دانشگاه آزاد  در اطلاعیه خود آورده بود: “به اطلاع کلیه داوطلبان حاضر در جلسه آزمون سراسری سال ۹۸ که بر اساس کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور مجاز به انتخاب رشته شده اند ، می رساند ، جهت شرکت در تکمیل ظرفیت این دانشگاه، می توانند از عصر امروز سه شنبه ۲ مهر ماه لغایت ساعت ۲۴ روز شنبه ۶ مهر ماه با مراجعه به سامانه این مرکز به نشانی www.azmoon.org  نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند”.

با نگاهی به دفترچه تکمیل ظرفیت این دانشگاه می توان دید که واحدهای دانشگاه آزاد ظرفیت های بالایی را برای تکمیل ظرفیت در نظر گرفته اند، که این مسئله قطعا باعث واکنش رقبای این دانشگاه خواهد شد.

ظرفیت های اعلام شده تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد

سنجش: غیرقانونی است
فردای همان روز بود که «دبیرخانه» شورای سنجش و پذیرش دانشجو در خصوص تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی برای داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ اطلاعیه داد. دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در این اطلاعیه تاکید کرده است: «دانشگاه آزاد اسلامی بدون اخذ مجوز از شورای سنجش و پذیرش دانشجو از روز دوم مهرماه سال جاری شروع به انتخاب رشته با عنوان تکمیل ظرفیت کرده است. دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو ضمن اعلام مغایرت تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی با مصوبه جلسه دهم شورای مذکور اعلام می کند که انتخاب رشته و پذیرش دانشجو تحت عنوان تکمیل ظرفیت بدون اخذ مجوز از شورای مذکور فاقد وجاهت قانونی بوده و پذیرش این داوطلبان مورد تایید نیست»

این اطلاعیه آغاز کش مکش مجدد دانشگاه آزاد با شورای سنجش و پذیرش بود، مسئله که فردا این بیانیه، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد در اظهاراتی نسبت به آن واکنش نشان داد؛  او در جلسه شورای دانشگاه می گوید: “پذیرش دانشجو بخش‌های مربوط به خود را دارد، چه کسی گفته است که پذیرش باید تک مرحله‌ای باشد، دانشگاه اختیار دارد که به صورت دو مرحله‌ای عمل کند و با تکمیل ظرفیت تعداد دانشجویان خود را به حد نصاب برساند. جای تعجب است که اطلاعیه می‌دهند که اقدام دانشگاه آزاد اسلامی غیرقانونی است. در صورتی که پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی کاملاً قانونی بوده است”.

دانشگاه آزاد: داوطلبان ثبت نام کنند
بعد از اظهارات طهرانچی بود که روابط عمومی این دانشگاه عنوان کرد، فرآیند تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی همانند سال­‌های گذشته قانونی است؛ دراین اطلاعیه دو نکته دیده می شد، ۱- ظرفیت اختصاص داده شده مازاد نبوده و ظرفیت پرنشده، پذیرش قانونی کد رشته محل های این دانشگاه بوده است ۲- مطابق تبصره ۲ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب ۹۲/۶/۱۰ مجلس شورای ، صرفاً مسئولیت سنجش داوطلبان به سازمان سنجش آموزش کشور سپرده شده است.

استناد دانشگاه آزاد به تبصره ۲ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش

خدایی وارد میشود
همین نکات بود که ابراهیم خدایی دبیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو در مصاحبه ای با ایسنا، به مسائل حقوقی و فنی این اقدام دانشگاه آزاد ورود می کند، او در این گفته به ماده ۲ قانون سنجش و پذیرش اشاره می کند، ماده ای که برنامه‌ریزی و تصویب مقررات سنجش و پذیرش کلیه دانشگاه‌های مراکز آموزش عالی را بر عهده شورای سنجش و پذیرش دانشجو قرار داده است، او می گوید: “علاوه بر این براساس ماده ۸ آیین‌نامه اجرایی قانون فوق مصوب ۲۵ تیر سال ۹۳ هیئت وزیران کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی را موظف کرده است قبل از هرگونه پذیرش به منظور انطباق با مصوبات شورا، هماهنگی‌های لازم را به دبیرخانه شورا انجام دهند”.

اشاره شورای سنجش و پذیرش به ماده ۲ قانون سنجش و پذیرش

او حتی به مصوبه حذف تکمیل ظرفیت در جلسه دهم این شورا در ۳۰ بهمن سال ۹۶ می کند و اشاره می کند: “این شورا در جلسه دهم مورخ ۳۰ بهمن سال ۹۶ مصوب کرد که از سال ۹۷ به بعد مرحله تکمیل ظرفیت از آزمون‌های سراسری، فنی حرفه‌ای کاردانی به کارشناسی و جامع علمی کاربردی با توجه به مشکلات عدیده‌ای که برای زیر نظام‌های مختلف ایجاد و به تبع آن بی‌ثباتی در برنامه‌ریزی مراکز آموزش عالی به وجود می آورد، حذف شود”.(جزئیات بیشتر)

استلال های حقوقی دانشگاه
این رفت و برگشت های دانشگاه آزاد و سنجش و پذیرش ادامه داشت که  سیدحسین طباطبایی‌اصل، رئیس مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد امروز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به اختلاف نظر به‌وجودآمده در مورد پذیرش تکمیل‌ظرفیت می گوید: «قانون سنجش و پذیرش دانشجو، مصوبه ۱۰ شهریورماه سال ۹۲ مسئولیت سنجش داوطلبان ورود به دانشگاه را برعهده سازمان سنجش قرار داده است. اصطلاحا حقوقدانان در این زمینه می‌گویند مقنن یعنی قانونگذار در مقام بیان بوده و اگر قرار بر این بود که پذیرش را هم به سازمان سنجش بسپارد، راجع‌به این موضوع نیز اظهارنظر می‌کرد، فلذا در دوره کارشناسی صرفا سنجش برعهده سازمان سنجش است و پذیرش مطابق قانون برعهده دانشگاه‌هاست. روال دانشگاه هم در طول همه این سال‌ها به همین شکل بوده و کسی در این زمینه تردیدی نداشته است.» رئیس مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «سازمان سنجش آموزش کشور به‌عنوان دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش به مصوبه دهمین جلسه شورا اشاره کرده، آن را مبنا قرار داده و معتقد است پذیرش در مرحله تکمیل‌ظرفیت ممنوعیت قطعی دارد. به عقیده ما این درست نیست. وقتی ما به مصوبه مراجعه می‌کنیم می‌‌بینیم که در آن گفته شده اگر معاونت آموزشی وزارت عتف نسبت به یکسان‌سازی موضوع پذیرش اقدامات لازم را انجام دهد، پس از انجام آن و یکسان شدن پذیرش، بحث تکمیل ظرفیت منتفی خواهد شد.»

گره باز می شود؟
به هر حال به نظر می رسد این جنگ تفسیر بندهای قانون سنجش و پذیرش باید به هر صورت به سرانجام برسد، قطعا در این بین داوطلبان ضرر کننده اصلی خواهند بود و نقش مجلس و کمیسیون آموزش نیز برای حل این مسئله پررنگ به نظر می رسد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *