حمایت عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از حذف پذیرش مقاله به عنوان شرط دفاع دکتری

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: کشور در یک تحریم علمی است و نوعی آپارتاید علمی علیه دانشمندان و محققین کشورمان وجود دارد؛ بنابراین باید آیین‌نامه فارغ‌التحصیلی مقطع دکتری تغییر اساسی کند.

محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون ‌آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس درباره حذف شرط چاپ مقاله در نشریات علمی برای دفاع از رساله دکتری، اظهار کرد: هیأت‌های امنا و دانشگاه‌ها اختیاراتی دارند و خوب است که در حوزه علمی و پژوهشی سختگیری‌هایی صورت گیرد که باعث افزایش رشد علمی کشور و تأمین منافع ملی شود، اما گاهی اوقات سختگیری‌ها باعث سرخوردگی قشر جوان به خصوص دانشجویان مقطع  دکتری می‌شود که این موضوع آفت زا است.

وی افزود: در حال حاضر برخی از دانشگاه‌ها با یکدیگر رقابتی را شروع کرده‌اند و می‌گویند فارغ‌التحصیلان دکتری باید دو یا سه مقاله داشته باشند و برخی هم اصرار دارند دانشجو باید یک مقاله Q1 یا 2 مقاله Q2 ارائه دهند.

عضو کمیسیون ‌آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر کشور در یک تحریم علمی است و نوعی آپارتاید علمی علیه دانشمندان و محققین کشورمان وجود دارد به‌گونه‌ای که بسیاری از مجلات معروف دنیا از چاپ مقالات ایرانیان امتناع می‌کنند. حال با این اوصاف دانشگاه‌ها به دانشجویان مقطع دکتری فشار می‌آوردند که شما باید در مجلات بین‌المللی  Q1 و Q2 مقاله چاپ کنید که این امر باعث می‌شود گرفتن مدرک دکتری دانشجو چندین سال به تعویق بیفتد و این در حالی است که دانشجو دروس خود را ظرف مدت 2 سال گذرانده و  آزمون جامع را هم با موفقیت طی کرده است. اما متأسفانه به لحاظ سختگیری های اشاره شده دانشجویان چندین سال درگیر پذیرش و چاپ مقاله است.

زاهدی تأکید کرد: به وزیر علوم و معاونت آموزشی وزارت علوم پیشنهاد داده‌ام زمانی که استاد راهنما محتوای تهیه شده توسط دانشجو را برای دفاع از رساله صحه گذاشت، از داوران خبره‌ دعوت به عمل آید تا دانشجو در یک جلسه پیش دفاع کلیات و نتایج اصلی رساله خود را ارائه دهد و اگر داوران تأیید کردند که این رساله قابلیت دفاع دارد جلسه دفاع را بگذارند و منتظر دریافت پذیرش یا چاپ مقاله نباشند.

وی اضافه کرد: اما استاد راهنما باید گزارشی به جلسه دفاع ارائه دهد مبنی بر اینکه از آن رساله چند مقاله استخراج شده یا می‌توان استخراج کرد یا حتی برای چاپ به مجله‌ای ارسال گردیده است. آنگاه دفاع از رساله به صورت‌ مشروط برگزار شده و در صورت تأیید توسط هیأت داوران، کار دانشجو از حیث آموزش و پژوهش تمام شده و برای فارغ التحصیلی نهایی باید منتظر پذیرش یا چاپ  مقاله منطبق با شرایط و استانداردهای دانشگاه  باشد. این موضوع دو فایده دارد اولاً دانشجو از نظر سنوات تحصیلی یا پرداخت شهریه و نگرانی‌های روحی- روانی معاف و خلاص می‌شود و ثانیاً دانشگاه هم استانداردهای خود را حفظ می‌کند.

عضو کمیسیون ‌آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: باید آیین‌نامه فارغ التحصیلی دانشجویان دکتری تغییر اساسی کند که این موضوع را خدمت وزیر محترم علوم عنوان کرده‌ام؛ بنابراین باید رویکردها تغییر کند، خوشبختانه دکتر غلامی اصل مطلب را مورد استقبال قرار دادند، امیدوارم که این پیشنهاد هرچه زودتر مورد تأیید و بخشنامه گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *