دانشگاه تربیت مدرس دانشجوی پسادکتری پذیرش می کند

دانشگاه تربیت مدرس از میان دانش آموختگان دکتری با گرایش تخصصی احتراق، پژوهشگر پسادکتری می پذیرد.

دانشگاه تربیت مدرس از میان دانش آموختگان دکتری با گرایش تخصصی احتراق، پژوهشگر پسا دکتری می پذیرد.
دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس از میان دانش آموختگان دکتری با گرایش تخصصی احتراق که دارای سابقه کار آزمایشگاهی در زمینه احتراق صنعتی و کاربرد سوخت های زیستی (Biomass fuels) در سامانه¬های احتراقی بوده و علاقمند به گذراندن دوره پسا دکتری در زمینه احتراق تجربی هستند، پژوهشگر پسادکتری می پذیرد.
علاقه مندان واجد شرایط می توانند رزومه کامل و درخواست خود را به رایانه kiumars@modares.ac.ir ارسال نمایند.

پسادکتری چیست؟

دوره تحقیقاتی پسادکتری یا پست دکتری یا فوق دکتری (به انگلیسی: Postdoctoral research) (به طور غیررسمی: Postdoc) به دوره‌ای از تحقیقات آکادمیک گفته می‌شود که محققان بعد از به پایان رساندن تحصیلات و کسب مدرک دکترا یا اعلی درجه علمی (مدرک نهایی) معمولاً تا سقف ۵ سال و قبل از یافتن شغل ثابت آکادمیک سپری می‌کنند. در این دوره دانشجویان به عنوان محقق در دانشگاه‌ها یا مراکز تحقیقاتی مشغول بکار می‌شوند؛ با اینحال سپری کردن این دوره منجر به دریافت مدرکی به این نام نمی‌شود.
هدف دوره‌های پسادکتری هرچه عمیق‌تر شدن تخصص و دانش و کسب مهارت‌های لازم تحقیقاتی در موضوعی خاص است. ارائه دوره‌های پسادکتری معمولاً به عنوان بخشی از وظایف یک مؤسسه دانشگاهی یا تحقیقاتی شمرده شده و همچنین توقع می‌رود که به تولید و چاپ محتوای علمی منجر شود. در برخی از کشورها مانند روسیه و انگلستان ممکن است سطوحی بالاتر از سطح دکترا هم شناخته شود؛ در حالیکه در دیگر کشورها اینگونه نبوده و گذراندن این دوره‌ها تنها به صورت سابقه تحقیقاتی در رزومه افراد ثبت می‌گردد. در ایران نیز اخیراً توسط برخی از دانشگاه‌ها چنین دوره‌هایی ارائه می‌شود. در ایران همچنین گاهی از عبارت فوق دکترا برای اشاره به چنین دوره‌هایی استفاده می‌شود.
محقق پسادکتری معمولاً با قراردادی رسمی یا با بورس تحصیلی حمایت مالی می‌شود. در دوره پسادکتری معمولاً محقق به صورت مستقل و بر روی موضوعی جداگانه کار می‌کند.

پژوهشگر پسادکتری (postdoc) جهت کار پژوهشی به مدت ۱ تا ۳ سال در یک گروه پژوهشی در دانشگاه استخدام می شود. کار پژوهشگر به طور مستقیم در ارتباط با استاد میزبان و در جهت اهداف پژوهشی گروه وی تعریف می شود و فقط در صورت تصویب دانشکده به صورت ارائه حداکثر۳ واحد درسی در هر نیمسال با دانشکده همکاری می کند. دوره پسادکتری یک دوره تحصیلی نیست و نباید تحت عناوینی مثل فوق دکترا و مانند آن تعبیر شود.

شرایط اولیه استخدام: شرط اولیه برای استخدام پژوهشگر پسادکتری این است که استاد میزبان (که در مرتبه دانشیاری یا استادی است) بتواند هزینه استخدام را تأمین نماید. تأمین مالی ممکن است از طریق قرارداد های ارتباط با صنعت، از منابع شخصی، حمایت بنیاد نخبگان (لطفا به لینک بالای صفحه مراجعه شود) یا حتی از منابع معاونت پژوهشی (به آیین نامه حمایت از پسادکتری مراجعه شود) باشد. سیاست دانشگاه تشویق اساتید در به کار گیری پژوهشگران پسادکتری است و تلاش می کند به هر شکل ممکن در امور مالی و اداری تسهیلات ایجاد نماید. حقوق پژوهشگر به صورت توافقی بین پژوهشگر و استاد میزبان مشخص می شود، اما نباید از مقدار عرف خیلی کمتر باشد. در سال ۱۳۹۶ عرف دانشگاه جهت حقوق پژوهشگران یک میلیون و پانصد هزار تومان می باشد. حقوق پژوهشگر به صورت یک قرارداد پایه از طریق معاونت مالی اداری (با مبلغ ۹۷۰ هزار تومان در ماه) و یک قرارداد پژوهشی با معاونت پژوهش و فناوری به مبلغ حدود ۵۰۰ هزار تومان (یا مبلغ دیگر توافقی با استاد) پرداخت می‌گردد. حقوق پژوهشگران توسط دانشگاه پرداخت می گردد و استاد میزبان باید در سررسید هایی با دانشگاه تسویه نماید. اساتید می توانند یک قرارداد فعال را به دانشگاه معرفی کنند (فرم شماره ۵) و تقاضای برداشت از این قرارداد را نمایند. دانشگاه در مورد اینکه در چه زمانی از قرارداد برداشت شود منعطف است. علاوه بر میزان اسمی حقوق، استاد میزبان باید هزینه ای حدود ۲۰۰ هزار تومان در ماه را نیز بابت بیمه پژوهشگر به دانشگاه برگرداند. به این مبلغ ممکن است هزینه های عیدی و سنوات و مانند آن هم اضافه شود. دانشگاه در انتهای دوره اطلاعات دقیق هزینه ها را در اختیار استاد میزبان قرار خواهد داد. به این ترتیب برای حقوق یک میلیون و پانصد هزار تومان در ماه، استاد میزبان باید حداقل هزینه ای حدود یک میلیون و هفتصد هزار تومان در نظر بگیرد. استخدام توسط دانشگاه انجام می شود و حقوق را دانشگاه به صورت علی الحساب پرداخت می کند. اساتید میزبان با امضاء فرم تقاضای استخدام متعهد می شوند که هزینه استخدامی را در سر رسید هایی به دانشگاه برگردانند. مناسب است اساتید میزبان قبل از استخدام پژوهشگر مشخص کنند که با بودجه ای که در اختیار دارند دقیقا چند ماه می توانند پژوهشگر را استخدام نمایند.انتخاب پژوهشگر: استاد میزبان پس از اطمینان از توانایی تأمین مالی می تواند از طریق آگهی در سایت دانشگاه و یا هر مکانیسم دیگر موضوع استخدام را اعلان عمومی کرده و از بین متقاضیان فرد مورد نظر را انتخاب نماید. بهتر است در این مورد قبلا با رئیس دانشکده در زمینه محل کار پژوهشگر هماهنگی شود تا بعدا مشکلی ایجاد نشود. اساتید میزبان مناسب است که در انتخاب اولیه پژوهشگران دقت کنند زیرا قادر نخواهند بود که زودتر از ۳ ماه پس از عقد قرارداد آن را یک طرفه لغو کنند.

 

ارائه مدارک: پژوهشگر انتخاب شده باید مدارک زیر را آماده کرده و از طریق استاد میزبان به معاونت پژوهشی ارائه نماید. قبلاً فرم شماره ۲ باید توسط رئیس دانشکده مربوطه امضاء شود. مدارک مورد نیاز به شرح زیر است:

۱-  دو نسخه اصل فرم مشخصات پژوهشگر (فرم شماره ۱) که توسط متقاضی تکمیل شده و عکس بر روی آن الصاق شده باشد.

۲-  فرم تقاضای استخدام که به امضاء استاد میزبان و رئیس دانشکده/مرکز رسیده است  (فرم شماره ۲)

۳-  رزومه کامل (شامل سابقه آموزشی و فعالیت های پژوهشی) به همراه کپی مقالات ISI چاپ شده(با قید ضریب تأثیر مقاله)

۴-  پیشنهاد طرح پژوهشی دوره پسا دکتری (در دوصفحه)

۵-  توصیه نامه از استاد راهنمای دوره دکتری

۶-  اصل و تصویر تمام صفحات شناسنامه متقاضی

۷-  اصل و تصویر برگ پایان خدمت یا معافیت

۸-  ۳ قطعه عکس ۴×۳ جدید (رنگی و تمام رخ با زمینه سفید)

۹-  اصل و تصویر مدرک دکتری ( یا مدرک موقت)

۱۰-اصل و تصویر کارت ملی

قرارداد و بیمه: در صورت کامل بودن مدارک و شفاف بودن مسائل مربوط به تأمین مالی و پس از ارزیابی اولیه علمی (به بخش «نظارت بر عملکرد» در این صفحه رجوع شود)، معاونت پژوهشی مدارک را جهت عقد قرارداد به معاونت مالی-اداری ارسال می نماید. معاون مالی- اداری دانشگاه با استناد به تأیید معاونت پژوهشی مدارک را جهت استخدام به رئیس امور اداری و سپس کارگزینی ارجاع می نماید. کارگزینی با پژوهشگر جهت ملزومات بعدی تماس تلفنی خواهد گرفت. پژوهشگران می توانند در این مرحله، قبل از برقراری حقوق، تقاضای علی الحساب نمایند (از معاونت مالی-اداری). واریز حقوق ماهانه به حساب بانک ملت که پژوهشگران باز می نمایند صورت خواهد گرفت. پس از امضای قرارداد و طی مراحل اداری، پژوهشگر به عنوان یک عضو پژوهشی قراردادی دانشگاه کارت پرسنلی دریافت می کند و مشمول بیمه می شود.

امکانات دیگر:

  • بیمه تکمیلی: جهت بیمه تکمیلی پژوهشگران باید به صورت شخصی به اداره رفاه دانشگاه مراجعه نمایند (پس از عقد قرارداد و دریافت حکم).
  • خوابگاه: دانشگاه سهمیه محدودی خوابگاه جهت واگذاری به پژوهشگران پسادکتری در اختیار دارد که بر اساس اولویت و صف در اختیار قرار می دهد. احتمال واگذاری برای خوابگاه مجردی بیشتر است. جهت تسریع پژوهشگران شخصاً پی گیری نمایند.
  • پست الکترونیکی: پژوهشگران باید از طریق رئیس دانشکده تقاضای پست الکترونیکی نمایند.
  • تردد خودرو به دانشگاه: ورود خودرو به دانشگاه توسط کارت هوشمند پرسنلی که از طرف معاونت مالی-اداری صادر می شود ممکن خواهد بود. جهت دریافت برچسب خودرو پژوهشگران باید به امور کارکنان دانشگاه مراجعه نمایند و مدارک لازم را ارائه نمایند.
  • عضویت کتابخانه: دفتر امور پژوهشی معاونت پژوهش و فناوری با تقاضای پژوهشگر نامه ای خطاب به کتابخانه مرکزی تهیه می نماید که پژوهشگر بر اساس آن می تواند عضو کتابخانه شود. مدت زمان عضویت معادل زمان قرارداد است.
  • سربازی: دانشگاه در قبال مشکل سربازی متقاضیان مسئولیتی ندارد اما امکان استخدام پسادکتری با راهکار امریه وجود دارد. متقاضیان با معاونت پژوهشی مشورت نمایند.

 

تمدید دوره: قرارداد های پسادکتری برای مدت محدود بسته می شوند و در صورت موافقت استاد میزبان تمدید می شوند. در این رابطه لازم است پژوهشگران یک ماه و نیم قبل از پایان قرارداد با ارائه فرم شماره ۳ نسبت به تمدید اقدام نمایند تا اخلالی در روند پرداخت حقوق ایجاد نشود.

نظارت بر عملکرد: معاونت پژوهش و فناوری در ابتدای ورود پژوهشگران ارزیابی اولیه ای از سطح علمی پژوهشگران انجام می دهد. این ارزیابی بر اساس جمع ضریب تاثیر (impact factor) مقالات چاپ شده ای است که پژوهشگر در آنها نویسنده اول است (یا نویسنده دوم پس از استاد راهنمای دوره دکتری). مجموع ضریب تاثیر این مقالات از ۲ نباید کمتر باشد. در طول دوره پسادکتری اساتید میزبان باید به صورت ماهانه عملکرد پژوهشگر را تایید نمایند تا پرداخت حقوق پژوهشگران توسط دانشگاه صورت گیرد. این کار توسط سامانه اینترنتی طراحی شده صورت می گیرد.

 

خاتمه دوره و دریافت گواهی:  پس از پایان دوره پژوهشگر با ارائه فرم شماره ۴ به معاونت پژوهشی می تواند تقاضای گواهی دوره پسادکتری از معاونت پژوهشی نماید. این فرم باید به امضای استاد میزبان نیز برسد و مراحل تسویه حساب قبلاً صورت گرفته باشد. این گواهی به منزله یک مدرک تحصیلی نمی باشد.

خبر های بیشتر در کانال تلگرام 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *