داوطلبان دکتری 1400 بر سر دو راهی «کنکور کرونایی» و «آزمون ندادن»

در حالی که سازمان سنجش می‌تواند با تعویق آزمون دکتری به بعد از واکسیناسیون، امکان شرکت بی خطر داوطلبان با بیماری زمینه ای را فراهم کند، به نظر می رسد با برگزاری آزمون در اسفند، بسیاری از این عزیزان از شرکت در کنکور ۱۴۰۰ هم محروم باشند.

این روزها که به کنکور دکترای ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم، دغدغه‌ها و تلاش‌های تعدادی از داوطلبان این کنکور برای تغییر زمان این آزمون بیشتر شده است؛ ورود کرونای انگلیسی و سرعت بالا در ابتلا به این بیماری هم بر نگرانی داوطلبان این کنکور افزوده است.

البته با توجه به اینکه زمان کنکور دکترای سال ۹۹ هم به دلیل شرایط کرونا تغییر کرده بود، داوطلبان امیدوارند که زمان آزمون دکترای ۱۴۰۰ هم تغییر کند؛ در ابتدا قرار بود آزمون دکترای سال ۹۹ جمعه مورخ ۹ اسفند ۹۸ برگزار شود [ناگفته نماند که با توجه به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲ اسفند ۹۸، تاریخ برگزاری آزمون دکتری سال ۱۳۹۹ به ۹ اسفند ۹۸ تغییر پیدا کرد] اما شرایط کرونایی موجب شد که زمان آزمون به پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ۹۹ تغییر کند.

پیش‌بینی‌ها درباره شرایط کرونا در همان اسفند ماه حاکی از آن بود که حداقل در فروردین با کرونا مواجهیم به همین دلیل سازمان سنجش آموزش کشور 25 اسفند تاریخ جدید برگزاری آزمون دکتری سال ۹۹ را در روز نهم خرداد سال ۹۹ اعلام کرد اما کرونا، برگزاری این آزمون را لغو کرد و اعلام شد که کنکور دکتری ۹۹ روز پنجشنبه ۲۶ تیرماه برگزار می‌شود.

این تاریخ دوباره به دلیل شرایط کرونایی تغییر کرد و برگزاری آزمون دکتری به ۹ مرداد سال ۹۹ موکول شد و البته دیگر این تاریخ تغییر نکرد و آزمون ورودی مقطع دکتری «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۹۹ با ۱۷۹ هزار و ۷۰۴ نفر در  ۱۴۳ حوزه امتحانی در ۶۰ شهرستان مختلف کشور برگزار شد.

بعد از برگزاری کنکور دکتری ۹۹ علی‌اصغر خانی نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشته است: «پروتکل‌های وعده داده شده از سوی سازمان سنجش در کنکور دکتری کامل رعایت نشد».

بعد از اعلام نتایج، سازمان سنجش مهیای برگزاری آزمون بعدی شد و از اول آذر امسال ثبت‌نام دکتری آغاز شد و مقرر شد که آزمون دکتری 1400، در نیمه اسفند برگزار شود؛ اما برخی داوطلبان این کنکور مخالف برگزاری این زمان هستند و بیان می‌کنند که زمان کنکور دکترای 1400 باید تعییر کند.

اما دلایل این افراد برای تعویق کنکور دکتری چیست؟

۱-  همان‌طور که آزمون دستیاری پزشکی و آزمون نظام مهندسی به خاطر وضعیت کرونا به سال ۱۴۰۰ موکول شده، آزمون دکتری تغییر کند؟ چه تفاوتی بین داوطلبان آزمون دکتری وزارت علوم با داوطلبان آزمون‌های مذکور در ابتلا به کرونا وجود دارد؟ آیا ویروس کرونا در مبتلا کردن داوطلبان آزمون‌های مختلف رفتار متفاوتی دارد؟

۲- شرایط ویروس کرونا موجب نگرانی داوطلبان و خانواده‌های آنان شده است و ویروس کرونای انگلیسی، شرایط را سخت‌تر کرده است.‌

۳- با آغاز واکسیناسیون ، تا بهار سال آینده حداقل ۷۰ درصد گروه‌های آسیب‌پذیر واکسینه می‌شوند و سطح ایمنی عمومی کشور بالا می‌رود و احتمال انتقال بیماری کاهش پیدا می‌کند.

۴- یک داوطلب کنکور دکتری باید یک سال درس بخواند، با یکی دو ماه درس خواندن نمی‌تواند قبول شود.

۵- آیا امکان دارد با دولایه ماسک و 4 ساعت، آزمون برگزار شود؟ حتی نمی‌توانیم آب بخوریم، اگر کسی بیمار باشد، با یک لحظه برداشتن ماسک بقیه را نیز مبتلا می‌کند و این 4 ساعت زمان بسیار طولانی است.

 سازمان سنجش کوتاه نیامد

اما سازمان سنجش به هیچ عنوان قصد ندارد که زمان کنکور را تغییر دهد و بر همین اساس مقرر شده است که زمان آزمون کنکور دکتری ۱۴۰۰ همان ۱۵ اسفند با رقابت ۱۸۴ هزار و ۲۱۳ داوطلب برگزار شود.

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در این خصوص گفت: حوزه‌های برگزاری آزمون دکتری ۹۹ در ۶۰ شهر بود که برای کنکور دکتری ۱۴۰۰ به ۱۱۰ شهر افزایش یافته است همچنین فاصله بین هر داوطلب ۱.۵ متر خواهد بود.

سازمان سنجش به هیچ عنوان قصد ندارد که تاریخ برگزاری آزمون دکتری 1400 را تغییر دهد و دلایل داوطلبان را برای تغییر زمان کنکور، قانع کننده نمی‌داند. بر این اساس تنها اگر در این یک هفته باقیمانده، ستاد مدیریت بیماری کرونا ورود کند، امکان تعویق آزمون وجود دارد؛ در غیر این صورت کنکور در همان زمان خودش برگزار خواهد شد.

برخی داوطلبان معترض عنوان می‌کنند که اگر قرار باشد که کنکور دکتری در زمان اعلام شده برگزار شود، به دلیل شرایط کرونا نمی‌توانند در این آزمون شرکت کنند و مجبور هستند در بین دو راهی «کنکورکرونایی» و «کنکور ندادن»، گزینه دوم را انتخاب کنند‍!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *