شیوه ارزیابی از دانشجویان در ترم جاری/ سهم امتحانات پایان ترم

محمد رضا آهنچیان در گفتگو با پی اچ دی یار درباره روش‌های برگزاری امتحانات غیرحضوری برای کاهش سطح تقلب گفت: در بخش اطلاع رسانی آموزش مجازی درگاه وزارت علوم، اطلاعات به روز آموزش‌های مجازی و مباحث مربوط به برگزاری آزمون‌های غیرحضوری آمده است که دانشگاه‌ها می‌توانند به آن مراجعه کنند، در این بخش روش‌هایی که در آزمون مجازی می‌تواند تقلب را کنترل کند منتشر شده است.

وی ادامه داد: ولی در حقیقت این موضوع باز می‌گردد به خود دانشگاه‌ها، که آموزش‌های خود را مدیریت کرده و همچنین امتحانات دانشگاه را به نحوی برگزار کنند که کمترین احتمال برای تقلب وجود داشته باشد.

امکان صفر بودن تقلب در امتحانات حضوری آنلاین

مدیر کل برنامه ریزی آموزش عالی یادآورشد: از طریق سیستمی نمی‌توان به طور کلان تمام دانشجویان را کنترل کرد، ولی استاد می‌تواند از طریق نرم افزارهایی که انتخاب می‌کند به عنوان یک پیش فرض این موضوع را مدیریت کند.

روش ارزیابی فقط منوط به امتحانات پایان نیمسال نیست

وی ادامه داد: در مواردی که آزمون‌ها به صورت چند گزینه‌ای و نا برخط است یا ناهمگاه است، این احتمال وجود دارد ولی به هر صورت خود استاد این موضوع را در نظر می‌گیرد. ضمن اینکه ما این موضوع را بارها اعلام کرده‌ایم و اساتید دانشگاه نیز به خوبی در جریان هستند که امسال روش ارزیابی دانشجویان را موکول به امتحانات پایان نیمسال نکنند، بلکه در طول نیمسال که از اسفند ماه بحث آموزش مجازی مطرح شد دانشجویان را ارزیابی مستمر کنند.

امتحانات پایانی دانشگاه‌ها با نمره ۲۰ معین نمی‌شود

آهنچیان افزود: حتی اطلاع داریم برخی از دانشگاه‌ها از اساتید درخواست کرده‌اند که قبل از امتحانات نهایی تکلیف ۱۵ نمره دانشجو را مشخص کنند، امتحان پایانی دانشگاه‌ها مانند سال‌های گذشته دیگر با نمره حدود ۲۰ معین نمی‌شود.

ارزشیابی دانشجویان با نمره ۱۵ و ۵

وی ادامه داد: الان دانشگاه‌ها دیگر با نمره ۱۵ و ۵ ارزشیابی دانشجویان را انجام می‌دهند که روش مطمئنی است که دانشجو آنچه را که عرضه کرده است به عنوان مبنای ارزشیابی توسط استاد دیده شود، نتیجه هم نتیجه بدی نخواهد بود.

نحوه برگزاری امتحانات برای دانشجویانی که دسترسی به اینترنت ندارند

وی درباره نحوه برگزاری امتحانات برای دانشجویانی که تحت منطقه آنها تحت پوشش اینترنت نبوده و یا اینترنت ضعیف است گفت: برخی از مناطق بدین صورت هستند، منتهی دانشگاه‌ها موظف هستند که دانشجویان خود را از جهت اینکه آیا دسترسی به اینترنت دارند یا خیر مدیریت کنند.

آهنچیان افزود: البته موضوع فقط به امتحانات موکول نمی‌شود از اسفند ماه دانشجویی که در منطقه کور بوده وضعیت اینترنت را به دانشگاه اعلام کرده است و دانشگاه نیز با روش‌های خود آن را مدیریت کرده است ولی در این خصوص هنوز دانشگاه‌ها چیزی به ما گزارش نکرده‌اند.

مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی افزود: دانشجویانی در حدود فروردین و اوایل اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کردند که در منطقه سختی از نظر پوشش اینترنتی قرار دارند و آموزش مجازی برای آنها امکان ندارد بنابراین ما از دانشگاه‌ها خواستیم بسته‌های یادگیری در اختیار این دانشجویان قرار دهند.

مدیر کل برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: آزمون‌های این گروه از دانشجویان که فکر می‌کنم تعداد آنها زیاد نباشد با مدیریت خود دانشگاه‌ها که می‌تواند از طریق حضور در دانشگاه و شرکت در امتحانات تک نفره باشد، مساله با استاد حل شده و نمره نهایی آنها تعیین شود.

وی افزود: بنابراین این گروه از دانشجویان می‌توانند به شکل حضوری در دانشگاه مبداء خود و یا نزدیک ترین دانشگاه به محل زندگی خود با هماهنگی دانشگاه مبداء، حضور یافته و امتحان بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *