میزان وام شهریه دکتری آزاد ترم بهمن ۹۶

عدالت‌گریزی سازمان سنجش در آزمون دکتری تخصصی

عباس مهدی‌زاده، در یادداشتی با عنوان «عدالت‌گریزی سازمان سنجش در آزمون دکتری تخصصی» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده از رعایت نشدن عدالت در آزمون دکتری انتقاد کرده که متن آن را در ادامه می‎خوانید:

«یکی از اولویت های اساسی و ضروری مصوبات مجلس آینده‌ی شورای اسلامی در بخش ساماندهی فضای آموزش علمی کشور ، بدون شک تصویب قوانین شفاف و عدالت‌محور در تمامی آزمون‌های معیار و سنجش علمی کشور در همه‌ی سطوح و مقاطع تحصیلی، از حذف و سلب میدان‌داری مافیای کنکور سراسری تا آزمون دکتری تخصصی و سهمیه های مضر و شاذ فاقد وجاهت منطقی و عرفی موجود در لابلای قوانین چند لایه‌ی آنها خواهد بود که بلاشک مطالبه‌ی عمومی را در پی دارد.

در آزمون دکتری تخصصی امسال، نگارنده در آزمون رشته‌ی مدیریت ورزشی شرکت کرد که در نتیجه‌ی اعلام شده پس از مصاحبه‌ی علمی؛ تناقض‌ها و موارد مبهم و عدیده‌ای وجود داشت که نیازمند بازنگری و اصلاح نتایج نهایی می باشد. از بین ده دوره‌ی مختلف دعوت شده به مصاحبه در دانشگاه‌های کشور، فقط در دوره‌ی پردیس خودگردان دو دانشگاه علامه طباطبایی تهران و دانشگاه مازندران در مصاحبه‌ی حضوری شرکت کردم که شهریه‌ی کل دوره‌ی دکتری در آنها هفتصد و بیست میلیون ریالی است. در کمال تعجب با عنایت به آنکه حد نصاب نمره علمی اعلام شده از سوی دانشگاه مازندران (بابلسر) بسیار کمتر از حد نصاب اعلامی دانشگاه علامه طباطبایی بوده و نمره‎ی مصاحبه‎ی هر دو دانشگاه مذکور خوب بود و قبول شدم اما متاسفانه در اولویت دوم دانشگاه مازندران با نمره کل نهایی ۳۷۷۵ نسبت به نمره کل ۲۶۱۵ دانشگاه علامه طباطبایی ، دو نفر (رتبه) فاصله داشته و فاقد نتیجه قبولی می‌باشد که با تعجب اعضای مصاحبه کننده دانشگاه مازندران نیز مواجه شده است .

نکته‌ی دیگر ضعف محرز و مشهود در نحوه‌ی دوگانه‌ی اطلاع رسانی سازمان سنجش کشور است که سامانه‌ی پیامکی آن کاملا یک طرفه است و فقط موارد خواسته شده از طرف سازمان را ارسال می کند و توان پاسخگویی به درخواست‌های ثبت شده داوطلب را ندارد. این سامانه نتوانسته زمان و مهلت و چگونگی تغییر اولویت اول انتخاب شده را در مهلت مقرر تیرماه به داوطلب پیامک و اطلاع‌رسانی کند، درحالی که در سیستم ثبت درخواست‌های سایت اینترنتی سازمان سنجش ثبت شده است. با توجه به پیامک های متعدد ارسالی به داوطلبان از روز ثبت نام در آزمون دکتری ۹۸ و اینکه هر داوطلبی امکان و فرصت زمانی بازدید روزانه و مکرر رجوع به سایت سنجش و پروفایل کاربری خود را نداشته و ندارد ، این ضعف بزرگ و انکارناپذیر ارسال نشدن پیامک مربوط به خواسته‌ی داوطلبان سازمان سنجش، بدیهی است که این خواسته الزام آور داوطلب متقاضی را جامه عمل پوشانده و نسبت به استیفای حق اقدام نماید .

موضوع دیگر مربوط به دانشگاه و داوطلب این است: با توجه به شهریه و هزینه‌ی دوره‎های پردیس خودگردان دانشگاه‌های مختلف و تکمیل نشدن ظرفیت ثبت نام این دوره‌ها، همچنین اعلام نشدن فرصت تکمیل ظرفیت رشته‌های مذکور توسط سازمان سنجش مشکل دیگری است که باید بازنگری شود. همچنین استقلال در اقدام به تکمیل ظرفیت دوره‌ی پردیس خودگردان به خود دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی واگذار و تفویض اختیار گردد تا صندلی‌های تحصیلی این دوره‌ها هر ساله خالی از دانشجو نماند و در این بین نه دانشگاه ضرر مالی عایدش گردد و نه دانشجوی طالب علم بدون صندلی بماند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *