لزوم تمدید مهلت اعزام مشمولان نظام وظیفه داوطلب کنکور دکتری

داوطلبان آزمون دکتری سال جاری که با توجه به تعویق کنکور، با مشکل زمان اعزام به خدمت مواجه شده اند، خواستار تمدید مهلت خود برای اعزام هستند.

به گزارش پی اچ دی یار، تاریخ برگزاری آزمون دکتری 99 که مقرر بود در 9 اسفند سال گذشته برگزار شود، به نهم خرداد ماه منتقل شد. این تعویق سه‌ماهه دردسرهایی برای برخی داوطلبان مذکر ایجاد کرده است. این داوطلبان که در مهلت 1 ساله پس از فراغت از تحصیل تا اعزام به خدمت سربازی، قصد داشتند در کنکور ارشد یا دکتری شرکت کنند، حالا با پایان مهلت مجاز ناچار به اعزام و آغاز به خدمت هستند.

البته در همان ابتدای اعلام شیوع کرونا در کشور، معاون ستاد کل نیرو‌های مسلح خبر از تعویق اعزام به خدمت سربازی تا اول اردیبهشت 99 داد؛ اما این فرصت نیز رو به اتمام است.

اگر چه امکان ترخیص سربازان جهت شرکت در کنکور وجود دارد، اما اهمیت ماه‌های پایانی جهت موفقیت در کنکور بر کسی پوشیده نیست. در واقع می‌توان ماه‌ها و روزهای پایانی را برگ برنده قبولی در کنکور ارشد و دکتری دانست. بنابراین، حتی با فرض این که آزمون کارشناسی ارشد و دکتری دیگر به تعویق نخواهد افتاد و زمان برگزاری آن‌ها در خرداد ماه خواهد بود، باز هم داوطلبان مذکر تحصیلات تکمیلی فرصتی را از دست خواهند داد که می‌تواند در قبولی یا عدم قبولی آن‌ها نقش بسیار زیادی داشته باشد و شرایط رقابتی نابرابر را برای این دسته از داوطلبان ایجاد نماید.

با توجه به این که شرایط موجود خارج از اختیار این داوطلبان بوده و احتمالا تعداد داوطلبانی که با چنین چالشی دست به گریبان هستند قابل توجه است، به نظر می‌رسد لازم است تصمیم مشخصی در این باره گرفته شود. به عنوان یک پیشنهاد سازمان سنجش می‌تواند از سازمان نظام وظیفه عمومی درخواست کند که داوطلبانی که در کنکور ارشد و دکتری ثبت‌نام کرده‌اند، بتوانند در صورت تمایل، تا پیش از برگزاری کنکور به سربازی اعزام نشوند؛ کما این که با توجه به شرایط موجود تعویق اعزام به خدمت سربازی همه مشمولان برای یک تا دو ماه آینده نیز می‌تواند به عنوان یک گزینه مطرح شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *