لزوم حذف کنکور از دوره دکتری

لزوم حذف کنکور از دوره دکتری

لزوم حذف کنکور از دوره دکتری : رئیس دانشگاه اصفهان تأکید کرد: در دوره دکتری جذب دانشجو باید به اساتید راهنما و گروه‌های آموزشی مختلف واگذار شود.

هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان درباره اقدامات و بحث‌های اخیر در شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر حذف کنکور و انحلال سازمان سنجش گفت: در حال حاضر تعداد صندلی‌های دانشگاه‌هایمان بیشتر از تعداد داوطلبان است، بنابراین در آموزش عالی برای داوطلب مشکلی نداریم.

مشکل در انتخاب رشته‌های برتر است، اینکه چه کسی بر روی صندلی‌ رشته‌های برتر بنشیند. اگر بخواهیم کنکور را برداریم آن صندلی رشته‌های برتر را کدام داوطلب تصاحب می‌کند؟ به چه صورتی می‌خواهیم سنجش کنیم؟ با چه جایگزینی می‌خواهید داوطلب ممتاز را بر روی کرسی رشته برتر بنشانید؟

لزوم حذف کنکور از دوره دکتری

طالبی افزود: باید راه بهتری یافت. حذف یک‌باره کنکور مسلما یک اشتباه است. در دوره دکتری بهترین روش این است که خود داوطلب رزومه ارائه دهد و خود استاد راهنما و گروه آموزشی فرد را انتخاب کنند. کما اینکه این روش قبلا هم بوده است. به عنوان یک عضو هیات علمی می‌گویم که داوطلبی که انتخاب می‌کنم مطمئنا بهتر از داوطلبی است که برایم انتخاب می‌کنند. من خودم بهتر می‌دانم چه کسی را انتخاب و تحت راهنمایی خود قرار دهم. اکنون برای من انتخاب می‌شود و لزوما این بهترین انتخاب نیست.

رئیس دانشگاه اصفهان افزود: این روش به ویژه زمانی مهم‌تر هم می‌شود که ما بخواهیم ماموریت‌گرا کار تحقیقاتی بکنیم.

من مساله دارم حالا می‌خواهد این مساله حل یک معظل اجتماعی یا انجام یک کار بنیادی در دانش باشد، پس من باید کسانی که در این راه می‌توانند به من کمک کنند و دانشجویانی به این صورت را پیدا کنم نه اینکه برای من انتخاب کنند که در این صورت نه دانشجو می‌داند در چه موضوعی می‌خواهد کار کند و نه استاد هم می‌داند که چه دانشجویی با چقدر شایستگی دارد و آیا می‌تواند در این موضوع با او کار کند یا خیر؟

آزمون‌ دوره های کارشناسی و کارشناسی‌ ارشد

او با اشاره به آزمون‌ دوره های کارشناسی و کارشناسی‌ ارشد هم گفت: آزمون ارشدمقداری فرق می‌کند، مطمئنا خیلی از رشته‌ها باید از حالت تست‌زنی خارج شود و لزوما هنر تست‌زنی جایگزین هنر استعدادسنجی و دانش‌سنجی نباشد. روش‌ها و آزمون‌هایی که سازمان سنجش در حال برگزارکردن آنها است، مطمئنا بیش از ۹۰ درصد اعتبار دارد، روش، روش خوبی است اما نه برای دوره دکتری؛ به اعتقاد من برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد روش سازمان سنجش تا حدودی درست است ولی بحث این است که روش چه باید باشد؟ وگرنه آزمون‌های سازمان روا و پایا است.

طالبی گفت: نمی‌گویم نباید کنکور حذف شود اما باید درست و سنجیده انجام شود نه یک‌باره؛ و اول باید از دکتری شروع شود.

پی اچ دی یارمرجع اخبار دکتری و کارشناسی ارشد

 

پی اچ دی | نتایج دکتری آزاد | تکمیل ظرفیت دکتری |  مقاله نویسی | لزوم حذف کنکور از دوره دکتری| خبر آزمون د کتری | اخبار دکتری | اخبار آزمون کارشناسی ارشد  | خبر آزمون ارشد | اخبار کارشناسی ارشد | لزوم حذف کنکور از دوره دکتری

خبر های بیشتر در کانال تلگرام 

لزوم حذف کنکور از دوره دکتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *