نشریات دانشجویی وزارت بهداشت رتبه بندی می‌شوند/تخصیص حمایت‌های مالی متناسب با رتبه‌بندی

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طرح رتبه‌بندی نشریات‌ دانشجویی بعد از آماده شدن زیرساخت‌ها، به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ خواهد شد، گفت: به این ترتیب حمایت‌های مالی متناسب با رتبه‌بندی به نشریه اختصاص می‌یابد.

لزوم تسلط بر آیین نامه‌ها و اسناد بالادستی برای دفاع از حقوق نشریات‌

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت در جمع مدیران مسؤول نشریات دانشگاهی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور بر لزوم مطالعه دقیق آیین‌نامه‌ها و اسناد بالادستی نشریات دانشجویی تاکید کرد و گفت: فعالان حوزه نشریات و مدیران مسئول نشریات دانشجویی باید برای پیشرفت در حوزه کاری‌ خود به طور دقیق با مطالعه آیین‌نامه‌ها، نسبت به آنها تسلط کافی پیدا کنند؛ چرا که در جایگاه حقوقی هستند و به عنوان نماینده دیگر دانشجویان در کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها و شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت بهداشت از حقوق دانشجویان در حوزه نشریات دفاع کنند.

به گزارش ایسنا، امیر لله‌گانی مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، در نشست یک‌روزه مدیران مسؤول نشریات دانشگاهی عضو کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاهی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور که در دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: شما فعالان نشریات‌دانشجویی منتخب دانشجویان در دانشگاه‌تان هستید و خوشحالم که در قبال فعالیت حوزه نشریات در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی احساس مسئولیت می‌کنید.

وی افزود: شما به عنوان اعضای کمیته‌های ناظر بر نشریات‌دانشگاهی طی یک سال گذشته علی‌رغم اختلافات فکری، سیاسی و فرهنگی که حاکم بود در تعامل کامل با یکدیگر بودید و با وجود تمام اختلاف نظرهایی که گاهی در خصوص مسائل مربوط به نشریات وجود داشت، مباحث را به صورت منطقی در کمیته‌ها و شورا مطرح کردید و بعد از رأی‌گیری در نهایت این نظرات تبدیل به مصوباتی شد.

لله‌گانی با اشاره به اینکه همه ما در حوزه نشریات دانشجویی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت می‌کنیم و با قلم، فکر واندیشه سر و کار داریم، اظهار داشت: لازم است همه ما حداقل در مسیر فعالیت نشریات‌دانشجویی به اصلی که تحت عنوان رأی اکثریت است، پایبند باشیم و از این بابت که این مسأله مهم در بین شما رعایت می‌شود، صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی در خصوص یک روزه بودن نشست فعالان نشریات‌دانشگاهی توضیح داد: یک روزه برگزار شدن این نشست دلیل بر بی‌اهمیت بودن موضوع نشریات دانشجویی نسبت به نشست‌های دیگر نهادهایی دانشجویی نیست. این موضوع و یک‌روزه برگزار شدن این نشست نه ارتباطی با بحث مالی و نه ارتباطی با اهمیت موضوع دارد بلکه تجربه ما نشان می‌دهد در موضوعات مهمی مثل انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات، برنامه‌های جانبی اصل برنامه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و چندان مفید و مؤثر نخواهد بود.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت تصریح کرد: اهمیت حوزه نشریات دانشجویی در سطح وزارت بهداشت بر هیچ کس پوشیده نیست و همه‌ساله در وزارت بهداشت برنامه‌های مهمی در این حوزه از جمله «جشنواره تیتر»، «نشست‌سراسری خانه‌نشریات»، «نشست‌های آموزشی منطقه‌ای» را به صورت چندروزه با حضور مسؤولان و صاحب نظران این حوزه برگزار می‌کنیم.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت بر لزوم مطالعه دقیق آیین‌نامه‌ها و اسناد بالادستی نشریات دانشجویی تأکید کرد و گفت: لازم است شما فعالان حوزه نشریات و مدیران مسؤول نشریات دانشگاهی برای پیشرفت در حوزه کاری‌ خود به‌طور دقیق با مطالعه آیین‌نامه‌ها، نسبت به آنها تسلط کافی پیدا کنید؛ چرا که شما در جایگاه حقوقی هستید و به عنوان نماینده دیگر دانشجویان، در شورای مرکزی ناظر بر نشریات در مواقع لازم باید از حقوق دانشجویان در حوزه نشریات دفاع کنید.

وی به عملکرد و نگاه غیرسیاسی مدیران مسئول نشریات دانشگاهی عضو کمیته‌های نشریات دانشگاهی تأکید کرد: هر نگاه، جناح و فکر سیاسی که دارید، در شورای مرکزی و کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها نگاه‌تان خارج از دایره سیاسی و جناحی باشد و  در حوزه نشریات‌دانشجویی به‌طور کامل و منصفانه از حقوق دانشجویان از هر دیدگاه و تفکر که هستند، دفاع کنید.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه اتفاقات خوبی در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی طی سال گذشته رقم خورد، خاطر نشان کرد: یکی از تحولاتی که در حوزه نشریات دانشگاهی قرار است در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی تحقق یابد، موضوع رتبه‌بندی نشریات است که به اذعان کارشناسان اگر این مهم اتفاق رخ دهد در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی و در سطح وزارت بهداشت تقریبا دغدغه‌ای در حوزه چاپ، هزینه چاپ، رتبه‌بندی، نشریات یک‌بارمصرف و… نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه طرح رتبه‌بندی نشریات‌ دانشجویی بعد از آماده شدن زیرساخت‌ها، به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ خواهد شد، گفت: مقرر شد سامانه‌ای برای رتبه‌بندی نشریات طراحی کنیم و هر کسی که تمایل داشت نشریه‌ای به چاپ برساند، نسخه‌ای از آن نشریه را بر روی این سامانه بارگذاری کند و شوراهایی در هر دانشگاه متشکل از مدیر مسؤول و کارشناس حوزه نشریات بر اساس آیین نامه‌های موجود و نه نگاه محتوایی، سیاسی و فرهنگی بلکه به لحاظ کمی و  کیفی به آن نشریه امتیاز دهند و در پایان رتبه آن نشریه بر اساس مجموع امتیازات کمی و کیفیت تعیین می‌شود و  بر اساس رتبه کسب شده، آن نشریه در  طبقه‌بندی نشریات دانشجویی قرار می‌گیرد. به این ترتیب حمایت‌های مالی متناسب با رتبه‌بندی به نشریه اختصاص می‌یابد.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت همچنین یکی دیگر از اقدامات تحسین برانگیز شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت بهداشت را در سال گذشته، تصویب و راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی نشریات دانشجویی عنوان کرد و گفت: در حال تکمیل و راه‌اندازی این سامانه آموزشی هستیم که امید است با تشکیل این سامانه خیلی از مباحث مربوط به آموزش‌های عمومی در حوزه نشریات را در این سامانه ارائه دهیم. به طور مثال یک دانشجو با وارد شدن در سامانه می‌تواند نسبت به ثبت نام  در کلاس‌های مجازی و آموزشی اقدام کند و آموزش‌های مجازی در حوزه‌های مختلف نشریات را فرا بگیرد و در نهایت در آزمون آنلاین شرکت کند و همان موقع کارنامه و گواهی پایان دوره دریافت کند. البته زیرساخت‌های تکمیل این سامانه در حال انجام است و این آموزش مجازی در کنار برگزاری کارگاه‌های آموزشی، می‌تواند مسیر توسعه نشریات در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی را هموارتر کند.

لله‌گانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به قوانین حقوقی در خصوص نشریه مجازی و تعریف این نشریه سخنانی ارائه کرد و گفت: یکی از مواردی که شاید سؤال خیلی از فعالان نشریات دانشجویی باشد این است که پادکست‌ها و کانال‌های خبری در فضای مجازی، نشریه به شمار می‌روند؟ یا خیر؟ این موضوع دارای ابهاماتی است و  کارگروه‌های مختلفی در خصوص پاسخ به این سؤال با حضور نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهداشت تشکیل شد؛ البته در این فکر هستیم که به کمک اعضای جدید شورای مرکزی ناظر بر نشریات به سمتی برویم که با انتشار یک آیین‌نامه، به این ابهامات پاسخ دهیم و تکلیلف نشریات مجازی را کامل و به صورت شفاف مشخص کنیم.

به گزارش مفدا، نشست سالانه مدیران مسؤول نشریات دانشگاهی عضو کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاهی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور، جمعه پنجم مهرماه به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص مشکلات و موضوعات مرتبط با فعالیت نشریات دانشجویی و همچنین برگزاری انتخابات مدیران مسؤول عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات‌دانشگاهی وزارت بهداشت، در دانشکده تغذیه دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی تهران برگزار شد. در این نشست مدیران مسؤول نشریات دانشگاهی، از میان خود سه نفر از مدیران مسؤول نشریات را جهت عضویت در شورای مرکزی ناظر بر نشریات‌دانشگاهی وزارت بهداشت، انتخاب کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *