پاسخ به پنج پرسش پرتکرار دانشجویی

پاسخ به پنج پرسش پرتکرار دانشجویی در روزنامه فرهیختگان مطرح شده است. با شروع سال تحصیلی جدید و حضور نودانشجویان در دانشگاه‌های مختلف کشور سوالات مختلفی در ذهن نودانشجویان پیش می‌آید که بسیاری از آنها به دلیل عدم اطلاع کافی آنها از شرایط دانشگاه است؛ سوالاتی که هر کدام نقش مهمی در روند تحصیل دانشجویان دارد؛ از این رو سعی کردیم به پنج سوال اساسی نودانشجویان پاسخ دهیم.

1. آیا بعد از انتشار کارنامه نهایی و قبولی در یکی از دانشگاه‌ها، دانشجویان امکان جابه‌جایی دانشگاه خود را دارند و می‌توانند در دانشگاه‌هایی که به‌عنوان اولویت دوم و سوم به آنها معرفی شده است، ادامه تحصیل دهند یا خیر؟

به گفته حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش در صورتی که دانشجویی در مقطع کارشناسی‌ارشد پس از انتشار کارنامه کنکور متوجه شود که در انتخاب بعدی خود نیز قبول شده است، احتمال اینکه بتواند در انتخاب بعدی ادامه تحصیل دهد تقریبا غیرممکن است، با این حال در موارد نادر این انتقال با توافق دانشگاه مبدا و مقصد امکان‌پذیر خواهد بود.

در دانشگاه آزاد اسلامی نیز بر اساس سیاست بومی گزینی دانشگاه و به‌منظور امکان تحصیل افراد در محل سکونت و کاهش مشکلات پذیرفته‌شدگان آزمون کارشناسی‌ارشد و دکتری می‌توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی این معاونت به آدرس www. azmoon. net نسبت به ثبت درخواست جابه‌جایی خود اقدام کنند، البته پذیرفته‌شدگان دوره دکتری تخصصی پژوهش‌محور امکان جابه‌جایی ندارند.

2. دانشجویان می‌توانند در اولین ترم تحصیلی خود به مرخصی تحصیلی بروند؟

در دانشگاه‌های دولتی، دانشجو برای اینکه بتواند از این مرخصی استفاده کند، حتما باید دلایلی خاص مانند مشکلات پزشکی و… داشته باشد؛ البته در دانشگاه آزاد اسلامی نیز دانشجویان بعد از اینکه روند ثبت‌نام در دانشگاه خود را به طور کامل انجام دادند می‌توانند از مرخصی تحصیلی در ترم اول استفاده کنند. همچنین دانشجویانی که به هر دلیلی مدرک تحصیلی پایه خود را برای ارائه به دانشگاه در دسترس ندارند، می‌توانند ثبت‌نام‌شان را از ترم دوم شروع کنند و ترم اول به‌عنوان مرخصی تحصیلی برای آنها به شمار می‌رود، منوط به اینکه حتما تا ترم دوم بتوانند مدرک تحصیلی‌ای را که باید به دانشگاه ارائه کنند، آماده کرده باشند.

3. آیا امکان تقسیط در شهریه ثابت از همان ابتدای سال تحصیلی وجود دارد؟

مکان تقسیط شهریه از ترم اول و برای نودانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شده است و دانشجویان برای استفاده از این فرصت باید به واحدهای محل ثبت‌نام خود مراجعه کنند؛ اما در دانشگاه‌های شبانه امکان تقسیط شهریه ثابت وجود ندارد و دانشجویان برای اینکه بتوانند انتخاب‌واحد کنند، حتما باید شهریه ثابت را به حساب دانشگاه واریز کنند.

4. دانشجو در چه شرایطی به‌عنوان دانشجوی مشروطی شناخته می‌شود و شرط معدل برای مشروطی در دانشگاه‌ها چه نمره‌ای است؟

میانگین نمرات دانشجو در هر نیمسال نباید کمتر از ۱۲ باشد، در غیر این‌ صورت مشروط محسوب و نام‌نویسی دانشجو در نیمسال بعد به صورت مشروط خواهد بود و دانشجویی که به این صورت برای ترم بعد ثبت‌نام کند، جز در آخرین نیمسال تحصیلی حق انتخاب بیش از ۱۴ واحد درسی را در آن نیمسال نخواهد داشت. هرچند که این قانون برای دانشگاه آزاد اسلامی است، شرط معدل برای قبولی در هر ترم در همه دانشگاه‌ها کمتر از ۱۲ نیست.

5. حداقل و حداکثر تعداد واحدهایی که یک دانشجو می‌تواند در طول ترم بردارد، چقدر است؟

طبق آیین‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی تعداد واحد‌های انتخابی دانشجوی تمام‌وقت در یک نیمسال تحصیلی نمی‌تواند از ۱۲ واحد کمتر و از ۲۰ واحد بیشتر باشد، البته این ماده دارای چهار تبصره است که طبق تبصره اول در نیمسال‌هایی که دانشجو به دلیل رعایت پیش‌نیاز‌ها یا عدم امکان ارائه درس توسط واحد دانشگاهی تا پایان هفته حذف و اضافه موضوع ماده ۳۶ کمتر از حداقل واحد درسی مجاز را انتخاب کند بلامانع بوده اما آن نیمسال جزء سنوات تحصیلی دانشجو محسوب می‌شود. همچنین در مواردی که دانشجو برای فراغت از تحصیل حداکثر ۲۴ واحد درسی باقیمانده داشته باشد، حتی اگر در ترم قبل مشروط شده باشد با نظر گروه آموزشی واحد می‌تواند تمام واحد‌های درسی باقیمانده را در یک نیمسال انتخاب کند.

چنانچه نیمسال دوم سال تحصیلی، نیمسال آخر تحصیل دانشجو باشد و ۲۴ واحد درسی باقی مانده داشته باشد، می‌تواند با نظر گروه و رعایت تبصره ۲ این ماده آنها را در آن نیمسال و دوره تابستان بگذراند مشروط بر اینکه بیش از هفت واحد آن در دوره تابستان نباشد. همچنین دانشجویی که میانگین نمرات نیمسال او ۱۷ یا بیشتر باشد، مشروط بر اینکه تعداد واحدهایی که دانشجو انتخاب و در امتحانات پایان ترم آنان شرکت و نمره اخذ کرده از حداقل تعیین‌شده در آن نظام آموزشی کمتر نباشد می‌تواند در نیمسال بعد تا ۲۴ واحد درسی انتخاب کند.

البته حداقل و حداکثری که در دانشگاه آزاد اسلامی برای انتخاب‌واحد هر دانشجو در نظر گرفته شده است، در دانشگاه‌های دولتی نیز مدنظر قرار می‌گیرد و دانشجویان نمی‌توانند کمتر یا بیشتر از آن دست به انتخاب‌واحد بزنند.

 

 

خبر های بیشتر در کانال تلگرام 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *