کاهش غیررسمی تراز دعوت به مصاحبه دکتری 99

با گذشت حدود ده روز از شروع مصاحبه‌های دکتری، همچنان اخبار غیررسمی حاکی از کاهش حدنصاب دعوت به مصاحبه دکتری 99 است.

به گزارش پی اچ دی یار، با اعلام نتایج دکتری ۹۹ جهت حضور در مصاحبه دانشگاه‌ها، برخی داوطلبان نسبت به حدنصاب تراز اعلام‌شده معترض بودند. مهم‌ترین مواردی که داوطلبان مطرح می‌کردند، بالا رفتن حدنصاب و در نتیجه کاهش تعداد دعوت‌شدگان به مصاحبه دکتری برخی رشته‌محل‌ها و نیز بالاتر بودن حدنصاب دوره‌های شهریه‌پرداز (شبانه و پردیس) نسبت به دوره روزانه بود.

برخی داوطلبان سازمان سنجش و برخی دیگر دانشگاه‌ها را مقصر این امر می‌دانستند. اما با بالا گرفتن اعتراضات، مسئولین سازمان سنجش وادار به واکنش شدند. به نحوی که رئیس سازمان سنجش اعلام کرد: تعیین حد نصاب‌ها در کنکور دکتری ۹۹ بر عهده دانشگاه‌ها است و بر اساس سیستم معین شده‌ در موضوع معرفی افراد واجد شرایط به دانشگاه‌ها برای مصاحبه دکتری به درستی عمل کرده‌ایم.

سخنگوی سازمان سنجش نیز در این خصوص اظهار داشت که حدنصاب مصاحبه دکتری هر سال با توجه به عملکرد داوطلبان همان سال تعیین می‌شود و قابل مقایسه با سال قبل نیست.

با این حال، داوطلبان از توضیحات اعلام‌شده قانع نشدند و از طرق مختلف از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان سنجش، وزارت علوم و نیز خود دانشگاه‌ها موضوع را پیگیری کردند.

در نتیجه اعتراضات و پیگیری‌های صورت‌گرفته، از گوشه و کنار شنیده می‌شود که حدنصاب تراز دعوت به مصاحبه دکتری برخی دانشگاه‌ها تغییر کرده است. اما هیچ گاه جزئیات کاهش ترازهای دعوت به مصاحبه دکتری 99 که بر اساس اعلام برخی داوطلبان همچنان ادامه دارد، به طور رسمی و شفاف اطلاع‌رسانی نشد. تنها رئیس سازمان سنجش در اواخر شهریور ماه اعلام کرد که تعدادی از دانشگاه‌ها حد نصاب را به اشتباه بالا برده بودند که درخواست پایین آوردن آن را مطرح کردند؛ از این رو، به داوطلبان اطلاع رسانی های لازم انجام گرفت و عده ای از آنها برای مصاحبه دعوت شدند.

برخی کاربران پی اچ دی تست، خبر از کاهش تراز دعوت به مصاحبه دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی و برخی دیگر از دانشگاه‌ها در برخی رشته‌های امتحانی داده‌اند که از طریق پیامک به ایشان اطلاع رسانی شده است. در مواردی هم داوطلبان به طور اتفاقی و با چک کردن مجدد کارنامه اعلام نتایج، متوجه این موضوع شده‌اند.

اما در کنار این اطلاع‌رسانی غیرشفاف و غیررسمی، نکته قابل توجه دیگر این است که با سپری شدن حدود 10 روز از شروع مصاحبه‌های دکتری، کاهش تراز و دعوت به مصاحبه شدن موجب سردرگمی این داوطلبان شده است. چرا که برخی دانشگاه‌ها اساساً از کاهش تراز و دعوت به مصاحبه داوطلبان جدید اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و با اتمام زمان مصاحبه، اطلاع دقیقی از فرصت احتمالی برای مصاحبه این داوطلبان جدید ندارند.

به نظر می‌رسد لازم است سازمان سنجش در این خصوص به طور شفاف و رسمی اطلاع‌رسانی کند تا علاوه بر این که همه داوطلبان مشمول این موضوع به خوبی مطلع شوند، دانشگاه‌ها نیز برنامه‌ریزی لازم برای مصاحبه از ایشان را به عمل آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *