آزمون کتبی؛ مرحله سنگین‌وزن کنکور دکتری 99

در فاصله 120 روزه از آزمون دکتری 99 بد نیست درمورد اهمیت آزمون کتبی برای قبولی در مقطع دکتری با هم صحبت کنیم.

به گزارش پی اچ دی یار، داوطلبان برای قبولی در آزمون دکتری لازم است دو مرحله مهم را پشت سر بگذارند: 1. آزمون کتبی؛ 2. مصاحبه دکتری.

اما ممکن است این سوال هم برای شما پیش آمده باشد که قبولی در ازمون دکتری چگونه است و اساسا کدام یک از این مراحل اهمیت بیشتری در قبولی کنکور دکترا دارند.

بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش، تاثیر آزمون کتبی در قبولی دکتری 99، 50 درصد است. بنابراین، ظاهرا سهم آزمون کتبی و مصاحبه در پذیرش داوطلبان دکتری برابر است. اما آیا این همه واقعیت است؟

بیایید یک بار با هم مسیر شرکت در کنکور دکتری و در نهایت پذیرش در در این آزمون را مرور کنیم:

1. ثبت نام دکتری 99

2. شرکت در کنکور دکتری

3. اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری

4. انتخاب رشته داوطلبان دکتری

5. اعلام نتایج دعوت به مصاحبه دکتری

6. شرکت در مصاحبه دکتری

7. اعلام نتایج نهایی دکتری 99

در این مسیری که با هم مرور کردیم، رفتن به هر یک از مراحل مستلزم گذر از مرحله قبلی است. بنابراین، لازم است شما وارد مرحله انتخاب رشته شوید تا بتوانید در ادامه با شرکت در مصاحبه برای قبولی در آزمون دکتری 99 تلاش کنید. اما لازمه ورود به مرحله انتخاب رشته چیست؟

برای این که داوطلبان بتوانند در رقابت برای قبولی در کنکور دکترا حاضر شوند، لازم است در آزمون کتبی رتبه و نمره تراز خوبی کسب کنند تا به مصاحبه دعوت شوند. در واقع هر قدر که رزومه قوی آموزشی و پژوهشی داشته باشید و خود را برای مصاحبه آماده کرده باشید، اگر نتوانید از سد آزمون کتبی عبور کنید، شانس قبولی نخواهید داشت.

بنابراین، اگر چه در آزمون کتبی در نهایت قبولی شما در آزمون دکتری تاثیر 50درصدی دارد، اما برای قرار گرفتن در مسیر قبولی و دعوت شدن به مصاحبه به نوعی تاثیر 100درصدی خواهد داشت.

پس هر چه زودتر آزمون کتبی را جدی و جدی‌تر بگیرید. اگر هنوز در رابطه با منابع آزمون دکتری مشکل دارید، سعی کنید با بررسی سوالات سال‌های قبل و سوال از دوستان خود (همان طور که در مطلب برنامه ریزی مطالعه آزمون دکتری 99 با هم درمورد آن بحث کردیم) هر چه زودتر منابع مهم را شناسایی کنید. زبان عمومی دکتری و استعداد تحصیلی را هم پابه‌پای دروس تخصصی جلو ببرید و از آن‌ها غافل نشوید. در روزهای آینده درمورد اهمیت این دو درس با هم صحبت خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *