اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مقصد

افزایش اختیار اعضای هیات علمی در پذیرش دانشجوی مقطع دکتری

  1. گزارش پی اچ دی یار ، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس می‌گوید:‌ باید افزایش اختیار اعضای هیات علمی در پذیرش دانشجوی مقطع دکتری صورت بگیرد.

سیدمهدی موسوی اظهار داشت: امروزه در هر یک از دانشگاه‌های معتبردانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی به ویژه در مقطع دکتری بر اساس گرایش، تخصص و تأیید استادان و اعضای هیأت علمی پذیرفته می‌شوند.

وی افزود: در ایران این پذیرش براساس آزمون‌های متمرکزی که گاه نیز غیراستاندارد است؛ صورت می‌گیرد. این آزمون دانش حقیقی داوطلبان را نمی‌سنجد و سبب حضور برخی دانشجویان که تکنیک‌های تست زنی را کسب کرده‌اند؛ خواهد شد.

به عقیده این مدرس دانشگاه حضور این دانشجویان در عمل مراکز آموزش عالی کشور را با مساله مواجه می‌کند.

وی تصریح کرد: پذیرش دانشجویان به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد باید در اختیار دانشگاه‌ها باشد؛ آزمون‌ها توسط این مراکز برگزار شود و به عبارت دیگر هر دانشگاه بر اساس استانداردهای مورد نظر دانشجو بپذیرد. در مقطع دکتری نیز پذیرش دانشجویان باید بر اساس سنجش استادان و اعضای هیأت علمی انجام شود؛ به عبارت دیگر استادان سطح علمی – مهارتی داوطلبان را ارزیابی و بر این اساس از آن‌ها به منظور فعالیت در پروژه‌های تحقیقی استفاده کنند.

وی در ادامه در خصوص این مساله که واگذاری اختیار پذیرش دانشجویان به دانشگاه‌ها گاه اعمال سلیقه را به همراه خواهد داشت؛ اظهار داشت: در نتیجه روند فعلی روز به روز بر شمار دانش آموختگان دانشگاهی بیکار افزوده می‌شود. پذیرش دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی به ویژه در مقطع دکتری باید بر اساس نیازهای جامعه باشد؛ به عبارت دیگر دانشجویان به ویژه در مقطع دکتری باید در زمینه رفع مسائل و چالش‌های اجتماعی و اقتصادی کشور گام بردارند.

وی یادآور شد: برگزاری آزمون‌های متمرکز در حقیقت یک رقابت برای دستیابی به مدارک کارشناسی ارشد و دکتری است؛ دستیابی به این مهم باید گزیده و محدود و فعالیت در قالب دانشجویان مقطع دکتری حل مسائل جامعه را در بر داشته باشد.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: امروزه در هیچیک از جوامع دولتی برای تحصیلات تکمیلی هزینه نمی‌کند؛ این در حالی است که دانشگاه‌های ایران برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هزینه‌های بسیار سنگینی را متحمل می‌شوند. باید بر اساس برخی از امتیازها اعتباراتی از سوی شرکت‌های تولیدی و مراکز صنعتی به استادان و اعضای هیأت علمی تعلق بگیرد و بر این اساس دانشجویان پشتیبانی (مالی) شوند. در نتیجه این روند دانشجویان و دانش آموختگان بر اساس نیازهای صنعتی کشور نیز تحقیق و پژوهش می‌کنند.

موسوی با اشاره به خیل عظیم بیکاران دانشگاهی تاکید کرد: این مسائل نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و جامع و همچنین دوری از کمیت گرایی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *