تأکید رئیس مرکز سنجش دانشگاه آزاد بر استاندارد بودن سؤالات EPT

رئیس مرکز سنجش دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ضرورت تسلط دانشجویان دکتری به زبان انگلیسی تصریح کرد: سطح سؤالات آزمون EPT دانشگاه آزاد اسلامی استاندارد است.

دکتر امیررضا شاهانی با بیان اینکه آزمون EPT استاندارد است، گفت: از آنجایی که گاهی به آزمون EPT  اعتراض می شود، به تازگی  آزمون EPT  را شخصا مورد توجه قرار دادم، سئوالات چند دوره را بررسی کردم تا ببینم سئوالات استاندارد است یا خیر که دیدم انصافا سئوالات استاندارد است.

رئیس مرکز سنجش دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: مدرک دکتری بالاترین مدرک آکادمیک است، لذا ما یک چیزی را نباید فراموش کنیم و آن اینکه نمی‌شود کسی که می‌خواهد مدرک دکتری بگیرد و اکنون دانشجوی دکتری است زبان انگلیسی بلد نباشد، این اصلا بی معنی است.

وی افزود: دانشجویان دکتری موظفند که در مرحله پژوهش مقاله ارائه بدهند و برای نوشتن مقاله باید مقالاتی به زبان انگلیسی مطالعه کنند . به همین دلیل باید به حدی به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند که بتوانند پژوهش خود را به صورت یک مقاله بنویسند، به این لحاظ تسلط به این زبان الزامی است.

شاهانی تاکید کرد: سطح زبان دانشجویان باید ارزیابی شود و آن‌ها باید مهارتی حداقلی در زبان انگلیسی داشته باشند که بتوانند اجازه ورود به مرحله پژوهشی را کسب کنند.

رئیس مرکز سنجش دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: نکته ای که باعث تاسف است این است که سطح دانش زبان انگلیسی دانشجویان دکتری خیلی ضیف است و این خوب نیست. حداقل نمره‌ای که برای قبولی در آزمون گذاشته‌ایم نمره خیلی کمی است و کسب نمره ۵۰ از آزمون EPT  کار سختی نیست.

شاهانی ادامه داد: در آخرین شورای برنامه ریزی دانشگاه آزاد، سطح نمره قبولی در آزمون ‌های زبان دانشگاه‌های خوب کشور را بررسی کردیم که در مقایسه با آن‌ها ما یک مقدار هم این نمره را پایین تر در نظر گرفتیم.

وی درباره نحوه سنجش مهارت زبان انگلیسی در دانشجویان دکتری اظهار کرد: در روزهای آتی جلسه‌ای با اساتید زبان دانشگاه خواهیم داشت تا بررسی کنیم و ببینیم آیا برای سنجش سطح زبان انگلیسی دانشجویان دکتری می‌توان مکانیزم دیگری هم گذاشت یا خیر.

رئیس مرکز سنجش دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: قصد اطلاع رسانی درباره جزئیات این طرح را ندارم اما به صورت کلی می‌خواهیم با برگزاری یک سری کلاس فشرده و تا حدی طولانی مدت، به‌نحوی مهارت زبان انگلیسی دانشجویان دکتری را ارتقا دهیم. البته در حال حاضر نیز یک سری کلاس داریم که روزهای جمعه برگزار می‌شود اما فاصله کلاس‌های فعلی زیاد است و آن طور که باید برای ارتقای زبان انگلیسی جوابگو نیست.

اما در طرح جدید در نظر داریم که برای مثال  در طول سه تا شش ماه دوره کلاس زبان فشرده برگزار کنیم و بعد با مکانیزم هایی که باید مورد بررسی قرار گیرند مهارت زبان دانشجویان دکتری را بسنجیم و بر مبنای آن اقدام کنیم.

وی درباره تعداد حوزه‌های آزمون  EPT اظهار کرد: علت اینکه این آزمون در مراکز تمام استان‌های کشور برگزار نمی‌شود این است که تعداد شرکت کننده ها در همه استان ها قابل توجه نیست که بخواهیم در همه استان ها آزمون را برگزار کنیم. مثلا اگر در یک استان ۱۰ نفر بخواهند شرکت کنند برگزاری آزمون استانی توجیه ندارد.

رئیس مرکز سنجش دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وجود حساسیت در برگزاری آزمون های زبان انگلیسی این دانشگاه گفت: برای برگزاری این آزمون‌ها طراحان سوال چند روز قرنطینه می‌شوند و برای تکثیر، بسته بندی و فرستادن سئوالات چندین روز زمان صرف می‌شود و ناظر مرکز سنجش، ناظر حراست به محل آزمون می‌رود. در مجموع برگزاری آزمون بسیار هزینه دارد و مسائل امنیتی زیادی باید برای برگزاری آن رعایت شود.

شاهانی افزود: اگر بخواهیم حوزه‌های برگزاری آزمون EPT  را به ۳۰ استان توسعه دهیم، دردسر زیادی دارد و به لحاظ اقتصادی و امنیتی توجیهی ندارد که بخواهیم در حوزه‌ای برای ۱۵ یا ۲۰ نفر آزمون برگزار کنیم اما سعی کرده ایم که در چهارگوشه کشور حتما حوزه امتحانی داشته باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه این آزمون تقریبا در هشت حوزه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: تقریبا ۵۰ درصد شرکت کننده‌ها از تهران هستند و تمام استان‌های دیگر در کل مجموعا پنجاه درصد شرکت کننده‌ها را دارند. البته تعداد حوزه‌ها شناور است. یعنی هر دوره ای که ثبت نام می‌کنیم آمار میگیریم که شرکت کننده ها از کدام استان ها هستند. بعضی استان ها ممکن است یک ماه حوزه باشند ماه دیگر نباشند و یا برعکس. این آزمون برای کمک به دانشجویان دکتری به صورت ماهانه برگزار می‌شود تا اگر در آن پذیرفته شدند زودتر در آزمون جامع شرکت کنند و وارد مرحله پژوهشی شوند.

خبر های بیشتر در کانال تلگرام 

درخواست دانشجویان دکتری از نمایندگان مجلس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *